|
|
Номер сторінки
|
|
Вступне слово
|
6
|
1
|
Загальні відомості
|
7
|
1.1
|
Географічне розташування та кліматичні особливості Черкаської області
|
7
|
1.2
|
Соціальний та економічний розвиток Черкаської області
|
8
|
2
|
Атмосферне повітря
|
10
|
2.1
|
Викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря
|
10
|
2.1.1
|
Динаміка викидів забруднюючих речовин стаціонарними та пересувними джерелами
|
10
|
2.1.2
|
Динаміка викидів найпоширеніших забруднюючих речовин в атмосферне повітря у містах (розрізі районів і міст Черкаської області)
|
11
|
2.1.3
|
Основні забруднювачі атмосферного повітря (за галузями економіки)
|
14
|
2.2
|
Транскордонне забруднення атмосферного повітря
|
16
|
2.3
|
Якість атмосферного повітря в населених пунктах
|
16
|
2.4
|
Стан радіаційного забруднення атмосферного повітря
|
18
|
2.5
|
Використання озоноруйнівних речовин
|
19
|
2.6
|
Вплив забруднюючих речовин на здоров’я людини та біорізноманіття
|
20
|
2.7
|
Заходи, спрямовані на покращення стану атмосферного повітря
|
21
|
3
|
Зміна клімату
|
22
|
3.1
|
Тенденції зміни клімату
|
22
|
3.2
|
Національна система оцінки антропогенних викидів та абсорбції парникових газів
|
23
|
3.3
|
Політика та заходи у сфері скорочення антропогенних викидів парникових газів та адаптації до зміни клімату
|
23
|
4
|
Водні ресурси
|
25
|
4.1.
|
Водні ресурси та їх використання
|
25
|
4.1.1
|
Загальна характеристика
|
25
|
4.1.2
|
Водозабезпеченість Черкаської області
|
25
|
4.1.3
|
Водокористування та водовідведення
|
26
|
4.2
|
Забруднення поверхневих вод
|
28
|
4.2.1
|
Скидання забруднюючих речовин у водні об’єкти та очистка стічних вод
|
28
|
4.2.2
|
Основні забруднювачі водних об’єктів (за галузями економіки)
|
30
|
4.2.3
|
Транскордонне забруднення поверхневих вод
|
35
|
4.3
|
Якість поверхневих вод
|
35
|
4.3.1
|
Оцінка якості вод за гідрохімічними показниками
|
35
|
4.3.2
|
Гідробіологічна оцінка якості вод та стан гідробіоценозів
|
36
|
4.3.3
|
Мікробіологічна оцінка якості вод з огляду на епідемічну ситуацію
|
36
|
4.3.4
|
Радіаційний стан поверхневих вод
|
37
|
4.4
|
Якість питної води та її вплив на здоров'я населення
|
37
|
4.6
|
Заходи щодо покращення стану водних об’єктів
|
38
|
5
|
Збереження біологічного та ландшафтного різноманіття, розвиток природно-заповідного фонду та формування національної екологічної мережі
|
40
|
5.1
|
Збереження біологічного та ландшафтного різноманіття, формування національної екологічної мережі
|
40
|
5.1.1
|
Загальна характеристика
|
40
|
5.1.2
|
Загрози та вплив антропогенних чинників на структурні елементи екомережі, біологічне та ландшафтне різноманіття
|
41
|
5.1.3
|
Заходи щодо збереження біологічного та ландшафтного різноманіття
|
42
|
5.1.4
|
Формування національної екомережі
|
43
|
5.1.5
|
Біобезпека та поводження з генетично модифікованими організмами
|
44
|
5.2
|
Природоохоронні території та об'єкти
|
46
|
5.2.1.
|
Стан і перспективи розвитку природно-заповідного фонду
|
46
|
5.2.2.
|
Водно-болотні угіддя міжнародного значення
|
48
|
5.2.3
|
Біосферні резервати та об´єкт Всесвітньої природної спадщини
|
49
|
5.2.4
|
Формування української частини Смарагдової мережі Європи
|
49
|
5.3
|
Охорона, використання та відтворення рослинного світу
|
50
|
5.3.1
|
Загальна характеристика рослинного світу
|
50
|
5.3.2
|
Лісові ресурси
|
51
|
5.3.3
|
Стан використання природних недеревних рослинних ресурсів
|
55
|
5.3.4
|
Охорона та відтворення видів рослин, занесених до Червоної книги України та тих, що підпадають під дію міжнародних договорів України
|
55
|
5.3.5
|
Адвентивні види рослин
|
58
|
5.3.6
|
Стан зелених насаджень
|
59
|
5.3.7
|
Заходи щодо збереження рослинного світу
|
60
|
5.4
|
Охорона, використання та відтворення тваринного світу
|
62
|
5.4.1
|
Загальна характеристика тваринного світу
|
62
|
5.4.2
|
Стан і ведення мисливського та рибного господарства
|
62
|
5.4.3
|
Охорона та відтворення видів тварин, занесених до Червоної книги України та тих, що підпадають під дію міжнародних договорів України
|
64
|
5.4.4
|
Інвазивні види тварин
|
70
|
5.4.5
|
Заходи щодо збереження тваринного світу
|
70
|
5.5
|
Стан рекреаційних ресурсів та розвиток курортних зон
|
71
|
5.6
|
Туризм
|
75
|
6
|
Земельні ресурси і ґрунти
|
79
|
6.1
|
Структура та використання земельних ресурсів
|
79
|
6.1.1
|
Структура та динаміка змін земельного фонду області
|
79
|
6.1.2
|
Господарська освоєність земельних угідь
|
80
|
6.2
|
Основні чинники антропогенного впливу на земельні ресурси
|
80
|
6.3
|
Стан і якість ґрунтів
|
83
|
6.3.1
|
Якість ґрунтів сільськогосподарського призначення
|
83
|
6.3.2
|
Забруднення ґрунтів
|
85
|
6.3.3
|
Деградація земель
|
87
|
6.4
|
Оптимізація використання та охорона земель
|
88
|
7
|
Надра
|
91
|
7.1
|
Мінерально-сировинна база
|
91
|
7.1.1
|
Стан та використання мінерально-сировинної бази
|
91
|
7.2
|
Система моніторингу геологічного середовища
|
92
|
7.2.1
|
Підземні води: ресурси, використання, якість
|
92
|
7.2.2
|
Екзогенні геологічні процеси
|
94
|
7.3
|
Геологічний контроль за вивченням та використанням надр
|
95
|
7.4
|
Дозвільна діяльність у сфері використання надр
|
96
|
8
|
Відходи
|
97
|
8.1
|
Структура утворення та накопичення відходів
|
97
|
8.2
|
Поводження з відходами (збирання, зберігання, утилізація та видалення)
|
97
|
8.3
|
Використання відходів як вторинної сировини
|
102
|
8.4
|
Транскордонне перевезення небезпечних відходів
|
103
|
8.5
|
Державне регулювання в сфері поводження з відходами
|
104
|
9
|
Екологічна безпека
|
124
|
9.1
|
Екологічна безпека як складова національної безпеки
|
124
|
9.2
|
Об’єкти, що становлять підвищену екологічну небезпеку
|
124
|
9.3
|
Радіаційна безпека
|
135
|
9.3.1
|
Стан радіаційного забруднення території області
|
135
|
9.3.2
|
Поводження з радіоактивними відходами
|
136
|
10
|
Промисловість та її вплив на довкілля
|
138
|
10.1
|
Структура та обсяги промислового виробництва
|
138
|
10.2
|
Вплив на довкілля
|
139
|
10.2.1
|
Гірничодобувна промисловість
|
139
|
10.2.2
|
Металургійна промисловість
|
140
|
10.2.3
|
Хімічна та нафтохімічна промисловість
|
140
|
10.2.4
|
Харчова промисловість
|
141
|
10.3
|
Заходи з екологізації промислового виробництва
|
141
|
11
|
Сільське господарство та його вплив на довкілля
|
143
|
11.1
|
Тенденції розвитку сільського господарства
|
143
|
11.2
|
Вплив на довкілля
|
146
|
11.2.1
|
Внесення мінеральних і органічних добрив на оброблювані землі та під багаторічні насадження
|
146
|
11.2.2
|
Використання пестицидів
|
146
|
11.2.3
|
Екологічні аспекти зрошення та осушення земель
|
147
|
11.2.4
|
Тенденції в тваринництві
|
148
|
11.3
|
Органічне сільське господарство
|
148
|
12
|
Енергетика та її вплив на довкілля
|
150
|
12.1
|
Структура виробництва та використання енергії
|
150
|
12.2
|
Ефективність енергоспоживання та енергозбереження
|
151
|
12.3
|
Вплив енергетичної галузі на довкілля
|
152
|
12.4
|
Використання відновлювальних джерел енергії та розвиток альтернативної енергетики
|
154
|
13
|
Транспорт та його вплив на довкілля
|
155
|
13.1
|
Транспортна мережа Черкаської області
|
155
|
13.1.1
|
Структура та обсяги транспортних перевезень
|
155
|
13.1.2
|
Склад парку та середній вік транспортних засобів
|
157
|
13.2
|
Вплив транспорту на довкілля
|
158
|
13.3
|
Заходи щодо зменшення впливу транспорту на довкілля
|
158
|
14
|
Збалансоване виробництво та споживання
|
1061
|
14.1
|
Тенденції та характеристика споживання
|
161
|
14.2
|
Структурна перебудова та екологізація економіки
|
161
|
14.3
|
Впровадження елементів "більш чистого виробництва"
|
162
|
14.4
|
Ефективність використання природних ресурсів
|
162
|
14.5
|
Оцінка "життєвого циклу виробництва"
|
163
|
15
|
Державне управління у сфері охорони навколишнього природного середовища
|
165
|
15.1
|
Національна та регіональна екологічна політика
|
165
|
15.2
|
Удосконалення системи управління та нормативно-правового регулювання у сфері охорони довкілля та екологічної безпеки
|
165
|
15.3
|
Державний контроль за додержанням вимог природоохоронного законодавства
|
166
|
15.4
|
Виконання державних цільових екологічних програм
|
167
|
15.5
|
Моніторинг навколишнього природного середовища
|
170
|
15.6
|
Державна екологічна експертиза
|
175
|
15.7
|
Економічні засади природокористування
|
175
|
15.7.1
|
Економічні механізми природоохоронної діяльності
|
175
|
15.7.2
|
Стан фінансування природоохоронної галузі
|
176
|
15.8
|
Технічне регулювання у сфері охорони довкілля, екологічної безпеки та раціонального природокористування
|
177
|
15.9
|
Дозвільна діяльність у сфері природокористування
|
180
|
15.10
|
Екологічний аудит
|
180
|
15.11
|
Стан та перспективи наукових досліджень у галузі охорони довкілля
|
181
|
15.12
|
Участь громадськості в процесі прийняття рішень з питань, що стосуються довкілля
|
184
|
15.12.1
|
Діяльність громадських екологічних організацій
|
185
|
15.12.2
|
Діяльність громадських рад
|
188
|
15.13
|
Екологічна освіта та інформування
|
189
|
15.14
|
Міжнародне співробітництво у галузі охорони довкілля
|
194
|
15.14.1
|
Європейська та євроатлантична інтеграція
|
196
|
15.14.2
|
Залучення міжнародної технічної допомоги та координація діяльності програм/проектів зовнішньої допомоги
|
197
|
15.14.3
|
Двостороннє та багатостороннє співробітництво
|
197
|
|
Висновки
|
199
|
"Кожен має право на безпечне для життя і здоров’я довкілля та на відшкодування завданої порушенням цього права шкоди. Кожному гарантується право вільного доступу до інформації про стан довкілля… Така інформація ніким не може бути засекречена."
Проблема забезпечення належної ефективності практичних природоохоронних дій не втрачала своєї гостроти і в 2012 році. Комплексний характер екологічних проблем зумовлює необхідність відповідного підходу до їх розв’язання. Відтак і охорона навколишнього природного середовища не осібний вид діяльності, вона має здійснюватись у контексті впровадження інтегрованої екологічної політики, що безпосередньо торкалася б усіх сфер життєдіяльності суспільства. Впровадження такої політики є беззастережним пріоритетом діяльності
Екологічні проблеми зачіпають життєві інтереси кожного громадянина, але їх розв’язання неможливе без спільної активної участі органів державної влади, місцевого самоврядування та громадськості. Особлива увага приділяється питанням інформування населення про екологічні проблеми та шляхи їх вирішення.
Щорічна доповідь про стан навколишнього природного середовища в Черкаській області є складовою частиною Національної доповіді про екологічний стан України. Вона розрахована на широке коло громадськості, зацікавлених організацій, підприємств, викладачів навчальних закладів, студентів, школярів.
В ній використані матеріали відомств, причетних до спостережень за природними об’єктами, показана динаміка їх змін. Доповідь надасть можливість детально ознайомитись з широким спектром зазначених питань.
Відповідно до положень Закону України "Про основні засади (стратегію) державної екологічної політики України на період до 2020 року" основними визначальними і пріоритетними напрямками роботи у сфері охорони навколишнього природного середовища у 2012 році були:
1. Знешкодження невідомих, непридатних, заборонених до використання пестицидів.
2. Зменшення рівня забруднення та поліпшення екологічного стану водних об’єктів.
3. Зменшення забруднення атмосферного повітря регіону.
4. Розширення територій та створення нових об’єктів природно-заповідного фонду.
5. Робота з громадськістю.