Вимоги до рівня підготовленості учнів, що вступають до 1 класу
За основу готовності дитини до школи приймається необхідний рівень розвитку дитини, без якого вона не може успішно навчатись у школі. Шлях розвитку кожної дитини індивідуальний, по-різному вони опановують навички читання або лічби, але головне, щоб на момент вступу до школи в дитини була розвинена здатність до навчання. Від неї залежить подальша адаптація учня до шкільного життя, оволодіння ним навчальною діяльністю.
Шкільна програма передбачає розвиток ключових компетентностей (вміння вчитися, інформаційно-комунікативна, загальнокультурна, здоров’язбережувальна, громадянська, соціальна). Початкова школа активно працює над формуванням цих компетентностей, але основа закладається у дошкільному віці.
Якщо розглядати добукварний період навчання грамоти як узагальнення знань, одержаних у дошкільний період, то можна визначити основні вимоги, щодо розвитку дітей:
-
уміти слухати й розуміти усні висловлювання, короткотривалі тексти, що відповідають віку дітей;
-
розуміти поняття «речення», «слово», «звук», «буква»;
-
називати предмети (іграшки, оточуючі предмети, назви малюнків);
-
добирати слова - назви ознак і слова-назви дій знайомих їм предметів;
-
визначати кількість слів у простому реченні; / - визначати звуки і кількість їх у слові;
-
визначати місцезнаходження звука в слові;
-
розрізняти графічні схеми речень, слів (за допомогою умовних позначень, фішок);
-
виконувати звуковий аналіз простих за будовою слів, розрізняти голосні та приголосні звуки, тверді та м'які, глухі та дзвінкі тощо;
- визначати кількість складів у слові, поділяти на склади, визначати наголошений склад;
-
вміти зливати звуки ПГ, ГП.
Щодо розвитку зв'язного мовлення, дитина, яка вступає до першого класу
має знати твори усної народної творчості (загадки, прислів'я, приказки,
скоромовки, казки, дитячі пісні) і авторські твори, що відповідають віковим
особливостям старшого дошкільного віку в прозовій та віршованій формах;
-
мати словниковий запас, що дозволить складати зрозумілі висловлювання, відповідно до теми розмови;
-
називати своє ім'я, прізвище, відомості про свою родину, свій вік, адресу,називати пори року, дні тижня, кольори, назву свого міста, країни тощо;
-
декламувати напам’ять короткі віршовані твори (4-6 рядочків);
-
визначати картинки, що відповідають змісту твору чи висловлювання;
-
встановлювати послідовність подій за 2-3 малюнками до твору;
-
називати дійових осіб твору;
-
відтворювати короткі діалоги дійових осіб твору (інсценізація);
-
добирати кілька слів, доповнюючи тематичну групу;
-
вилучати зайве слово або предмет з групи;
-
сприймати на слух інструкції, щодо виконання навчальних дій чи ігрових завдань.
Мета дорослих - розширити коло пізнавальних інтересів дитини, сформувати вмотивованість дитини до навчання, саморозвитку, здатність сприймати інформацію, засвоювати її, вміння користуватись своїми знаннями. |