Погоджено затверджую



Дата конвертації03.11.2016
Розмір61.5 Kb.
УПРАВЛІННЯ ОСВІТИ

МУКАЧІВСЬКОГО МІСКВИКОНКОМУ
МУКАЧІВСЬКІЙ БУДИНОК ШКОЛЯРІВ


ПОГОДЖЕНО ЗАТВЕРДЖУЮ

протокол засідання наказ управління освіти

методичної ради Мукачівського

методичного кабінету міськвиконкому

управління освіти

12.09.20131 12.09.2013162



НАВЧАЛЬНА ПРОГРАМА


З ПОЗАШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ

ХУДОЖНЬО-ЕСТЕТИЧНОГО НАПРЯМКУ


«УМІЛІ РУЧЕНЯТА»
1 рік навчання

м.Мукачево – 2013

Автор:

Шаленик Л.І. – керівник гуртка «Умілі рученята» Мукачівського Будинку школярів.




Рецензенти:
Пенська Г.Я. – директор Мукачівського Будинку школярів;

Готюр Л.Б. – заступник директора по НВР Мукачівського Будинку школярів;

Ткач О.Д. – методист Мукачівського Будинку школярів.

Пояснювальна записка

Естетичному розвитку підростаючого покоління в Україна приділяється велика увага. У Законі України «Про освіту» говориться: «Країна безустанно піклуватиметься про розквіт літератури, мистецтва, культури, про створення всіх умов для найповнішого виявлення особистих здібностей кожної людини, формування в народі високих художніх смаків і культурних навиків».

У процесі виховання почуттів і творчого розвитку особистості заняття образотворчого мистецтва відіграє незамінну роль. Воно здатне увести маленьку людину у світ творчості, якоюсь мірою прилучити його до скарбів художньої культури. Заняття може принести дитині перші творчі радощі, а радість творчості — одна з найбільших радощів на землі.

Конституція проголошує право кожної людини на гармонічний розвиток усіх його талантів і здібностей. Не останнє місце у всебічному розвитку займають заняття образотворчого мистецтва, про важливу роль якого в ідейно-моральному і художньому вихованні вже не раз згадували.

Образотворче мистецтво - це художній предмет. А викладання художнього предмета має свою специфіку. Визначимо деякі особливості заняття образотворчого мистецтва: заняття повинне торкатися емоції дітей; у процесі образотворчої діяльності необхідно будити творчі здібності кожної дитини, сприяти їх розвитку; на заняттях образотворчого мистецтва діти, крім власної творчості, повинні прилучатися до досягнень світової художньої культури. Ознайомлення зі світом мистецтва збагачує не тільки розум, але й емоції дитини, формує чуйність, уміння розуміти прекрасне. Відомо, що діти дошкільного віку охоче беруться за малювання, користаються фарбами, із задоволенням ліплять. Роботи їх, сміливі, емоційні, але схематичні. Діти не передають об'ємність, реальні пропорції предметів, розташування їх у просторі. Однак їхні малюнки мають щирість, безпосередність і переконливість. Ці якості додають дитячій образотворчій творчості незвичайну принадність і дають підстави розцінювати роботи дітей, як своєрідні твори мистецтва.


Заняття з образотворчого мистецтва – важливий компонент естетичного виховання. Педагог навчає дітей бачити красу навколишнього життя, передавати свої враження в малюнках.
Особливу увагу слід звертати на самостійне ставлення дошкільнят до виконання завдань. Насамперед потрібно спонукати дітей виявляти самостійність у всіх випадках, де це можливо чи необхідно. Обов’язок вихователя – продумувати, де і в чому діти можуть виявити самостійність, знайти правильне співвідношення між прямим навчанням дітей і вихованням у них здібності бути самостійними.
На п’ятому році життя дитина засвоює багато нових знань і навичок, робить певні успіхи в розвитку своєї мови. Під впливом навчання, що проводиться в дошкільному віці, у дітей з’являються прагнення до засвоєння нових знань і вмінь, інтенсивно розвивається уява, сприйняття спостережливість. Діти цього віку добре розуміють мету зорового спостереження, починають виділяти головне в об’єкті, можуть протягом короткого часу спостерігати самостійно (але під керівництвом старших). У більшості дітей в процесі занять зображувальною діяльністю формуються цілісні образи моделей. Проте слід зауважити, що формування нових зорових образів потребує постійної допомоги керівництва з боку дорослих.
Під впливом вихователя діти середньої групи починають відрізняти навчальну діяльність (працю) від гри, хоча у ряді випадків заняття проходять в ігровій формі.
Увага п’ятирічних дошкільнят більш стійка. Вони точніше визначають форми, кольори; запам’ятовують головним чином предмети і явища, які безпосередньо їх зацікавили або викликали ті чи інші емоційні переживання. У цьому віці з’являються найпростіші форми міркувань з приводу спостережуваних явищ.

На заняттях малювання педагог має приділяти велику увагу вихованню самостійності в дітей, щоб вони не чекали його вказівок. Одноманітна методика, при якій діти весь час діють за вказівкою, не може виховати самостійності. Методику заняття треба міняти так, щоб діти щоразу по-іншому набували вмінь і одночасно привчалися до самостійності.


Зі свідчення більшості відомих дослідників даної теми, таких як: Пакуліна, Комарова, Козакова, які займались дослідженням питань з дитячої образотворчої діяльності, говориться про те, що вже з перших етапів образотворчох діяльності дитина починає засвоювати окремі засоби зображувальної мови, яка притаманна професійному мистецтву, хоч у використанні цих засобів дітьми виявляються характерні особливості, специфічні для дитячої діяльності. Основу зображувальних засобів складають: малюнок, лінія, колір, завдяки яким діти відображають навколишній світ і виражають своє відношення до зображуваного.
Кваліфікаційне навчання дітей малювання сприяє тому, що дитина опановує засоби виразності і легко засвоює їх у елементарнії формі.
Малювання займає провідне місце в навчанні дітей образотворчому мистецтву і включає три види: предметне малювання, сюжетне і декоративне малювання. Кожному з них властиві свої завдання, які визначають програмовий матеріал і зміст роботи. Основне завдання навчання малюванню – допомогти дітям пізнати навколишню дійсність, розвинути в них спостережливість, виховати відчуття прекрасного і навчити прийомам зображення. Одночасно здійснюється основне завдання образотворчої діяльності – формування творчих здібностей дітей в створенні виразних образів різних предметів доступними для даного віку образотворчими засобами.
Програма складена на основі базової програми розвитку дитини дошкільного віку «Я у світі», затверджена колегією Міністерства освіти і науки України від 21 березня 2008, протокол №3\2-2. Програма розрахована на 144 години, тобто щотижневе навантаження складає 4 години на тиждень.
Предметне малювання – зображення окремих предметів у малюнку. Предметами можуть бути різні живі і неживі об’єкти природи і побуту: дерево, сонце, тварини, рослини, меблі тощо.
Сюжетне малювання – передача зв’язного змісту в малюнку або об’єднання кількох предметів єдиним змістом. Сюжетом можуть бути як картини природи, так і побут: ілюстрації до казок тощо.
Декоративне малювання – створення візерунків. Візерунки бувають геометричні і рослинні. Візерунки виконуються в смужці або і різних геометричних фігурах(квадраті, прямокутнику, колі тощо).

Програма для гуртка «Умілі рученята» (5-6 років)




Розділ, тема

Години

1

Вступне заняття

2

2

Малювання

46

3

Ліплення

42

4

Аплікація

52

5

Підсумкове заняття

2




Всього

144

ЗМІСТ ПРОГРАМИ



1. Вступне заняття (2 год)

Ознайомлення з планом роботи студії на навчальний рік.

Правила поведінки в колективі.

Організаційні питання.

Прилади та матеріали для малювання (кольорові олівці, крейда, гуаш, фломастери, пензлі, папір).
2. Малювання (46 год)

Заняття-бесіда «Кольоровий світ». Мистецтво малювання.

Кольори, які оточують нас. Основні кольори.

Порівняльний аналіз кольорів.

Коло. Види ліній, їхні напрямки.

Розташування зображень предметів на аркуші.

Прийоми зображення простих форм.

Практична робота:

- малювання звірів, птахів, риб і комах: ведмедик, смугастий кіт,

курчатко, черепаха, кольорові риби, павучок, кольорові метелики тощо;



- малювання дерев, квітів та інших рослин: ялинка, кольорові листочки з

різних дерев, самоцвіт-семицвіт, травичка, гриби тощо;



- малювання окремих об'єктів і явищ: будиночок для гнома, веселка,

зірочки на небі, сніжинки, повітряні кульки тощо;



- малювання овочів і фруктів: вишеньки, морква, огірок, помідор, яблуко.

3. Ліплення (42 год)

Заняття-бесіда «В майстерні у скульптора».

Матеріали для ліплення: пластилін.

Формування навиків модифікації (видозміни) форм.

Формування навиків відтворення предметів простої форми.

Практична робота:

- ліплення овочів і фруктів: буряк, виноград, груша, капуста, яблуко

тощо;


- ліплення звірів, птахів, риб та інших тварин: ведмедик, зайчик, собачка,

скалярія, ящірка тощо;



- ліплення дерев та квітів: береза, яблуня, конвалія, пролісок, троянда тощо.

4. Аплікація (52 год)

Вивчення прийомів вирізування та склеювання.

Формування навиків роботи з ножицями.

Композиційно правильне розташування об'єктів на аркуші.



Практична робота:

- виготовлення аплікацій: будинок, вантажівка, квітка, кошеня, птах.

- виготовлення вітальної листівки.

7. Підсумкове заняття (2 год)

Творчий звіт гуртківців.

Відзначення кращих учнів.

Завдання на літо.




Прогнозований результат на кінець року

Діти повинні знати:

  • основні народні свята;

  • мати уявлення про різні види декоративно- прикладного мистецтва;

  • розрізняти предмети за формою, величиною.



Діти повинні вміти:

  • порівнювати нескладні елементи;

  • спостерігати за натурою з метою передачі у малюнку її особливостей;

  • передавати форму і розмір предмета різними художніми засобами;

  • малювати тварин, пташок;

  • зображувати казкових персонажів – представників тваринного світу;

  • вирізати з паперу нескладні симетричні та асиметричні витинанкові форми;

  • ліпити з пластиліну нескладні фігурки;

  • робити аплікаційні роботи;

  • вміти оздоблювати предмети.

БІБЛІОГРАФІЯ

1. Антонович Є. А., Свид С. П., Шпільчак В. А. Поглиблене вивчення

образотворчого мистецтва. — К., 1990.

2. Антонович Є. А., Свид С. П., Шпільчак В. А. Програми для шкіл із

поглибленим теоретичним і практичним вивченням образотворчого мистецтва

та архітектури. — К., 1990.

3. Аронов В. Р. Художник и предметное творчество. — М., 1987.

4. Гусакова М. А. Аппликация. — М., 1987.

5. Доронова Т. Н., Якобсон С. Г. Обучение детей 2-4 лет рисованию, лепке,

аппликации в игре. — М., 1992.

6. Каменева Е. Знай и умей. — М., 1987.

7. Немецкий Б. М., Фомина Н. Н., Коротеева Е. И., Михайлова Н. М.

Изобразительное искусство и художественный труд. — М., 1991.

8. Серова Г. Г., Савинский В. Е. Художник и педагог. — М., 1983.

9. Платонова Н. И., Синюкова В. Д. Энциклопедический словарь юного

художника. — М., 1983.



10. Теория и методика изобразительной деятельности в детском саду. — М.,

1985.

Поділіться з Вашими друзьями:


База даних захищена авторським правом ©res.in.ua 2019
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка