Навчальний план для
поглибленого вивчення
української літератури
у 8 класі
Учитель Пилипенко О.В.
«Затверджено»
01. 09. 11 р.
Директор Ладанської гімназії
О.І.Кондратенко
«Погоджено»
Заступник директора з НВР
І.В.Осипенко
8-й КЛАС (140 год, 4 год на тиждень)
8год – позакласне читання, Р З М – 8 год, Л Р К – 5, Т К - 13
7
|
Пісня «Та, ой, як крикнув же козак Сірко». Оптимістичний характер пісні. Образ захисника рідного краю
|
13.09.
|
8
|
Пісні про боротьбу проти соціального і національного гніту. «Ой Морозе, Морозенку». Морозенко як історична особа. Художні особливості
|
14.09.
|
9
|
«Максим козак Залізняк». Увіковічнення імені героя народом. Провідні мотиви пісні. Характеристика образу
|
15.09.
|
10
|
Боротьба українського народу проти польської шляхти у пісні «Чи не той то хміль». Історична основа пісні, її реальний прототип
|
16.09.
|
11
|
Змалювання боротьби українського народу проти гнобителів за кривди народу у пісні «За Сибіром сонце сходить»
|
20.09.
|
12
|
Зв'язне мовлення № 1. Літературно-критичний контрольний твір «Пісня — душа народу»
|
21.09.
|
13
|
ПІСНІ МАРУСІ ЧУРАЙ.
Легендарна поетеса з Полтави. Трагічна історія її життя. Пісні, що стали народними. «Засвіт встали козаченьки». Художні засоби
|
22.09.
|
14
|
Пісня «Віють вітри, віють буйні». її популярність, народнопоетичні образи
|
23.09.
|
15
|
Пісня «Ой не ходи, Грицю...». Фольклорна основа пісні. Народнопоетичні образи
|
27.09.
|
16
|
Тематична контрольна робота № 1:
|
28.09.
|
17
|
УКРАЇНСЬКІ НАРОДНІ ДУМИ.
Героїчний епос українського народу. Різновиди дум (історико-героїчні, соціально-побутові); жанрова своєрідність, історична основа, героїчний зміст дум. Специфічність поетичної форми, ритму.
Теорія літератури: дума.
|
29.09.
|
18
|
Кобзарі та лірники — виконавці народних дум (0. Вересай, Г. Гончаренко, М. Кравченко та ін.). Сучасні виконавці:
В. та М. Литвини, В. Нечепа. Національна капела бандуристів України
|
30.09.
|
19
|
Дума «Маруся Богуславка». Морально-етична проблематика. Проблема вибору, душевна роздвоєність Марусі Богуславки між любов'ю до рідної землі та становищем дружини турецького вельможі
|
04.10.
|
20
|
Дума «Буря на Чорному морі». Символ гріхопадіння порятунку через покаяння
|
05.10.
|
21
|
«Дума про козака Голоту». Звеличення мужності і звитяги народних героїв. Протиставлення в думі відважного козака багатому татарину. Художні засоби їх змалювання
|
06.10
|
22
|
Спостереження за побудовою дум, їхніми художніми засобами. Порівняльний аналіз дум та історичних пісень. Багатство пісенної творчості українського народу. (Урок захисту проектів)
|
07.10
|
23
|
Позакласне читання № 1. Героїчний епос. Народні думи (за вибором учнів)
|
11.10
|
24
|
Тематична контрольна робота № 2
|
12.10.
|
Із давньої літератури (9)
|
25
|
Самобутній характер давньої української літератури. «Слово про похід Ігорів». Давньоруська пам'ятка, перлина українського ліро-епосу. Історична основа «Слова...».
Теорія літератури: поняття про героїчний народний епос
|
13.10
|
26
|
Перекладні переспіви у XIX—XX ст. Проблема авторства
|
14.10.
|
27
|
Робота над змістом «Слова...». Особливості композиції та стилістичних засобів
|
18.10
|
28
|
Образи руських князів у творі. Наскрізна ідея патріотизму
Символічно-міфологічні образи та їхнє значення. Фольклорні мотиви. Роль пейзажу в розгортанні сюжету. Поетичність образу Ярославни
|
19.10
|
29
|
Образ віщого Бояна, як народного співця. «Золоте слово» Святослава
|
20.10.
|
|
Образ Руської землі. Висока художня майстерність твору
|
|
30
|
Місце «Слова...» серед творів світового зарубіжного епосу («Пісня про Роланда», «Пісня про Нібелунгів», «Витязь у тигровій шкурі» та ін.)
|
21.10.
|
31
|
Зв 'язне мовлення № 2. Навчальний твір на літературну тему за поемою «Слово о полку Ігоревім»
|
01.11.
|
32
|
Література рідного краю № 1. Твори на історичну тему в творчості письменників рідного краю.
|
02.11.
|
33
|
Тематична контрольна робота № 3
|
03.11.
|
Світ української поезії (40)
|
34
|
Лірика як своєрідний вид літературної творчості, її жанри
|
04.11.
|
35
|
Тарас ШЕВЧЕНКО.
Викуп поета з неволі. Причини його покарання царем, арешт, перебування в казематі, заслання
|
08.11.
|
36
|
Усвідомлення власної місії поета. Роздуми автора про власну долю, долю України, плинність, скороминущість життя людини на землі. «Думи мої, думи мої...» — програмна поезія ранньої творчості
Т. Шевченка. Поетичні роздуми про роль художнього слова в житті народу. Образотворчі засоби поезії.
Теорія літератури: філософська лірика
|
09.11.
|
37
|
Цикл «В казематі». Художнє вираження в ньому високих громадянських почуттів («Мені однаково, чи буду...»), глибокі переживання ліричного героя про майбутню долю України. Художні засоби твору
|
10.11.
|
38
|
Урок-практикум. Силабо-тонічне віршування (рими, стопи, віршові розміри). Двоскладові віршові розміри
|
11.11.
|
39
|
Фольклорні мотиви у вірші «Ой три шляхи широкії...». Майстерне використання народних символів
|
15.11.
|
40
|
«Минають дні, минають ночі...» — зразок філософської лірики поета. Роздуми про суть людського життя, протиставлення двох способів життя людини. Яскраві поетичні образи, особливості ритмомелодики. Художні засоби поезії
|
16.11
|
41
|
Зв'язне мовлення № 3. Творча робота щодо ідейно-художнього аналізу поезій або складання власного вірша чи акровірша про Т. Шевченка(усно)
|
17.11.
|
42
|
Література рідного краю № 2. Образ Шевченка у творчості письменників літератури рідного краю
|
18.11.
|
43
|
Тематична контрольна робота № 4
|
22.11.
|
44
|
Іван ФРАНКО.
Короткі відомості про письменника. «Земле моя, всеплодющая мати...». Ліричний герой — невтомний трудівник на благо народу, з якого він черпає свої сили.
Теорія літератури: образотворчі засоби поезії
Майстерність усічених стоп. Спорідненість образу матері-землі у вірші І. Франка та міфі про Антея в античній літературі
|
23.11.
|
|
45
|
Поезія «Пісня і праця». Роль пісні і праці в житті людини
|
24.11.
|
46
|
«Червона калино, чого в лузі гнешся?..» Алегоричне зображення дійсності, особливості ритмо-мелодики, образотворчі засоби поезії
|
25.11.
|
47
|
Інтимна лірика поета. Невмирущість людських почуттів («Хоч ти не будеш цвіткою цвісти...»). Автобіографічний характер поезії
|
29.11.
|
48
|
Поема «Іван Вишенський». Історична правда та художній вимисел: постать українського мислителя XVII століття. Робота над змістом твору. Теорія літератури: історична поема. Історична правда та художній вимисел
|
30.11.
|
49
|
Проблема морального вибору людини, її втеча від світу. Художній образ у творі «Іван Вишенський». Актуальність твору
|
01.12.
|
50
|
Позакласне читання № 2. В. Симоненко. «Вино з троянд». Оповідання (за вибором учнів)
|
02.12.
|
51
|
Тематична контрольна робота № 5
|
06.12.
|
52
|
Леся УКРАЇНКА.
Розповідь про життя поетеси, її мужність і силу духу. Потужне ліричне начало, романтичність, волелюбність, оптимізм, мрія і дійсність як провідні мотиви творчості у вірші «Ви щасливі, пречистїї зорі...»
|
07.12.
|
53
|
Поезія «Давня весна». Тема гармонійного єднання людини з природою. Ідея творчості, вільнолюбства людини
|
08.12
|
54
|
Поезія «Хто вам сказав, що я слабка...» ствердження незламності духу людини. Роль риторичних запитань у вірші.
|
09.12.
|
55
|
Поезія «Хотіла я б піснею стати» — зразок ліричної мініатюри, романтичний спосіб вираження мрій і сподівань ліричного героя
|
13.12.
|
56
|
Поема «Давня казка». Проблеми і мотиви: роль митця в суспільстві
|
14.12.
|
57
|
Проблема служіння музі і народові; суть людського щастя з вдячності (за поемою «Давня казка»)
|
15.12.
|
58
|
Володимир СОСЮРА.
Стисла розповідь про поета. Автобіографічні мотиви в романі «Третя рота» (уривок з роману). Художнє відтворення автором у романі яскравих картин свого «нелегкого» життєвого і творчого шляху
|
16.12.
|
59
|
Патріотичні мотиви творів В. Сосюри. Поезія «Сад». Щирість ліричного самовираження поета. Образ України, ідея нерозривної єдності людини 3 рідною землею, алегоричність образів
|
20.12.
|
60
|
Патріотичний пафос поезій «Любіть Україну!» та «Солов'їні далі». Драматична історія вірша «Любіть Україну!».
Теорія літератури: трискладові віршові розміри
|
21.12.
|
61
|
«Васильки» — взірець інтимної лірики. Образотворчі засоби поезії. Теорія літератури: інтимна лірика
|
22.12.
|
62
|
Тематична контрольна робота № 6
|
23.12.
|
II СЕМЕСТР
|
65
|
Борис ОЛІЙНИК.
Народне визнання сучасного українського поета. Вічна проблема життєвого вибору стоїчної позиції у поезії «Вибір».
Теорія літератури: медитація
|
|
66
|
Філософія чину і мудрості у вірші «Ринг». Художні засоби розкриття ідейного змісту твору. Образ ліричного героя
|
|
67
|
Урок-практикум. Художні засоби розкриття ідейного змісту поезії
|
|
68
|
Позакласне читання № 3. 0. Гончар «Бригантина»
|
|
69
|
Володимир ПІДПАЛИН.
Стисла розповідь про поета. Поетичний образ рідної неньки у поезії «Матері».
|
|
70
|
Щирість патріотичних почуттів ліричного героя у вірші «Тиха елегія». Теорія літератури: елегія
|
|
71
|
Оптимізм, упевненість у правильності обраного шляху в поезії «Запросини»
|
|
72
|
Образотворчі засоби поезії
|
|
73
|
Тематична контрольна робота № 7
|
|
74
|
Іван МАЛКОВИЧ.
Стисла розповідь про поета. Глибокі роздуми сучасного поета про те, якою повинна бути людина, щоб уберегти себе, своїх близьких, свою мову, душевне багатство від зла у поезії «Свічечка букви «І»
|
|
75
|
Поезія «Музика, що пішла». Метафоричність твору
|
|
76
|
Оптимістичний пафос вірша «3 янголом на плечі», віра в перемогу добра
|
|
77
|
Художні засоби для втілення ідей віршів. Національний колорит поезій
|
|
78
|
ДМИТРО ПАВЛИЧКО. Стисла розповідь про поета, його літературну та громадську діяльність. Автобіографічна лірика («Смереки»).
|
|
|
Поетичний образ батька у вірші. Художні засоби. Майстерність діалогу. Актуальність роздумів на екологічну тему
|
|
79
|
Патріотичні мотиви в поезії «Пісня про Україну». Урочистий, піднесений тон, мелодійність
|
|
80
|
Позакласне читання № 4. Б. Олійник, «Сива ластівка»
|
|
81
|
Тематична контрольна робота № 8
|
|
Національна драма (9)
|
82-83
|
Драматичні твори як літературний рід. їхні особливості, жанри.
Теорія літератури: драматичний твір (поглиблено), комедія, трагікомедія
|
|
84
|
Іван КАРПЕНКО-КАРИЙ.
Короткі відомості про життя і творчість видатного українського драматурга XIX ст., про театр «корифеїв»
|
|
85
|
Трагікомедія «Сто тисяч» (скорочено) — класичний взірець українського «театру корифеїв»
|
|
86
|
Проблема бездуховності людини, засліпленої прагненням до наживи
|
|
87-88
|
Проблема влади грошей — наскрізна і «вічна» у світовому мистецтві
|
|
89
|
Засоби сатиричного змалювання героїв
|
|
90-91
|
Зв'язне мовлення № 4. Літературно-критичний твір на одну з тем:
• «Мої роздуми над учинками героїв п'єси «Сто тисяч» І. Карпенка-Карого»;
• «Життя це театр...» (за творчістю І. Карпенка-Карого);
• «Моральні чесноти, які я ціную в людях» (за вивченими творами)
|
|
92
|
Позакласне читання № 5. І. Сенченко «Руді вовки»
|
|
93
|
Література рідного краю № 3.
1. Нечуй-Левицький, «Баба Параска і баба Палажка»
|
|
94
|
Тематична контрольна робота №9
|
|
3 української прози (25)
|
95-96
|
Епос як один із основних літературних родів, його канон
|
|
97
|
Михайло КОЦЮБИНСЬКИЙ.
Розповідь про письменника
|
|
98
|
Пригодницький, романтичний сюжет повісті «Дорогою ціною» М. Коцюбинського.
Теорія літератури: сюжет і композиція, и елементи
|
|
99
|
Вічний тип шукача правди. Протест Остапа й Соломії проти кріпосницької наруги — протест проти будь-якого насильства над людиною
|
|
100
|
Проблема волі людини та можливості її здобуття
|
|
101
|
Кохання Остапа й Соломії як центральний мотив у творі, його непереможна сила, що рухає вчинками, поведінкою, вибором героїв. Романтичність, мужність і сила волі Соломи
|
|
102
|
Час і вічність у повісті, символічні образи
|
|
103
|
Позакласне читання№ 5. Твори І. Нечуя-Левицького «Микола Джеря» та М. Коцюбинського «Дорогою ціною», їхня типологічна спорідненість
|
|
104
|
Зв'язне мовлення № 6. Літературно-критичний твір на одну із запропонованих тем:
• «Проблема волі людини і можливості її досягнення в сучасних умовах»;
• «Ціна волі» (за повістю М. Коцюбинського «Дорогою ціною»;
• «Краса вірності в коханні» (за повістю М. Коцюбинського «Дорогою ціною»)
|
|
105
|
Тематична контрольна робота № 10
|
|
106
|
Осип НАЗАРУК.
«Роксоляна» (скорочено). Події історичної доби XVI ст. Роксоляна як історична особа.
Теорія літератури: історична і художня правда
|
|
107
|
Початок повісті «Роксоляна»( вибрані розділи). Робота над сюжетом
|
|
. 108
|
IX розділ повісті «Роксоляна». Характеристика образу Роксоляни
|
|
109
|
X розділ твору «Роксоляна» О. Назарука. Проблема кохання і служіння народові
|
|
110
|
«Перша подорож на прощу Роксоляни» (XI розділ). Виразне читання і коментування розділу
|
|
111
|
Урок-диспут: «Що значить служити Богові і людям?»
|
|
112
|
Зв'язне мовлення № 6. Контрольний письмовий твір
|
|
113
|
Позакласне читання № 7. Історичні постаті України у творах українських письменників
|
|
114
|
Література рідного краю № 4. В. Ракшанов, «Іван Мазепа»
|
|
115
|
Тематична контрольна робота № 11
|
|
116
|
Володимир ДРОЗД.
Іронічна, алегорично-химерна проза сучасного прозаїка. «Ирій» — химерна повість про неповторний світ юності; про вічне й швидкоплинне в житті людини.
Теорія літератури: «химерна проза»
|
|
117
|
«Вечірня прогулянка по Ирію». Химерні стилістичні прийоми художнього письма
|
|
118
|
«Любовна драма Михайла Решета». Пафосність розділу
|
|
119
|
«Перелітні птахи», «Наукова експедиція на Солом'янку»
|
|
120
|
В. Дрозд. «Білий кінь Шептало», Алегоричний образ коня Шептала, його характеристика.
|
|
121
|
Урок-диспут: «Життєвий вибір сучасної людини, її можливість зберегти свою індивідуальність на основі оповідання «Білий кінь Шептало». Проблема людини, особистості і натовпу, дійсності і мрії»
|
|
122
|
Позакласне читання № 8. В. Дрозд, «Кінь Шептало на молочарні»
|
|
123
|
Олесь ГОНЧАР.
Розповідь про письменника. «Людина в степу» — оповідання про нашого сучасника. Особливості сюжету та композиції, роль художньої деталі
|
|
124
|
Проблематика та ідея оповідання «Людини в степу». Протиставлення в ньому досвідченого шофера Кожу-щенка Серьозі. Символічний образ вогника в степу
|
|
' 125
|
Психологічне заглиблення письменника у внутрішній світ персонажів. Проблема подвигу в звичайному людському житті
|
|
126
|
Зв 'язне мовлення № 7. Письмова творча робота з вираженням власного ставлення до персонажів епічного твору
|
|
127
|
Тематична контрольна робота № 12
|
|
Український гумор і сатира (10)
|
128
|
Урок-конференція. Український гумор і сатира
|
|
129
|
Гумор та сатира як засоби комічного зображення в художньому творі
|
|
130
|
Володимир САМІЙЛЕНКО.
Коротко про митця. Гуморі і сатира поета як поштовх для роздумів про справжній патріотизм у поезії «Патріоти».
Теорія літератури: гумор і сатира (поглиблено), антитеза, іронія
|
|
131
|
В. Самійленко, «Як то весело жити на Вкраїні». Сатирична іронія вірша
|
|
132
|
Євген ДУДАР.
Дотепні сатиричні оповіді сучасного письменника-гумориста як спонукання до роздумів про довколишній світ і себе. «Слон і Мухи»
|
|
133
|
Є. Дудар, «Лісова казка», «Еліксир "молодості»
|
|
134
|
Є. Дудар, «Хатха-йога»
|
|
135
|
НАРОДНІ УСМІШКИ.
«Хитрий хлопець», «Підслухав», «Аварія», «У школі». Дотепність у змалюванні гумористичних епізодів з людського життя
|
|
136
|
Олександр КОВІНЬКА
«Хатнє виховання»
|
|
137
|
Література рідного краю № 5. Гумор і сатира у творчості письменників рідного краю
|
|
138
|
Зв'язне мовлення № 8 Складання невеликого гумористичного твору (гуморески, байки) у віршовій чи прозовій формах
|
|
139
|
Тематична контрольна робота № 13
|
|
Урок-підсумок (1)
|
140
|
Урок-конференція «У творчій лабораторії письменника»
|
|
ЛІТЕРАТУРА ДЛЯ ПОЗАКЛАСНОГО ЧИТАННЯ
-
Бурлака Ф. Остап Вересай.
-
Дівчина з легенди — Маруся Чурай.
-
Золотницький М. Квіти в легендах і переказах.
-
Скуратівський В. Берегиня.
• Із минулого — в майбутнє
-
Бердник О. Лабіринт Мінотавра; Подорож в антисвіт.
-
Втеча трьох братів з города Азова, з турецької неволі. Народна дума.
-
Дарда Ю. Переяславські дзвони.
-
Загребельний П. Первоміст; Роксолана.
-
Кащенко А. Оповідання про славне Військо Запорозьке.
-
Королева Наталена. Легенди старокиївські.
-
Малик В. Черлені щити; Посол урус-шайтана.
-
Мушкетик Ю. Селена; Динозавр.
-
Олійник М. Леся. Одержима.
-
Самійло Кішка. Народна дума.
-
Смолич Ю. Прекрасні катастрофи.
-
Старицька-Черняхівська Л. Діамантовий перстень.
-
Чайковський А. Сагайдачний.
-
Чемерис В. Ольвія.
• Яка ти, людино?
-
Антонечко-Давидович Б. За ширмою.
-
Бердник О. Лабіринти мінотавра.
-
Гончар О. Берег любові; Бригантина.
-
Дімаров А. На коні й під конем.
-
Дрозд В. Кінь Шептало на молочарні.
-
Кучер В. Голод.
-
Руденко М. Ковчег всесвіту.
-
Сенченко І. Діамантовий берег; Руді вовки; Чорна брама.
-
Симоненко В. Вино з троянд. Оповідання.
10. Чендей І. Сестри.
• У світі поезії
-
Литвин С. Вічність любові.
-
Матушек О. Телефон довіри.
-
Олійник Б. Сива ластівка.
-
Шдпалий В. Вишневий цвіт; У дорогу — за ластівками.
-
Пушик С. Задума гір.
-
Симоненко В. Лебеді материнства.
-
Українка Леся. Роберт Брюс, король шотландський.
-
Чередниченко Д. Наша стежка додому.
• Смійтеся на здоров'я
-
Народні усмішки.
-
Вишня Остап. Мисливські усмішки.
-
Глазовий П. Сміхологія.
-
Годованець М. Байки.
-
Дудар Є. Українці мої, українці.
-
Карпенко-Карий І. Суєта. Комедія.
-
Ковінька О. Хатнє виховання.
Сочівець І. Цілющі процедури
Поділіться з Вашими друзьями: |