Афо нервової системи у дітей



Сторінка1/109
Дата конвертації26.06.2021
Розмір10.8 Mb.
  1   2   3   4   5   6   7   8   9   ...   109


АФО нервової системи у дітей

1.Які анатомо-фізіологічні особливості головного мозку?

До народження головний мозок за своїми розмірами є найбільш розвиненим органом. Проте, хоча є всі структури і звивини, функціональні можливості його знижені. У новонародженого маса мозку складає 1/8-1/9 маси тіла, до кінця першого року вона збільшується в 2 рази і дорівнює 1/11-112 маси тіла, у 5 років- 1/13-1/14, у 18-20 років-1/40 маси тіла. Таким чином, чим менша дитина, тим маса головного мозку більша відносно маси тіла.

Головний мозок:

- пірамідні клітини не мають властивої їм форми, у них відсутній пігмент;

- недорозвиненість дендритів у нервових клітинах;

- центри кори не сформовані, кора набуває цитоархітектоніки, що властива дорослим, до 1-2-річного віку;

- у новонароджених півкулі розвинені слабо; сформовані лише основні борозни, які мають малу висоту й глибину; при народженні скронева частка розвинена найкраще;

- мозкова тканина дуже багата на воду, легко розвиваються набряки;

- сіра речовина погано диференційована від білої.

Анатомічна будова головного мозку у дитини, що складається з п'яти частин, аналогічна будові дорослої людини. Найбільш незріла в новонародженого кора головного мозку. Вона забеспечує формування вищої нервової діяльності, дозріває пізніше усіх відділів-

до 5-6 років.
2.Які анатомо-фізіологічні особливості спинного мозку?

Спинний мозок:

- більш зрілий, ніж головний, з віком збільшується тільки кількість нервових клітин;

- відносно довший;

- повністю заповнює спинний канал до 5-го місяця внутрішньо-утробного розвитку.

-У новонароджених довжина спиного мозку 14-16 см., до 10 років вона подвоюється , причому ріст спинного мозку в довжину повільніший , ніж ріст хребта


-В товщину спинний мозок росте повільно. На поперечному зрізі спинного мозку дітей раннього віку відмічається перевага передніх рогів над задніми. Збільшення розмірів нервових клітин спинного мозку спостерігається у дітей у шкільні роки.
3.Вкажіть особливості кровозабезпечення головного мозгу у дітей

Кровозабезпечення мозку у дітей набагато краще , ніж у дорослих . Це пояснюється багатством капілярної сітки в головному мозку дитини , яка продовжує розвиватися і після народження . Гарне кровозабезпечення мозку забезпечує потреби в кисні мозку , який швидко в цей період життя росте і розвивається . У дитини головний мозок потребує в 20 разів більше кисню , ніж м’язи , причому ¾ - 4/5 всього кровозабезпечення приходиться на сіру речовину .

Однак , відток крові від головного мозку у дитини 1-го року життя дещо відрізняється від відтоку крові у дорослої людлини , тому що диплоїдні вени утворюються лише після закриття тім’ячок . Це створює умови для накопичення токсичних речовин і метаболітів при різних захворюваннях , що пояснює часті токсичні прояви з боку НС у дітей при різних хворобах . Цьому також сприяє більша проникність гематоенцефалічного бар’єру у дітей . В той же час речовина мозку дуже чутлива до підвищеного внутрішньочерепного тиску ( тривалий високий внутрішньочерепний тиск у дитини швидко призводить до дегенеративних змін нейронів , їх атрофії і загибелі )
4.Які особливості спинно-мозкової рідини у дітей

Кількість спинномозкової рідини у малюка менша в порівнянні з дорослою людиною і поступово збільшується від 30-40 мл у новонародженого до 40-60 мл в 12 місяців, а надалі до 150 мл (як у дорослих).

В нормі ліквор прозорий , безбарвний . Якщо кількість клітин в лікворі перевищує 600 в 1 мкл , то він стає мутний ( наприклад , при гнійному менінгіті ) . Білка в 14 днів життя не повинно бути більше за 0,4 – 0,8 г/л , до 3-х місяців – 0,2 - 0,5 г/л , до 6 місяців 0,18 – 0 , 36 г/л , після 6 місяців 0,16 – 0,24 г/л . З клітин - переважно лімфоцити .


5.Коли мієлінізуються спинномозкові та черепно-мозкові нерви у дітей

Мієлінізація нервових волокон розпочинається на 4 місяці пренатального розвитку. Рухові нервові волокна покриваються мієліновою оболонкою до моменту народження дитини, а чутливі – протягом перших місяців життя дитини. Мієлінова оболонка інтенсивно росте в постнатальному періоді, її ріст веде до збільшення швидкості проведення збудження по нервовому волокну. До 3-річного віку дитини мієлінізація нервових волокон в основному завершується, хоча ріст мієлінової оболонки в довжину і осьового циліндру продовжується і після 3-річного віку.


6.Функції та особливості гематоенцефалічного барєру у дітей

Гематоенцефалічний бар’єр - це бар’єр між кров’ю та мозковою речовиною

Гематоенцефалічний бар'єр недорозвинутий у новонароджених і немовлят, він є більш проникливий ,тому вони особливо чутливі до токсичних речовин.

Г. б. має дві основні функції: захисну, що полягає в затримці доступу з крові до нервової тканини різних речовин, які можуть пошкодити ЦНС, та регулювальну, яка полягає в регулюванні складу цереброспінальної рідини та збереженні її сталості.


7.Наведіть схему дослідження неврологічного статусу у дітей

Критеріями оцінки НПР є:

-моторика;

-статика;

-умовно-рефлекторна діяльність (1 сигнальна система);

- мова (2 сигнальна система);

-вища нервова діяльність.

Моторика (рух) -це цілеспрямована, маніпулятивна діяльність Для здорового новонароджсного в спокійному стані є характерним так званий фізіологічний м'язовий гіпертонус і на фоні цього згинальна поза.

Рухи новонародженого обмежені, хаотичні (англ. chaos), безладні (англ. disorderly), атетозоподібні-тремтячі (англ. trempling). Тремор і фізілогічний м'язовий гіпертонус поступово згасають у малюка після першого місяця життя.

Надалі показники моторики в здорової дитини розвиваються в наступному порядку:

1) спочатку координованим стає рух мязів очей (на 2-3 тижні), коли дитина фіксує свій погляд на яскравому предметі;

2) поворот голови слідом за іграшкою вказує на розвиток шийних мязів

3) мануальна діяльність рук розвивасться на 4 місяці життя: дитина наближає верхні кінцівки до очей і розглядае їх, потирає пелюшку, подушку. Рухи стають цілеспрямованими: малюк берe іграшку руками (на другому півріччі може сам взяти пляшечку з молоком і випити його і т.д.);

4) на 4-5 місяці розвивасться координація руху м'язів спини, що виявляється спочатку перевертанням зі спини на живіт, а на 5 6 місяці живота на спину;

5) коли до кінця першого року життя дитина сама іде за цікавим предметом в інший кут кімнати, то ознакою моторики с не просто процес ходьби, а координований цілеспримоьяний рух всіх мязів у необxідному напрямку.

Статика-це фіксація та утримання певних частин тулуба в необхідному положенні.

Перша ознака статики-утримання голови. Завляється на2-3 місяці життя, в 3 місяці дитина повинна добре тримати утримання у вертикальному положенні.

Друга ознака-маля сидить на 6-му місяці, малюк починає повзати на 7-му.

Третя ознака-дитина стоїть 9-10мс

Четверта ознака-малюк ходить. — до кінця першого року життя. дитина стоїть.



Поділіться з Вашими друзьями:
  1   2   3   4   5   6   7   8   9   ...   109


База даних захищена авторським правом ©res.in.ua 2019
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка