Міністерство освіти і науки, молоді та спорту України
Чернівецький національний університет імені Юрія Федьковича
Кафедра географії України та регіоналістики
"ЗАТВЕРДЖУЮ"
Ректор Чернівецького
національного університету
імені Юрія Федьковича
_____________ С. В. Мельничук
„1” вересня 2011 року
РОБОЧА НАВЧАЛЬНА Програма
з навчальної дисципліни „Картографія”
за вимогами кредитно-модульної системи
для напрямку підготовки (спеціальності) 6.070502 – Географія.
Факультет – географічний
Кафедра – географії України та регіоналістики
Форма
навчання
|
Курс
|
Семестр
|
Загальний
обсяг год./кредитів
|
Всього
аудит.
(год.)
|
у тому числі (год.):
|
Самостійна робота
(год.)
|
Контрольні
(модульні) роботи
(шт.)
|
Розрахунково-графічні роботи
(шт.)
|
Курсові проекти (роботи), (шт.)
|
Заліки (сем.)
|
Екзамен (сем.)
|
Лекції
|
Лабораторні
|
Практичні
|
|
|
|
|
|
|
Денна
|
2
|
3
|
54/1.5
|
30
|
14
|
16
|
0
|
24
|
|
|
|
1
|
|
Заочна
|
2
|
3
|
54/1.5
|
8
|
4
|
4
|
0
|
46
|
|
|
|
1
|
|
Робоча програма складена на основі освітньо-професійної програми ГСВО
напряму «Географія»
1) Програми дисципліни „Картографія і карткреслення” для студентів держуніверситетів спеціальностей 7.070501;
2) Програми дисципліни „Картографія” // Шищенко П.Г., Олійник Я.Б., Дмитрук О.Ю. Концепція стандарту вищої базової географічної освіти: Монографія. – К., Тандем, 2000. – С. 187-190;
Індекс УМОУ – 0118/16.89
Робоча програма складена доц. М. Д. Заячуком , асистентом к.геогр.н.
В.О. Печенюком
Робоча програма затверджена на засіданні кафедри (циклової, предметної комісії)
географії України та регіоналістики
Протокол № 1 від „ 1 ” вересня 2011 р.
Завідувач кафедрою географії України та регіоналістики
________/проф. Джаман В.О.
„1” вересня 2011р.
Схвалено методичною радою географічного факультету
«1» вересня 2011 р., протокол № 1
Голова методичної ради
географічного факультету /доц. М.В. Цепенда/
Пояснювальна записка
до навчальної дисципліни ”Картографія”
Мета навчальної дисципліни – сформувати у студентів систематизовані картографічні знання і вміння роботи з картографічними творами. Дисципліна знайомить студентів із історичним та сучасним станом і тенденціями розвитку картографії, як науки, галузі і виробництва, у світлі існуючих теоретико-методологічних концепцій, розкриває перспективи картографічного моделювання та вказує на прикладні сторони застосування отриманих результатів шляхом формування у студентів картографічних вмінь і навичок. Викладання картографії слідує із уяви про неї, як про пізнавальну науку, що має за мету відображення і дослідження явищ природи і суспільства – їх розміщення, властивостей, взаємозв’язків, властивостей і змін у часі шляхом використання картографічних творів. При викладанні дисципліни враховується специфіка фаху майбутніх спеціалістів в галузі землевпорядкування.
Основні завдання навчальної дисципліни:
-
ознайомити студентів із картознавством й загальною теорією картографії, математичною картографією і основами складання карт, методикою картографічного моделювання;
-
навчити студентів розуміти географічні карти і користуватися ними в наукових дослідженнях, практичній діяльності інженера-землевпорядника;
-
показати значення картографії у сучасному світі;
-
розвинути у студентів уміння складати, аналізувати і використовувати географічні карти різноманітного тематичного змісту, масштабу і призначення.
2. Структура змістовних модулів, навчальних елементів дисципліни „картографія”
№ НЕ
|
Назва модуля (М)
або навчального елементу (НЕ)
|
Зміст навчального елементу
|
Вид заняття
|
Види
діяльності
і поточного
контролю
|
К-сть балів
|
ІНДЗ
(за вибором)
|
К-сть балів
за ІНДЗ
|
Всього балів
за НЕ
|
Л
|
С
|
Пр
|
Лаб
|
|
|
Модуль 1. Картографія і картографічні твори
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
НЕ 1.1.
|
Вступ до картографії
|
Значення курсу для географів різного профілю і фахівців у галузі землевпорядкування.
Визначення картографії. Структура і особливості картографії як навчальної дисципліни. Наукові і практичні завдання картографії.
Картографія в системі наук. Взаємозв’язки картографії і геоінформатики. Зв’язки картографії і мистецтва. Роль картографії у землевпорядкуванні і кадастрі
Теоретичні концепції в картографії: комунікативна, модельно-пізнавальна, мовна, метакартографії, геоінформаційна, геоіконічна. Види і рівні картографування.
|
2
|
|
|
|
- завдання із синтезу інформації;
- письмове тестове опитування.
|
4
|
Становлення і розвиток теоретичних концепцій картографії
|
4
|
4
|
НЕ 1.2.
|
Історичний процес в
картографії і сучасний стан науки
|
З історії світової картографії. Історичні віхи розвитку. Картографія античного часу, середніх віків, нового часу.
Історія розвитку картографії в Україні: віхи і особливості.
Організація, сучасний стан і перспективи розвитку вітчизняної картографічної науки, технології і виробництва.
Лабораторна робота:
-
Аналіз змісту і оформлення старовинних карт.
|
2
|
|
|
2
|
- завдання із синтезу інформації;
- письмове тестове опитування
- здача лабораторних робіт
|
4
2
|
Історичні аспекти розвитку землевпорядного картографування
|
4
|
6
|
НЕ 1.3.
|
Картографічні твори: систематизація і особливості змісту
|
Карта – особлива форма представлення знань про реальний світ і просторова модель дійсності.
Географічні карти: визначення, структурні елементи, властивості, принципи класифікації. Класифікація карт за масштабом і просторовим охопленням. Класифікація карт за змістом.
Типи географічних карт. Аналітичні, комплексні і синтетичні карти. Карти динаміки і взаємозв’язків. Функціональні типи карт.
Інші картографічні твори і системи карт. Серії карт, їх види, особливості призначення. Географічні атласи, їх призначення, структура і класифікація. Глобус: призначення, особливості як моделі Землі, класифікація. Віртуальні карти. Карти й атласи України та її регіонів. Поняття про картоїди і анаморфози.
Лабораторна робота:
-
Ознайомлення з існуючими видами картографічних творів.
|
4
|
|
|
2
|
- завдання із синтезу інформації;
- письмове тестове опитування.
- здача лабораторних робіт
|
4
2
|
Новітні картографічні твори в землевпорядкуванні і кадастрі: зміст, структура, функції
|
4
|
6
|
НЕ 1.4.
|
Математична основа карт
|
Математична основа карти, її призначення, елементи. Земний еліпсоїд. Поняття про картографічні проекції. Поняття про спотворення картографічного зображення. Еліпс спотворень. Головний і часткові масштаби карти. Спотворення довжин, кутів, форм, площ на картах. Розподіл і величини спотворень у різних проекціях. Ізоколи. Принципи класифікації проекцій. Проекції карт світу, півкуль, материків і частин світу, океанів, окремих держав, України. Проекції топографічних карт. Координатні сітки географічних карт, їх види, призначення. Геодезична основа карт. Рамки карт. Розграфлення і номенклатура багатоаркушевих карт. Вибір картографічних проекцій. Чинники що впливають на вибір проекцій.
Лабораторні роботи:
-
Розрахунок розмірів спотворень в картографічних проекціях аналітичним способом, за допомогою таблиць та карт з ізоколами
-
Визначення картографічних проекцій за допомогою таблиць-визначників;
|
4
|
|
|
4
|
- завдання із синтезу інформації;
- письмове тестове опитування;
- здача лабораторних робіт
|
4
4
|
|
|
8
|
НЕ 1.5.
|
Картографічне зображення, додаткові дані і допоміжне оснащення
|
Картографічне зображення і його елементи. Картографічна семіотика. Умовні позначення: функції, класифікація і застосування.
Графічні засоби зображення об’єктів і явищ на картах.
Картографічні способи зображення тематичних явищ на картах: значків, лінійних знаків, ізоліній, якісного фону, кількісного фону, локалізованих діаграм, картодіаграм, картограм, ареалів, знаків руху, крапковий.
Способи зображення рельєфу: перспективний, за видом допоміжного освітлення, штриховий, гіпсометричний, ізоліній ний тощо. Блок діаграми і цифрові моделі рельєфу.
Сумісне застосування різних способів зображення. Розробка шкал.
Картографічні написи і підписи: значення, види, розміщення. Форми передання іншомовних назв. Картографічна топоніміка. Допоміжне оснащення карти, його суть і призначення. Види і зміст допоміжних елементів. Легенди тематичних карт, їх види.
Додаткові дані карти, їх зміст і призначення.
Лабораторні роботи:
-
Вивчення і визначення способів картографічного зображення об’єктів і явищ на географічних картах;
-
Вивчення і порівняльний аналіз тематичних карт;
-
Вивчення і аналіз географічних атласів;
-
Аналіз змісту і оформлення загальнгеографічних карт.
|
4
|
|
|
8
|
- завдання із синтезу інформації;
- письмове тестове опитування;
- здача лабораторних робіт
|
4
8
|
Багатовимірні картографічні моделі
|
3
|
12
|
НЕ 1.6.
|
Картографічна генералізація
|
Картографічна генералізація, її суть, чинники, види і шляхи. Особливості генералізації залежно від способів зображення тематичних явищ і характеру їх розміщення. Географічні принципи генералізації.
|
2
|
|
|
|
- завдання із синтезу інформації;
- письмове тестове опитування;
|
4
|
Генералізація відображення об’єктів і явищ на землевпорядних картах
|
3
|
4
|
Всього за модулем 1
|
18
|
|
|
16
|
|
38
|
|
18
|
40
|
Модуль 2. Сучасні напрями і тенденції проектування, складання, видання та використання картографічних творів
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
НЕ 2.1.
|
Картографічне джерелознавство
|
Джерела для створення карт і атласів. Види джерел. Астрономо-геодезичні дані. Картографічні джерела. Дані дистанційного зондування. Натурні виміри і спостереження. Гідрометеорологічні спостереження. Економіко-статистичні дані. Текстові джерела. Аналіз і оцінка карт як джерел інформації.
Лабораторні роботи:
-
Аналіз і систематизація джерел інформації для складання тематичної карти загального географічного змісту.
|
2
|
|
|
2
|
- завдання із синтезу інформації;
- письмове тестове опитування;
- здача лабораторних робіт.
|
2
2
|
|
|
4
|
НЕ 2.2.
|
Проектування, складання та видання карт і атласів
|
Методи створення географічних карт. Програма і науково-технічний проект карти. Етапи проектування карт, їх сутність.
Особливості проектування, складання та редагування загальногеографічних і тематичних карт. Опрацювання, аналізі і відбір картографічних джерел. Побудова математичної основи карти. Проектування змісту і легенди карти; розробка шкал кількісних показників; вибір графічних способів і засобів. Компонування і розробка макету карти.
Проектування, складання і оформлення карт.
Особливості складання серій карт і географічних атласів.
Автоматизація картоскладальних робіт і автоматизовані картографічні системи.
Створення рукописних тематичних карт на типових та оригінальних географічних основах.
Підготовка карт до видання. Друкування карт. Способи малотиражного розмноження карт. Авторство у картографії.
Лабораторна робота:
-
Проектування тематичної карти загальногеографічного характеру регіону;
-
Розробка оформлення зображення і легенди землевпорядної карти та викреслювання її авторського оригіналу.
|
2
|
|
|
4
|
- завдання із синтезу інформації;
- письмове тестове опитування
- здача лабораторних робіт
|
2
4
|
Розробка проекту середньомасштабної землевпорядної карти регіону
|
4
|
6
|
НЕ 2.3.
|
Методи
використання карт
|
Поняття про використання картографічних творів. Рівні використання карт.
Картографічний метод дослідження. Поняття про основи картографічного моделювання: поняття моделі, класифікація картографічних моделей, принципи і види моделювання.
Методи використання картографічних моделей у науково-дослідному процесі, пов’язаному із землевпорядкуванням та кадастром.
|
2
|
|
|
|
- завдання із синтезу інформації;
- письмове тестове опитування
|
2
|
|
|
2
|
НЕ 2.4.
|
Способи і прийоми аналізу явищ за картами
|
Способи і прийоми аналізу явищ за картами. Візуальний аналіз і опис за картами. Графічні і графоаналітичні способи аналізу явищ і процесів за картами.
Математико-картографічне моделювання: прийоми математичного аналізу і математичної статистики. Вивчення за картами закономірностей розміщення, структури, взаємозв’язків, залежностей і динаміки явищ. Способи і прийоми досліджень з теорії інформації. Способи роботи з картою: вивчення карти без перетворення і з перетворенням картографічного зображення; спільне використання різних карт тощо. Методи аналізу серій карт і атласів. Точність і достовірність кількісних визначень за картами.
Лабораторні роботи:
-
Побудова комплексного профілю за серією тематичних карт;
-
Обчислення об’ємів явищ за географічними картами;
-
Визначення за картами взаємозв’язків між явищами за допомогою розрахунку коефіцієнту кореляції.
|
2
|
|
|
8
|
- завдання із синтезу інформації;
- письмове тестове опитування
- здача лабораторних робіт
|
4
6
|
Використання прийомів математико-картографічного моделювання у землевпорядженні
|
4
|
10
|
НЕ 2.5.
|
Напрями проблемного картографування
|
Основні напрями проблемного картографування. Картографічне моделювання природокористування, еколого–географічних проблем, землевпорядне картографування тощо. Дослідження за картами: вивчення структури, взаємозв’язків, динаміки, картографічне прогнозування.
|
2
|
|
|
|
- завдання із синтезу інформації;
- письмове тестове опитування
|
2
|
|
|
2
|
НЕ 2.6.
|
Картографія і
геоінформатика
|
Географічні інформаційні системи. Геоінформатика – наука, технологія, виробництво.
Геоінформаційне картографування: сутність, основні поняття, види геоінформації. Банки картографічних даних. Картографічні джерела, картосховища та органи картографічної інформації. Картографічне моделювання в інтерактивному режимі. Електронні атласи.
Картографія і телекомунікація. Картографування в Інтернеті.
Лабораторні роботи:
-
Ознайомлення зі шляхами застосування у картографії ГІС-технологій.
|
2
|
|
|
2
|
- завдання із синтезу інформації;
- письмове тестове опитування
- здача лабораторної роботи
|
2
2
|
Становлення, функції і проблеми розвитку геоінформаційного картографування в Україні
|
4
|
4
|
НЕ 2.7.
|
Геозображення
і Геоіконіка
|
Геозображення. Види і класифікація геозображень.
Геоіконіка. Єдина теорія геозображень. Масштаби простору. Часові діапазони геозображень. Геоіконометрія.
|
2
|
|
|
|
- завдання із синтезу інформації;
- письмове тестове опитування
|
2
|
|
|
2
|
|
Всього за модулем 2
|
14
|
|
|
16
|
|
30
|
|
12
|
30
|
|
Модуль контрольний (підсумковий)
|
|
|
|
|
|
|
|
|
30
|
|
Всього балів
|
|
32
|
|
|
32
|
|
70
|
|
30
|
100
|
Модуль контролю (підсумковий) для дисципліни “Картографія”
Питання теоретичного характеру до модуля 1
-
Охарактеризуйте теоретичні концепції картографії.
-
Охарактеризуйте сутнісні аспекти модельно-пізнавальної концепції картографії.
-
Охарактеризуйте сутнісні сторони комунікативної концепції картографії.
-
Охарактеризуйте сутнісні сторони геоінформаційної концепції картографії.
-
Охарактеризуйте сутнісні сторони мовної концепції картографії.
-
Проаналізуйте структуру картографії та її зв’язок з іншими науками.
-
Проаналізуйте головні напрями використання картографічних творів людиною.
-
Охарактеризуйте головні віхи історії розвитку світової картографії.
-
Охарактеризуйте основні напрями і тенденції розвитку світової картографії.
-
Охарактеризуйте розвиток в минулому картографічних знань в Україні і про Україну.
-
Охарактеризуйте історичні аспекти становлення і перспективи розвитку землевпорядного картографування.
-
Проаналізуйте організацію, сучасний стан і перспективи розвитку картографічних робіт в Україні.
-
Визначте і аргументуйте роль картографії у землевпорядженні.
-
Проаналізуйте змістовні сторони існуючих видів картографічних творів.
-
Охарактеризуйте зміст і структуру географічної карти.
-
Охарактеризуйте підходи і принципи класифікації географічних карт.
-
Охарактеризуйте підходи і принципи класифікації географічних атласів.
-
Проаналізуйте типи географічних карт і принципи їх виділення.
-
Охарактеризуйте основні властивості географічних карт.
-
Розкрийте класифікацію за змістом і особливості структури географічних атласів.
-
Охарактеризуйте особливості зовнішнього оформлення атласів.
-
Охарактеризуйте сутнісні сторони новітніх картографічних творів.
-
Охарактеризуйте елементи математичної основи географічних карт.
-
Проаналізуйте картографічні проекції – як елемент математичної основи карт.
-
Охарактеризуйте принципи класифікації картографічних проекцій.
-
Охарактеризуйте розподіл спотворень в нормальних, поперечних і косих сітках картографічних проекцій.
-
Проаналізуйте рівнопроміжні проекції і наведіть приклади їх використання.
-
Проаналізуйте рівновеликі проекції і наведіть приклади їх використання.
-
Проаналізуйте рівнокутні проекції і наведіть приклади їх використання.
-
Проаналізуйте поділ проекцій за характером спотворень і наведіть приклади їх використання.
-
Проаналізуйте поділ проекцій за методами, способами і прийомами побудови.
-
Проаналізуйте поділ проекцій за видами картографічних сіток.
-
Проаналізуйте поділ проекцій за видом застосовуваної допоміжної поверхні.
-
Охарактеризуйте прямі, косі і поперечні циліндричні проекції та їх застосування.
-
Охарактеризуйте прямі, косі і поперечні азимутальні проекції та їх застосування.
-
Охарактеризуйте конічні проекції та їх застосування.
-
Охарактеризуйте поліконічні проекції та їх застосування.
-
Охарактеризуйте перспективні проекції та наведіть приклади їх використання.
-
Охарактеризуйте проекції карт світу, півкуль і полярних областей.
-
Дайте характеристику проекцій карт материків і океанів.
-
Охарактеризуйте проекції, що застосовувались для складання карт СРСР, Європи і регіонів України.
-
Охарактеризуйте чинники, що впливають на вибір картографічних проекцій.
-
Охарактеризуйте допоміжне оснащення і додаткові дані – як елементи географічних карт.
-
Охарактеризуйте чинники та елементи загального оформлення карт і прийоми компонування.
-
Дайте характеристику географічної основи – як базової, при складанні землевпорядних карт.
-
Охарактеризуйте графічні засоби зображення в картографії.
-
Охарактеризуйте колір – як графічний засіб в картографії.
-
Охарактеризуйте графічні побудови і штрихування – як засоби в картографії.
-
Охарактеризуйте графічні засоби геометричних фігур, символічних, натуралістичних і буквених знаків.
-
Охарактеризуйте картографічний спосіб значків: оформлення, показ динаміки, прийоми генералізації.
-
Охарактеризуйте картографічний спосіб лінійних знаків: оформлення, прийоми генералізації.
-
Охарактеризуйте картографічний спосіб знаків руху: оформлення, показ динаміки, прийоми генералізації.
-
Охарактеризуйте картографічні способи якісного і кількісного фону: оформлення, прийоми генералізації.
-
Охарактеризуйте картографічний спосіб ізоліній і псевдоізоліній: оформлення, показ динаміки, прийоми генералізації.
-
Охарактеризуйте картографічні способи ареалів і крапковий: оформлення, прийоми генералізації.
-
Охарактеризуйте картографічні способи картодіаграм і локалізованих діаграм: оформлення, показ динаміки, прийоми генералізації.
-
Охарактеризуйте картографічні способи відображення рельєфу на географічних картах.
-
Охарактеризуйте використання букв і цифр в картографії та роль написів і підписів на картах.
-
З’ясуйте зміст, види і шляхи картографічної генералізації.
Питання теоретичного характеру до модуля 2
-
Проаналізуйте види джерел для складання картографічних творів землевпорядного характеру.
-
Розкрийте сутнісні сторони і роль даних дистанційного зондування для складання картографічних творів.
-
Розкрийте сутнісні сторони і роль астрономо-геодезичних даних для складання картографічних творів.
-
Розкрийте сутнісні сторони і роль економіко-статистичних даних для складання картографічних творів.
-
Розкрийте сутнісні сторони і роль текстових джерел, натурних вимірів і спостережень для складання картографічних творів.
-
Розкрийте сутнісні сторони і роль гідрометеорологічних спостережень для складання картографічних творів.
-
Охарактеризуйте методи і способи створення землевпорядних карт.
-
Проаналізуйте зміст науково-технічного проекту карти та послідовність її складання.
-
Розкрийте сутнісні сторони етапів проектування географічних карт і атласів.
-
Охарактеризуйте чинники загального оформлення картографічних творів.
-
Охарактеризуйте технологію виготовлення авторського оригіналу карти.
-
Розкрийте змістовні сторони автоматизації картоскладальних робіт і структуру автоматизованих картографічних систем.
-
розкрийте сутнісні аспекти картографічного методу дослідження.
-
Охарактеризуйте принципи і зміст математико-картографічного моделювання.
-
Охарактеризуйте рівні використання карт.
-
Розкрийте принципи і зміст класифікацій картографічних моделей та видів моделювання.
-
Охарактеризуйте способи і прийоми аналізу картографічної інформації.
-
Охарактеризуйте використання візуального аналізу і опису як методів у картографії.
-
Охарактеризуйте графічні способи і прийоми аналізу картографічної інформації.
-
Охарактеризуйте графоаналітичні способи і прийоми аналізу картографічної інформації.
-
Охарактеризуйте використання способів і прийомів математичної статистики в картографії.
-
Проаналізуйте зміст і специфіку оформлення геологічних карт.
-
Проаналізуйте зміст і специфіку оформлення геоморфологічних карт. Охарактеризуйте особливості зображення рельєфу на загальногеографічних картах.
-
Проаналізуйте зміст і специфіку оформлення гідрологічних карт. Охарактеризуйте особливості зображення гідрологічних об’єктів на загальногеографічних картах.
-
Проаналізуйте зміст і специфіку оформлення кліматичних карт.
-
Проаналізуйте зміст і специфіку оформлення карт ґрунтів.
-
Проаналізуйте зміст і специфіку оформлення біогеографічних карт. Охарактеризуйте особливості зображення рослинності на загальногеографічних картах.
-
Проаналізуйте зміст і специфіку оформлення ландшафтознавчих карт.
-
Проаналізуйте зміст і специфіку оформлення еколого-географічних карт.
-
Проаналізуйте зміст і специфіку оформлення карт промисловості.
-
Проаналізуйте зміст і специфіку оформлення карт населення.
-
Проаналізуйте зміст і специфіку оформлення карт сільського господарства.
-
Проаналізуйте зміст і специфіку оформлення карт транспорту і економічних взаємозв’язків.
-
Розкрийте сутнісні сторони географічних інформаційних систем.
-
Охарактеризуйте змістовні сторони геоінформаційного картографування.
-
Розкрийте особливості Інтернет-картографування.
-
Розкрийте сутнісні і структурні аспекти Геоіконіки.
-
Охарактеризуйте види і специфіку класифікації геозображень.
-
Розкрийте структуру, функції і зміст банків картографічної інформації землевпорядного змісту.
-
Охарактеризуйте структурно-функціональні особливості електронних картографічних творів і навчальних посібників.
-
Охарактеризуйте основні напрямки проблемного картографування.
Питання практичного характеру
1. Проаналізуйте шляхи і методи використання вказаного викладачем картографічного твору.
2. Розпізнайте вказані картографічні проекції за допомогою визначників. Визначивши картографічну проекцію за вказаним викладачем варіантом, відповідь запишіть у такому вигляді:
Варіант № ...
-
Рис. № .... – (визначені клас, група, вид, автор проекції), № рядка із визначника;
-
……………………………………………………………………………………………
-
.……………………………………………………………………………………………
-
…………………………………………………………………………………………….
-
.……………………………………………………………………………………………….
Необхідні інструменти і матеріали: циркуль вимірювач, калька (5Ч5см), лінійка, таблиці-визначники проекцій.
3. Визначте аналітичним способом відносні спотворення довжин по меридіану (m) і паралелі (n) для вказаної вузлової точки фрагменту фізичної карти півкуль масштабу 1:22000000. Для цього виміряйте і розрахуйте такі показники: ц, л, М, l1, l2, L1, L2, 1/М1, 1/М2, lm, ln.
Необхідні інструменти і матеріали: циркуль вимірювач, транспортир, лінійка, чотиризначні таблиці, таблиці довжин дуг меридіанів і паралелей на еліпсоїді, мікрокалькулятор.
4. За вказаними даними для вузлової точки фізичної карти півкуль масштабу 1:22000000 визначте аналітичним способом масштаб площ (p), найбільше і найменше відносне спотворення довжин (a і b), спотворення форм (k). Відомі такі показники: е=10є; m=1,24; n=0,82.
Необхідні інструменти і матеріали: чотиризначні таблиці, мікрокалькулятор.
5. Для вузлової точки фізичної карти півкуль масштабу 1:22000000, координати якої мають значення: ц=30є пн.ш., л=20є сх.д., при використанні картосхем з ізоколами визначте: найбільше і найменше відносне спотворення довжин (a і b), максимальне спотворення кутів (щ), спотворення форм (k).
6. Для вузлової точки фізичної карти півкуль масштабу 1:22000000, координати якої мають значення: ц=70є пн.ш., л=50є сх.д., при використанні картосхем з ізоколами визначте: найбільше і найменше відносне спотворення довжин (a і b), максимальне спотворення кутів (щ), спотворення форм (k).
7. Для вузлової точки фізичної карти півкуль масштабу 1:22000000, координати якої мають значення: ц=40є пн.ш., л=90є сх.д., при використанні картосхем з ізоколами визначте: найбільше і найменше відносне спотворення довжин (a і b), максимальне спотворення кутів (щ), спотворення форм (k).
8. Для вузлової точки фізичної карти півкуль масштабу 1:22000000, координати якої мають значення: ц=40є пн.ш., л=30є сх.д., при використанні таблиць визначте: найбільше і найменше відносне спотворення довжин (a і b), максимальне спотворення кутів (щ), спотворення форм (k).
9. Для вузлової точки фізичної карти півкуль масштабу 1:22000000, координати якої мають значення: ц=70є пн.ш., л=40є сх.д., при використанні таблиць визначте: найбільше і найменше відносне спотворення довжин (a і b), максимальне спотворення кутів (щ), спотворення форм (k).
10. Для вузлової точки фізичної карти півкуль масштабу 1:22000000, координати якої мають значення: ц=80є пн.ш., л=50є сх.д., при використанні таблиць визначте: найбільше і найменше відносне спотворення довжин (a і b), максимальне спотворення кутів (щ), спотворення форм (k).
11. Для вузлової точки фізичної карти півкуль масштабу 1:22000000 визначено такі показники: l1=110мм, l2=62мм, L1=2224582000мм, L2=1433940000, е =16є. Розрахуйте для цієї точки масштаб площ (p).
12. Для вузлової точки фізичної карти півкуль масштабу 1:22000000 визначено такі показники: е=4є; m=1,23; n=0,21. Розрахуйте для цієї точки найбільше і найменше відносне спотворення довжин (a і b).
13. Для вузлової точки фізичної карти півкуль масштабу 1:22000000 визначено такі показники: p=0,98; m=1,04; n=0,97. Розрахуйте для цієї точки максимальне спотворення кутів (щ).
14. Для вузлової точки фізичної карти півкуль масштабу 1:22000000 визначено такі показники: a=1,014; b=0,987. Розрахуйте для цієї точки максимальне спотворення кутів (щ) і спотворення форм (k).
15. Визначте застосовані картографічні способи і графічні засоби зображення явищ на вказаній тематичній карті. Результати запишіть у таблицю, побудовану за вказаним зразком:
Поділіться з Вашими друзьями: |