ФОРМИ УПРАВЛІНСЬКОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
1. Поняття форми та її співвідношення з функцією управління.
2. Правові та неправові форми державного управління.
3. Види форм управлінської діяльності та їхня адміністративно-правова характеристика.
1. У темі “Предмет адміністративного права” ми зауважили, що змістом управлінської діяльності є реалізація управлінських функцій. Останні ж практично втілюються у життя через різного характеру дії управомочних представників органу управління — службових осіб. Зовнішнє вираження управлінської діяльності у конкретних практичних діях іменується формою управління (форма як категорія — це зовнішнє вираження будь-якого змісту). Формою державного управління треба вважати будь-яке зовнішнє вираження конкретних однорідних дій державного органу, його структурних підрозділів та службових осіб, котрі здійснюються з метою реалізації функцій управління. Так, функція підбору, розстановки, підготовки кадрів реалізується через такі форми управлінської діяльності, як призначення (обрання) на посаду, заміщення такої за конкурсом, за контрактом, атестація службовців, проведення науково-практичних конференцій з обміну досвідом тощо. Більшість дій на шляху реалізації “кадрової” функції знаходить своє вираження у такій основній формі управлінської діяльності, як юридичні акти управління.
Кореляцію “функція управління” та “форма управління” опосередковує компетенція державного органу (проявом якої є владне повноваження її представника — службової особи): Функція-Ко (державно-владне повноваження) — ФО (форма управлінської діяльності).
2. Форми вираження змісту управлінської діяльності — це встановлення норм права; застосування таких норм;
організаційна робота; проведення матеріально-технічних операцій. Перші дві форми знаходять вираження в актах державного управління, які уособлюють правову форму виконавчої і розпорядчої діяльності органів управління.
79
Неправові форми управлінської діяльності, навпаки, зводяться до вчинення тих або інших управлінських дій, що безпосередньо не пов'язані з виданням актів управління.
Отже, і перша, і друга форми пов'язані з реалізацією державно-владних повноважень. Але у першому випадку спостерігається більш повна юридична регламентація (нерідко вона набуває значення юридичного факту), скрупульозний підбір методів реалізації приписів актів управління, передбачається юридична відповідальність за порушення (невиконання) таких. Форми ж другої групи теж пов'язані з компетенцією органу, державно-владним повноваженням його представників, проте це повноваження виявляє себе не як пряме юридичне веління, а опосередковано через позаюридичні засоби, і лише їхні передумови та результати можуть бути юридичне зафіксовані.
До правових форм належать і такі специфічні прояви реалізації виконавчої влади, як укладання її суб'єктами цивільно-правових договорів, їхня участь як позивачів чи відповідачів у судах, діяльність адміністрації по забезпеченню громадського порядку (через організацію і використання добровільних народних дружин по охороні громадського порядку, товариських судів), численних і різноманітних загальнообов'язкових правил, що встановлюються центральними та місцевими органами виконавчої влади, застосування нею різних економічних .санкцій, заходів адміністративного примусу до порушників юридичних заборон галузевого, відомчого характеру.
3. Організаційні дії можуть вчинятися як усередині державного органу, так і поза ним.
1) У межах певного управлінського апарату здійснюються розподіл службових повноважень, заходи щодо оптимального поєднання єдиноначальності та колегіальності, інструктування працівників (роз'яснення мети, змісту, особливостей законодавчих і нормативних актів тощо), встановлення загального та індивідуального режиму роботи, підготовка та проведення нарад, засідань тощо.
2) Поза апаратом, із спрямуванням на управлінське середовище, виділимо дію такого організаційного заходу, як інспектування. З метою його неперервного здійснення
80
створено інститут інспекторів і аналогічних посад — фінансових і податкових, міліційних і житлових, пожежних та охорони природи, митних, у справах кадрів, благоустрою, рибного нагляду, санітарних, торговельних тощо. Інспектор — основна посада, своєрідна підвалина всієї управлінської піраміди, а інспектування знаходить свій вияв не тільки у формах перевірок, вказівок, роз'яснень, а й як інструктування у письмовій формі (підготовка та розсилання циркулярів, оглядів, інформаційних листів з роз'ясненням завдань і змісту законів тощо).
До організаційних дій треба віднести організацію та проведення службових нарад, анкетування службовців і громадян з метою урахування громадської думки та коригування стратегії і тактики управління, надання практичної допомоги на місцях та ін.
3) Матеріально-технічні операціїхоч і здійснюються на юридичній основі, проте не спрямовані на досягнення юридичного результату, не створюють правового ефекту, мають допоміжний (технічний, господарський) характер. Прикладом матеріально-технічних операцій є документообіг, що включає підготовку, обробку, зберігання, надання інформації, необхідної для видання актів управління, для здійснення управлінських процедур, оформлення будь-яких службових документів, що юридичне підтверджують якісь факти або право на щось, складання планів, кошторисів, анкет, довідок службового характеру, ведення обліково-статистичної, картотечної роботи, архівів, діловодство (ведення канцелярських справ). Одне слово, документообіг забезпечує зовнішні зв'язки органу, стосунки між його структурними підрозділами.
4) Адміністративна угода застосовується як спосіб наймання керівником кадрів працівників і означає, що відповідна службова особа — керівник підрозділу — має співбесіду з претендентом на посаду у підрозділі про умови праці, які мають двосторонній характер. Адміністративна угода передує факту призначення на посаду наказом керівника Держоргану (або затвердження наказом результатів обрання чи конкурсу, що має юридичне значення для оплати праці). Ця форма поступово замінюється контрактною системою наймання службовців та інших працівників.
81
Крім цієї форми адміністративної угоди є ще спосіб реалізації компетенції держоргану, коли потрібна згода двох сторін (самого органу та іншої сторони) — підготовка кадрів, виконання експертиз, досліджень, реалізація якихось робіт.
Адміністративні угоди не мають породжувати відносин приватного цивільно-правового характеру; предметом угоди повинно бути виконання управлінських функцій, а державний орган не має втрачати своїх владних повноважень; юридичною основою такої угоди може бути як законодавчий так і управлінський акт; держорган не може однобічно змінити (скасувати) умови адміністративної угоди.
Завершення угоди характеризується повним виконанням прав і обов'язків, що визначаються сторонами або завершенням строку угоди.
5) Нерідко керівник державного органу, його представник діє як учасник цивільно-правової угоди про оренду приміщення, транспорту, про соціальне страхування, юридичне обслуговування, побутове обслуговування (угоди з пральнями, хімчистками тощо), про зв'язок та ін. Укладаючи цивільно-правову угоду, керівник органу не перестає бути суб'єктом адміністративно-правового відношення, не втрачає державно-владного повноваження щодо підпорядкованих йому органів і службових осіб.
6) Здійснюючи управлінські функції (наймання, робота з кадрами, виконання цивільно-правових угод), державні органи через своїх представників (переважно юрисконсультів або працівників за угодами про юридичне обслуговування, що діють за дорученням) виступають сторонами в судових розглядах у загальних чи арбітражних судах.
7) Формою діяльності органів виконавчої влади є також виконання їхніми службовими особами загальнообов'язкових правил паспортного, протипожежного, військово-облікового режиму, правил благоустрою, санітарно-протиепідемічних, громадського порядку, вимог дотримання державної таємниці тощо. Ця діяльність не є провідною для кожного органу, але є обов'язковою, оскільки регламентується у законодавчих актах, положеннях, статутах про управлінські органи.
82
8) Правомірним є віднесення до форм управлінської діяльності і таких питань діяльності органів, як застосування їхніми службовими особами заходів адміністративного примусу у вигляді штрафів, позбавлення певних прав, припинення виробничої діяльності, відсторонення від виконання трудових обов'язків. Так, усі представники адміністрації наділені правом відстороняти від роботи осіб, які розпивають на виробництві спиртні напої або з'являються там у нетверезому стані. Проте службові особи тільки окремих держорганів (міністерства транспорту, зв'язку, лісового господарства та ін.) наділені повноваженнями щодо застосування адміністративних штрафів, інших заходів адміністративного примусу щодо громадян чи службовців, представників структур приватного сектора, які є порушниками загальнообов'язкових правил галузевого значення.
Однак найважливішою формою державно-управлінської діяльності є видання відповідними органами нормативних та індивідуальних актів управління. Акти управління — правова форма вираження управлінських дій органів, службових осіб. Такі акти необхідні для забезпечення юридичних наслідків певних управлінських дій, наприклад, організаційних. В актах управління і об'єктивізується будь-яке управлінське рішення.
83
Поділіться з Вашими друзьями: |