.
Глава 24 ПРАВОВІ ЗАСАДИ ВАЛЮТНОГО РЕГУЛЮВАННЯ
§ 1. Правовий режим валютних операцій
Україна як самостійна держава здійснює зовнішньоторговельні та інші економічні зв'язки із зарубіжними країнами через свої органи та уповноважені нею організації. Режим здійснення валютних операцій на території України, загальні принципи валютного регулювання, повноваження державних органів і функції банків та інших кредитно-фінансових установ України в регулюванні валютних операцій, права і обов'язки суб'єктів валютних відносин установлені Декретом Кабінету Міністрів України “Про систему валютного регулювання і валютного контролю”, а також іншими актами валютного законодавства.
Велику кількість нормативних актів, що регулюють валютні відносини, видає Національний банк України.
458
Валютні відносини складаються в сфері фінансової діяльності держави і пов'язані з її роллю в розподілі і перерозподілі валового внутрішнього продукту з метою утворення і використання необхідних суспільству валютних фондів.
В Україні до таких фондів належать Державний валютний фонд, республіканський (Автономної Республіки Крим) валютний фонд, місцеві валютні фонди, що утворюються і використовуються виконавчими органами місцевого самоврядування, а також валютні фонди юридичних і фізичних осіб, громадських організацій, інших осіб1. Серед них слід розрізняти державні централізовані та децентралізовані фонди, а також фонди, які власне державі не належать.
Відповідно до статті 4 Декрету Кабінету Міністрів України “Про систему валютного регулювання і контролю” Кабінет Міністрів України забезпечує формування Державного валютного фонду:
— за рахунок коштів Державного бюджету у межах сум видатків, затверджених Верховною Радою України;
— шляхом купівлі валютних цінностей на міжбанківському валютному ринку України або за погодженням з Національним банком на міжбанківському валютному ринку;
— кредитів у іноземній валюті у межах затвердженого Верховною Радою України ліміту зовнішнього державного боргу України;
— інших надходжень, передбачених чинним законодавством. Відповідно до вищенаведеної статті Рада Міністрів Автономної Республіки Крим, виконавчі органи місцевого самоврядування формують відповідно республіканський (Автономної Республіки Крим) та місцеві валютні фонди шляхом придбання іноземної валюти на міжбанківському валютному ринку України за рахунок коштів відповідних бюджетів у межах затверджених Верховною Радою Автономної Республіки Крим, місцевими радами сум видатків, а також за рахунок інших коштів, що передбачені чинним законодавством і виступають розпорядниками коштів цих фондів.
Інші суб'єкти формують свої валютні фонди шляхом придбання валюти за рахунок власних та запозичених коштів як на
______________________________
1Див.: Постанови правління Національного банку “Про перерахування валютних коштів, що підлягають продажу в Офіційний валютний резерв” від 14.11,94 р. та “Про надання валютних коштів для продажу в Офіційний валютний резерв Національного банку України” ви 30.01.95 р.
459
міжбанківському валютному ринку України, так і за рахунок валютних надходжень, що залишаються в їхньому розпорядженні.
Галузь валютних відносин складають, з одного боку, широкий комплекс міжнародних валютних відносин, з іншого — різноманітні внутрішньодержавні (внутрішні) валютні відносини. Міжнародні валютні відносини набувають свого прояву в межах різноманітних форм співпраці країн: при здійсненні зовнішньої торгівлі, наданні економічної і технічної допомоги, спільної діяльності в галузі капіталовкладень, міжнародних перевезеннях та ін.
Внутрішньодержавні валютні відносини охоплюють суспільні зв'язки, що організуються державою при розробленні і проведенні національної валютної політики в зв'язку з утворенням, розподілом і використанням централізованих і децентралізованих валютних фондів, необхідних для виконання певними суб'єктами своїх функцій.
Валютні відносини є різновидом фінансових відносин і мають деякі специфічні особливості:
1) валютні відносини складаються в сфері фінансової діяльності держави, яка чітко регламентує порядок утворення і використання централізованих і децентралізованих валютних фондів;
2) безпосереднім приводом для виникнення валютних відносин є здійснювана державою планова діяльність з утворення і використання необхідних валютних фондів. Ці фонди за своїм змістом є грошовими, але специфічною для них є та риса, що роль грошей у цих відносинах відіграють валютні цінності;
3) об'єктом валютних відносин є валютні цінності, що є засобом платежу в міжнародних розрахунках, або ті, що можуть бути сурогатом таких розрахункових засобів, тобто гроші. Це стосується і зобов'язань, пов'язаних з утворенням і використанням валютних фондів;
4) особливість валютних відносин владно-майнового характеру полягає в еквівалентному, тобто двосторонньому русі грошової та товарної форм між суб'єктами. В цих відносинах відбувається не перерозподіл вартості, а перерозподіл частини грошових коштів, за допомогою яких можливі міжнародний обмін та фінансове співробітництво;
460
5) валютні відносини регулюються не тільки нормами фінансового, але й інших, перш за все цивільного, галузей права, тобто є комплексними. Але юридичні норми, що їх регулюють, складають окремий інститут фінансового права, оскільки відзначаються особливим об'єктом, методом та принципами правового регулювання, а також значимістю для суспільного життя.
Під механізмом правового регулювання валютних відносин слід розуміти сукупність взятих у своїй органічній єдності та взаємозв'язку правових засобів, за допомогою яких держава здійснює вплив на суспільні відносини, пов'язані з утворенням, розподілом і використанням валютних фондів. Цей механізм має деякі риси, які визначаються предметом та методом регульованих суспільних відносин.
Особливістю механізму правового регулювання валютних відносин як специфічного різновиду фінансових є їх особлива владно-майнова природа, яка визначається розробленою державою моделлю функціонування національного валютного ринку України, формами участі резидентів в іноземних та міжнародних валютних ринках, участь в яких дозволяється законодавством України.
З боку держави для регулювання валютних відносин, як і в цілому для фінансово-правового регулювання, характерне застосування централізованих і імперативних приписів, в межах яких законодавцем допускається можливість певної владної поведінки учасників цих суспільних зв'язків. Валютні відносини в цілому регулюються за допомогою усіх трьох засобів правового регулювання (припису; дозволу і заборони).
Правовий режим валютних відносин в Україні можна визначити як режим валютних обмежень.
Сутність такого режиму полягає в законодавчій або адміністративній забороні, лімітуванні або регламентації операцій з валютою або валютними цінностями. Введення валютних обмежень може диктуватися економічними або політичними причинами.
Валютні обмеження полягають у дорученні керувати валютними операціями Національному банку, ліцензуванні валютних операцій, можливості блокування валютних рахунків; до недавнього часу вимозі обов'язкового продажу половини валютного виторгу експортерів Національному банку.
461
Одним з важливих валютних обмежень є заборона обігу і використання іноземних валют як платіжного засобу .
Таким чином, законодавство України встановлює загальний дозвіл ведення валютних операцій, але в суворо обмеженому порядку і при забороні здійснення певних дій. Згідно з вказаним загальним дозволом кожний конкретний суб'єкт має право бути власником валютних цінностей з усіма повноваженнями, що з цього випливають, — володіння, користування, розпорядження валютними цінностями. Але при загальному дозволі існують певні обмеження:
1) регулювання переказів та платежів за кордон, вивозу капіталу, репатріації прибутків, золота, грошових знаків та цінних паперів;
2) обмеження вільної купівлі та продажу іноземної валюти, та введення обов'язкового продажу державі іноземної валюти в обмін на національну валюту за офіційним курсом (зараз це в Україні скасовано, але не законодавчим органом, а Національним банком);
3) зосередження валютних операцій в центральних або спеціально уповноважених банках;
4) контроль за створенням та ліквідацією авуарів резидентів в країні;
5) контроль за створенням та ліквідацією нерезидентів — учасників валютних операцій в країні;
6) контроль за інвестуванням нерезидентів в економіку України та резидентів в економіку інших країн;
7) здійснення декларування, попереднього дозволу, контролю або заборони в здійсненні окремих видів валютних операцій.
Наведені вище валютні обмеження можуть виступати і в інших формах.
Основою правового регулювання валютних відносин є валютно-правові норми. Вони допускають певну диспозитивність для суб'єктів валютних правовідносин. Водночас ці норми мають характерні для всіх фінансово-правових норм оцінки — державно-владний характер, імперативність і категоричність приписів. Це прямо випливає з валютної політики держави.
_____________________________________
1Див.: Порядок використання готівкової іноземної валюти як засобу платежу на території України, затверджений постановою правління Національного банку України від 19.05.95 р. з доповненями від 26.07.95 р., 04.08.95 р. та 18.07.96 р.
462
Правові відносини, що випливають з валютних операцій, характеризуються особливим складом суб'єктів, їх правами і обов'язками, а також об'єктом — валютними цінностями.
Декрет Кабінету Міністрів України “Про систему валютного регулювання і валютного контролю” до валютних цінностей відносить як валюту України, так і іноземну валюту; при цьому під іноземною валютою слід розуміти:
— іноземні грошові знаки у вигляді банкнотів, казначейських білетів, монет, що перебувають в обігу та є законними платіжними засобами на території відповідної іноземної держави, а також вилучені з обігу або такі, що вилучаються з нього, але підлягають обмінові на грошові знаки, які перебувають в обігу;
кошти у грошових одиницях іноземних держав і міжнародних розрахункових (клірингових) одиницях, що перебувають на рахунках або вносяться до банківських та інших кредитно-фінансових установ за межами України;
— платіжні документи та інші цінні папери (акції, облігації, купони до них, векселі (тратти), боргові розписки, акредитиви, чеки, банківські накази, депозитні сертифікати, інші фінансові та банківські документи, виражені в іноземній валюті або монетарних металах);
— монетарні метали — золото і метали ірідієво-платинової групи в будь-якому вигляді та стані, за винятком ювелірних, промислових і побутових виробів з цих металів і брухту цих металів.
Учасниками валютних правовідносин виступають уповноважені банки, резиденти, нерезиденти, які здійснюють валютні операції, суспільно-територіальні утворення, колективні суб'єкти, індивідуальні суб'єкти.
Уповноважений банк — це будь-який комерційний банк, офіційно зареєстрований на території України, що має ліцензію Національного банку України на здійснення валютних операцій, а також здійснює валютний контроль за операціями своїх клієнтів. Ліцензію на здійснення валютних операцій мають не всі банки, зареєстровані в Республіканській книзі реєстрації банків, валютних бірж і фінансово-кредитних установ, а лише ті, яким ліцензія надана в спеціальному порядку. За порушення валютних правил Національний банк України може позбавити ці банки ліцензії.
463
В здійсненні валютної роботи бере участь широке коло державних органів загальної та спеціальної компетенції.
Верховна Рада України, крім законодавчих функцій, затверджує визначений Кабінетом Міністрів України ліміт зовнішнього державного боргу. Кабінет Міністрів України спільно з Національним банком України складає платіжний баланс України, забезпечує виконання бюджетної і податкової політики в частині, що стосується руху валютних цінностей. Крім того, він забезпечує формування і розпоряджається Державним валютним фондом.
В сфері валютного регулювання широкими повноваженнями наділений Національний банк України. На нього покладено здійснення валютної політики, виходячи з принципів загальної економічної політики України. Національний банк контролює дотримання ліміту зовнішнього державного боргу і визначає при необхідності ліміти заборгованості в іноземній валюті банкам-нерезидентам. Національний банк наділений в межах, встановлених валютним законодавством, нормотворчими повноваженнями в галузі здійснення операцій на валютному ринку України; його акти є обов'язковими для всіх юридичних і фізичних осіб і вступають в силу в строк, встановлений Національним банком.
До компетенції Національного банку належить накопичення, зберігання і використання резервів валютних цінностей для здійснення державної валютної політики, встановлення способів визначення і використання валютних (обмінних) курсів іноземних валют, виражених у валюті України, курсів валютних цінностей, виражених в іноземній валюті або розрахункових (клірингових) одиницях. Національний банк контролює своєчасне надання звітів і документації про валютні операції за встановленими ним єдиними формами і публікує звіти про власні операції уповноважених банків.
Згідно з статтею 68 Закону України “Про місцеве самоврядування в Україні” органи місцевого самоврядування можуть мати позабюджетні цільові валютні кошти, які перебувають на спеціальних рахунках в банках.
464
§ 2. Операції з іноземною валютою, що дозволяються законодавством України
Україна приєднується до статті 8 Статуту Міжнародного Валютного Фонду на законних підставах, бо має керований валютний ринок і стабільну національну валюту. Гривня отримала міжнародне визнання як конвертована за поточними операціями валюта.
Законодавство дозволяє проведення поточних валютних операцій і операцій з рухом капіталу, тобто експорт капіталу в іноземну економіку та імпорт іноземного капіталу в Україну.
Природно, що держава зацікавлена в тому, щоб якомога краще обслуговувати торговельні поточні експортні операції. Наша країна заохочує вкладення іноземних банків, підприємців у нашу економіку і не заохочує участь наших банків та юридичних і фізичних осіб у капіталі закордонних фінансово-кредитних установ.
Купувати і продавати валюту на внутрішньому валютному ринку України резиденти можуть тільки через уповноважені банки. Резиденти доручають цим банкам продавати валюту на міжбанківському валютному ринку.
Уповноважені банки укладають угоди з купівлі-продажу іноземної валюти від свого імені та за свій рахунок у відповідності з інструкцією Національного банку України1. Згідно з інструкцією НБУ право уповноваженого банку вести відкриту валютну позицію (тобто позицію валютного ризику) — це право укладати угоди купівлі-продажу безготівкової іноземної валюти за гривні.
Розмір відкритої валютної позиції уповноваженого банку визначається як різниця між сумою іноземної валюти, яку банк придбав за свій рахунок, і сумою проданої ним валюти за цей же період. У випадках, коли уповноважений банк здійснює операції з купівлі-продажу іноземної валюти за гривні, Національний банк установлює для нього ліміт валютної позиції.
Поточні валютні операції здійснюються резидентами без обмежень, крім випадків, передбачених законодавством. Без-
_____________________________
1Тимчасовий порядок ведення уповноваженими банками України відкритої валютної позиції з купівлі-продажу безготівкової іноземної валюти на валютному ринку України, затверджений постановою Правління Національного банку України від 03.01.96 р
465
перешкодне ввезення іноземної валюти в Україну можливе тоді, коли підприємці дотримуються митних правил. Вивозити іноземну валюту з України понад установленого ліміту можливо лише при одержанні довідки з уповноваженого банку.
Національний банк установлює порядок проведення валютних операцій, що зв'язані з рухом капіталу, видає дозвіл на участь у капіталі банків за кордоном, але, як правило, уповноваженим українським банкам, які мають генеральну ліцензію.
Окрему ліцензію Національний банк видає на відкриття українськими резидентами рахунків у закордонних філіалах українських уповноважених банків.
Згідно з “Правилами переказу іноземної валюти за межі України за рахунок особистих коштів фізичних осіб — резидентів і нерезидентів” від 23.09.96 р. № 245 громадяни України та іноземці мають право через українські уповноважені банки переказувати особисті кошти в іноземній валюті за межі України за соціальне значущими платежами. А саме:
— при допомозі родичам (чоловікові/дружині, батькам, дітям, рідним сестрам і братам), які проживають за межами України (тільки з валютного рахунка — якщо родичі постійно проживають за кордоном — не більше $500 на місяць і $2000 на рік; якщо родичі тимчасово проживають за кордоном — не більше $500 на місяць і $4000 на рік);
— при платежах за добровільною сплатою аліментів на утримання дітей і непрацездатних батьків (не більше $200 на місяць, з валютного рахунка — не більше $500 на місяць);
— при платежах, пов'язаних зі смертю (допомога родичам на поховання — не більше $500; платежах, пов'язаних зі смертю за кордоном фізичної особи-резидента (транспортні витрати та витрати на поховання) — до $2000).
Громадяни України та іноземці можуть здійснювати платежі в іноземній валюті на ім'я юридичної особи-нерезидента в таких випадках:
— за лікування, навчання, участь у конференціях, на сплату страхових і членських внесків, придбання науково-методичної літератури та передплатних видань (без підтверджуючих документів — не більше $200; з підтверджуючими документами — не більше $500, з валютного рахунка — не більше $5000, а на лікування — не більше $10 000; на підставі індивідуальної ліцензії НБУ — не більше $5000);
466
— платежі з відшкодування витрат судовим, слідчим, арбітражним, нотаріальним та іншим правоохоронним органам іноземних держав, а також витрат на державне мито за справами, що розглядаються цими органами (без підтверджуючих документів — до $200; з підтверджуючими документами — не більше $500, з валютного рахунка — не більше $5000).
Окрім цього, можуть переказуватися кошти для здійснення таких платежів у валюті:
— при оплаті фізичною особою товару іноземній фірмі за імпортним контрактом для власного використання (тільки з валютного рахунка, якщо більше $200; на місяць — не більше $1000, на рік — не більше $4000);
— платежі за оформлення документів на працевлаштування за кордоном (без підтверджуючих документів — до $200, з підтверджуючими документами — не більше $500);
— перерахування власником валютного рахунка коштів в іноземній валюті з цього рахунка при виїзді за кордон на постійне місце проживання. Це не стосується підприємців, які мають право здійснювати перекази коштів в іноземній валюті тільки відповідно до порядку, встановленого для юридичних осіб.
Згідно з новою редакцією розділу Інструкції Національного банку України “Про відкриття банками рахунків у національній та іноземній валюті” в установах банків для проведення фізичними особами-іноземцями безготівкових розрахунків у гривнях відкриваються розрахункові рахунки для тих з них:
— шо постійно проживають в Україні (мають посвідку на проживання);
— що проживають в Україні відповідно до відкритої візи строком до 1 року, оплата праці яких згідно з трудовою угодою (контрактом) здійснюється в грошовій одиниці України (за довідкою організації, установи, посольства, представництва про оплату праці нерезидента);
— що отримали спадщину та успадковані кошти в Україні (за наявності підтверджуючих документів);
— що отримали прибуток внаслідок здійснення іноземної інвестиції в Україну.
Фізичні особи-іноземці, як і громадяни України, можуть відкривати і вкладні рахунки в банках України. Це дозволить концентрувати кошти, що можуть бути інвестовані в економіку України згідно з постановою Правління Національного банку
467
від 23.09.96 р., якою затверджений “Порядок купівлі фізичними особами-резидентами іноземної валюти на міжбанківському ринку України”.
Режимами рахунків фізичних осіб-іноземців передбачено також право, як і для резидентів, купувати на міжбанківському валютному ринку України іноземну валюту, яка може бути перерахована за межі України, на суму коштів на розрахункових рахунках, включаючи відсотки з них.
Умови купівлі іноземної валюти для резидентів та нерезидентів однакові.
Для нерезидентів знято обмеження на можливість конвертувати гривню в іноземну валюту з рахунків типу “Лоро” за умови підтвердження, що ці кошти отримані юридичною особою-нерезидентом внаслідок здійснення експортно-імпортних операцій.
Нерезиденти мають також право купувати валюту на суму нарахованих відсотків за розміщеними депозитами та за залишками коштів на цьому рахунку.
Представництва нерезидентів, що існують в Україні й мають розрахункові рахунки в гривнях в уповноважених банках України, куди надходять кошти від здійснення підприємницької діяльності в Україні та від проданої іноземної валюти з власного валютного рахунка для утримання представництва, сьогодні мають право:
— отримувати відсотки за залишками коштів на цих рахунках;
— купувати іноземну валюту на міжбанківському валютному ринку України для її подальшого перерахування на рахунок юридичної особи-нерезидента, яку вони представляють.
Перерахування валюти за межі України громадянами-іноземцями можливе ще й у випадках, коли це:
— отримані спадкоємні кошти та кошти від реалізації спадщини та майна, яке належить нерезидентові в Україні;
— прибутки, одержані внаслідок здійснення іноземних інвестицій в Україну;
— кошти, отримані у вигляді оплати праці, премій, пенсій, гонорарів, нарахованих відсотків на залишок коштів на рахунку, відкритому в українському банку;
— іноземна валюта, ввезена (переказана) в Україну у встановленому чинним законодавством порядку.
468
§ 3. Валютний контроль
Основними функціями валютного контролю, визначеними Декретом Кабінету Міністрів України “Про систему валютного регулювання і валютного контролю”, є:
контроль за відповідністю валютних операцій чинному законодавству, наявністю необхідних ліцензій;
перевірка обгрунтованості платежів в іноземній валюті резидентами і нерезидентами;
перевірка повноти і об'єктивності обліку і звітності за операціями резидентів і нерезидентів.
Валютний контроль в Україні здійснюється Кабінетом Міністрів України і Національним банком України, який спирається на уповноважені банки.
Головним органом, що здійснює контроль за виконанням правил регулювання валютних операцій на території України, є Національний банк України. Контроль за валютними операціями резидентів і нерезидентів, здійснюваних через уповноважені банки, проводять ці банки.
Фінансовий контроль за валютними операціями, які проводяться резидентами і нерезидентами на території України, здійснює податкова інспекція.
Контроль за додержанням правил поштових переказів та пересилання валютних цінностей через митний кордон України здійснює Міністерство зв'язку України, а за додержанням правил переміщення валютних цінностей через митний кордон — Державний митний комітет України.
Валютному контролю підлягають операції за участю резидентів і нерезидентів, а також зобов'язання щодо декларування валютних цінностей та іншого майна резидентів, яке перебуває за межами України. Органи, що здійснюють валютний контроль, наділені повноваженнями вимагати і одержувати від резидентів і нерезидентів повну інформацію про здійснення ними валютних операцій, стан банківських рахунків в іноземній валюті у межах своїх прав, а також про майно, що підлягає декларуванню.
Лібералізація валютного ринку в Україні, зняття валютних обмежень на операції, що зв'язані з рухом капіталу, можливістю нерезидентів виходити на валютний ринок України, скасування обов'язкового продажу половини валютних надходжень
469
господарюючими суб'єктами вимагає посиленого контролю за дотриманням приписів, які містяться у Декреті Кабінету Міністрів України “Про систему валютного регулювання і валютного контролю”, в Указах Президента України “Про вдосконалення валютного регулювання” 1994 р. та “Про відкриття анонімних валютних рахунків фізичних осіб (резидентів і нерезидентів)”, “Про припинення здійснення роздрібної торгівлі та надання послуг на території України за готівкову іноземну валюту” та нормативних актах Національного банку України.
Виконуючи програму економічних реформ Президента України, Національний банк України здійснює курс на забезпечення поступової лібералізації і децентралізації валютного ринку України. В листопаді 1994 року в Україні резиденти отримали доступ на біржу для закупівлі валюти з метою переказу за кордон прибутку, отриманого іноземними інвесторами від іноземних інвестицій в Україну. В першому кварталі 1995 року уповноважені банки одержали право здійснювати на міжбанківському валютному ринку України операції з купівлі-продажу доларів США, німецької марки, російських та білоруських рублів.
В 1995 році уповноважені банки одержали дозвіл купувати безготівкову іноземну валюту на міжбанківському валютному ринку під реалізацію готівки в обмінних пунктах.
З метою подальшої лібералізації валютного ринку та залучення додаткових валютних коштів резидентів і нерезидентів, виконуючи Указ Президента України “Про відкриття анонімних валютних рахунків фізичних осіб (резидентів і нерезидентів), постановою Правління Національного банку України від 16.08.95 р. було затверджено порядок відкриття і функціонування анонімних валютних рахунків фізичних осіб та встановлені обмеження щодо максимальної суми готівкової іноземної валюти, яку можна одноразово внести на цей рахунок. Це повинно сприяти перешкоді відмивання “брудних” грошей.
З 1 серпня 1995 р. Національний банк України заборонив використання готівкової іноземної валюти як засобу платежу за товари та послуги. В Україні оплата праці резидентів здійснюється тільки у національній валюті або безготівковій формі.
Здійснюючи валютний контроль, Національний банк України проводить перереєстрацію раніше виданих ліцензій на право торгівлі та надання послуг за іноземну валюту. Разом
470
з іншими контролюючими органами країни Національний банк України систематично перевіряє установи торгівлі та послуги з іноземною готівкою.
Національний банк поглибив валютний контроль під час проведення грошової реформи. Перевіряючи роботу пунктів обміну іноземної валюти, Національний банк розірвав агентські угоди та анулював дозволи на право здійснення валютно-обмінних операцій у багатьох юридичних осіб, відкликав ліцензії на право здійснення операцій з валютними цінностями у кількох банківських установ, наклав штрафи на уповноважені банки, які не виконали функцій агентів валютного контролю на суму понад 200 тисяч гривень.
Національний банк постійно інформує державні органи для того, щоб вони посилювали контроль шляхом узагальнення та аналізу стану розрахунків за зовнішньо-економічними операціями резидентів, передбачених Постановою Кабінету Міністрів та Національного банку України від 26.12.95 р. “Про заходи щодо забезпечення валютного контролю”.
Національний банк інформує Міністерство зовнішніх економічних зв'язків і торгівлі щодо обсягів надходження валютних коштів, одержаних від здійснення експорту товарів та обсягів перерахованих коштів за імпортними операціями, повернених з порушенням встановлених законодавством термінів;
обсягів інвестицій у грошовій формі за межі України, які декларувалися в Національному банку.
Головна Державна Податкова адміністрація інформується щодо порушень резидентами встановлених законодавством термінів розрахунків у іноземній валюті під час здійснення експортних операцій та термінів надходження продукції за імпортними операціями після здійснення платежів та переліку підприємств, які отримали дозвіл на відкриття рахунків у іноземних банках.
§ 4. Відповідальність за порушення валютного законодавства
Порушення норм валютного законодавства може потягнути за собою цивільно-правову, адміністративну і кримінальну відповідальність у відповідності до законодавства України. Однак ряд порушень визначений в Декреті Кабінету Міністрів України “Про систему валютного регулювання і валютного
471
контролю” і за своїм змістом вказані в ньому санкції є заходами фінансового впливу на порушників правил валютних операцій.
Фінансові правопорушення банків, інших кредитно-фінансових установ, резидентів і нерезидентів передбачені валютним законодавством. До них, зокрема, належать:
— пропуск термінів розрахунків у валютних операціях, при виконанні зобов'язань за угодами тощо;
— здійснення валютних операцій без генеральної чи індивідуальної ліцензії Національного банку України;
— незаконне приховування в інших державах валютних цінностей, що належать резидентам;
— невиконання уповноваженими банками доручень резидентів щодо купівлі і продажу іноземної валюти;
— невиконання резидентами встановлених вимог до продажу валютних коштів, що надійшли на їх рахунки;
— невиконання уповноваженими банками функцій валютного контролю;
— несвоєчасне подання, приховування або перекручення звітності про валютні операції та ін.
За вказані вище порушення передбачені такі санкції:
— штраф в розмірі, еквівалентному вартості валютних цінностей, на суму яких відбулось порушення;
— штраф в сумі, що встановлюється Національним банком України;
— пеня;
— позбавлення ліцензії Національного банку України;
— виключення з Республіканської книги реєстрації банків та інших кредитно-фінансових установ.
Конкретні види правопорушень та відповідальність за них передбачені в декреті Кабінету Міністрів України “Про систему валютного регулювання і валютного контролю” (ст. 16), Законі України “Про порядок здійснення розрахунків в іноземній валюті” та в інших актах. До їх числа, зокрема, можна віднести:
— здійснення операцій з валютними цінностями без отримання генеральної ліцензії Національного банку України, що тягне за собою штраф в сумі, еквівалентній сумі (вартості) вказаних валютних цінностей, перерахованій в валюту України за обмінним курсом Національного банку України на день здій-
472
снення таких операцій, з виключенням банку з Республіканської книги реєстрації банків та інших кредитно-фінансових установ або без такого виключення;
— здійснення операцій з валютними цінностями, що вимагають одержання індивідуальної ліцензії Національного банку України, без отримання такої ліцензії тягне за собою штраф в сумі, еквівалентній сумі вказаних валютних цінностей, перерахованій в валюту України за обмінним курсом Національного банку України на день здійснення таких операцій;
— несвоєчасне подання, приховування чи перекручення звітності про валютні операції тягне за собою штраф в сумі, що встановлюється Національним банком України;
— невиконання резидентами вимог по декларуванню валютних цінностей та іншого майна, яке знаходиться за межами України, тягне за собою штраф в сумі, шо встановлюється Національним банком України;
— інші порушення.
Санкції, передбачені Декретом Кабінету Міністрів України “Про систему валютного регулювання і валютного контролю”, застосовуються Національним банком України і за його визначенням підпорядкованими йому установами. Оскарження дій з накладенням стягнень проводиться в судовому порядку.
Кримінальна відповідальність є найтяжчим видом юридичної відповідальності суб'єктів валютних відносин. Відповідно до ст. 80 Кримінального кодексу України таку відповідальність тягнуть дії, пов'язані з незаконним скуповуванням, продажем, обміном, використанням валютних цінностей як засобу платежу, або як застави, вчинені протягом року після накладення адміністративного стягнення за такі ж порушення, а також вчинення цих дій у значних розмірах. При цьому незаконною операцією з валютними цінностями визнається операція, якщо вартість предмета цієї операції перевищує двадцять мінімальних розмірів заробітної плати.
Крім того, ст. 80 Кримінального кодексу України передбачена кримінальна відповідальність за відкриття або використання за межами України валютних рахунків підприємств, установ та організацій без дозволу Національного банку України посадовими особами підприємств, установ та організацій, що діють на території України, чи за їх дорученням іншими особами або особами, які займаються підприємницькою діяльністю,
473
незалежно від форм власності, а так само будь-якою іншою особою, яка є громадянином України і постійно проживає на її території, або приховування валютної виручки.
Відповідно до ст. 162 Кодексу про адміністративні правопорушення України переслідуються за законом дії з незаконного скуповування, продажу, обміну, використання валютних цінностей як засобу платежу або як застави, якщо вартість предмета незаконної операції не перевищує двадцяти мінімальних розмірів заробітної плати.
КОНТРОЛЬНІ ПИТАННЯ
1. Як формується Державний валютний фонд?
2. Що таке валютні відносини?
3. В чому полягає сутність валютного режиму?
4. Що таке валюта?
5. Які органи беруть участь у формуванні і реалізації валютної політики?
6. Які операції з іноземною валютою можуть здійснювати резиденти — юридичні особи?
7. Які операції з іноземною валютою дозволено здійснювати фізичними особам — резидентам і нерезидентам?
8. Які органи держави здійснюють валютний контроль і в чому він полягає?
9. Яка відповідальність існує за порушення валютного законодавства?
Поділіться з Вашими друзьями: |