Урок дослідження «Радіація: добро чи зло»



Скачати 107.58 Kb.
Дата конвертації05.05.2016
Розмір107.58 Kb.
Вплив радіації на навколишнє середовище

та здоров’я людини
Методична розробка інтегрованого уроку з біології, фізики, географії та української мови.

Мета: поглибити знання учнів про радіацію, її природу та вплив на навколишнє середовище і організм людини; усвідомити актуальність проблеми радіоактивного забруднення, дізнатися про практичне застосування радіоактивних властивостей деяких елементів розвивати вміння поєднувати знання з біології, фізики, географії та української літератури; формувати наукові погляди на природу та взаємодію суспільства і природи;

розвивати вміння аналізувати науковий матеріал, використовуючи додаткову літературу, Internet, створювати презентації в Power Point

виховувати особисту відповідальність за те, що відбуваються довкола, чуйність і людяність.

Обладнання: карта світу, презентація «Радіація – добро чи зло», відео сюжети «Забруднення навколишнього середовища», «Аварія на ЧАЕС», фрагмент фільму «Будова АЕС»

Поняття і терміни: радіоактивність, період піврозпаду, ізотоп, радіоактивний ряд, метод мічених атомів, дейтерій, грен, бер, геліобіологія, дозиметр, реактор, територія екологічної кризи.

Тип уроку: узагальнюючий

Форма уроку: урок дослідження «Радіація: добро чи зло»

Учні повинні мати уявлення про:

> вплив іонізуючого випромінювання на індивідуальний розвиток живих організмів;

> використання джерел іонізуючого випромінювання в промисловості, медицині, сільському господарстві;

> внесок видатних учених у розробку даного питання;

> території екологічної кризи у світі та Україні (ЧАЕС).

Епіграф:

Лише зрозумівши природу, людина зрозуміє саму себе.

Р.Едберг (шведський письменник)
Хід уроку


  1. Мотивація навчального процесу

Учитель біології. Людина тисячі років боролася за своє існування, вижила в епідеміях, голодоморах, у п'ятнадцяти тисячах воєн, які сама ж і розв'язала. Вижила і завжди вірила в краще життя. Заради цього людина розвивала науку, культуру, медицину, нові соціальні системи.

І ось через свої хибні моральні принципи, духовне зубожіння, деградацію екологічної свідомості і совісті ми знову опинилися на порозі нового, чи не найжахливішого етапу виживання.



Відеосюжет «Забруднення навколишнього середовища»

Сьогодні 26 квітня – ДЕНЬ ПАМЯТІ. _____років тому відбулася найжахливіша трагедія – аварія на ЧАЕС. Вшануємо хвилиною мовчання пам'ять тих, хто загинув рятуючи світ від загибелі

Ми проводимо урок, на якому йтиметься про радіацію, її природу та вплив на навколишнє середовище і організм людини, згадаємо аварію на Чорнобильській атомній електростанції.
ІІ. Актуалізація опорних знань

Перш ніж говорити про вплив іонізуючої радіації на індивідуальний розвиток живих організмів, пригадайте/що таке радіація (фронтальне опитування учнів учителем фізики).




  1. Що називається радіоактивністю?

Самочинне перетворення нестійких атомних ядер у ядра інших елементів, яке супроводжується випусканням частинок або гамма-квантів.

  1. Що називається періодом піврозпаду?

Час, за який розпадається половина всієї кількості наявних радіоактивних атомів.

3. Які відходи називаються радіоактивними?



Продукти, що утворюються в результаті роботи з радіоактивними речовинами вмістом радіоактивних речовин вищих за норми радіаційної безпеки

4. Що таке ізотоп?



Хімічні елементи, які відрізняються масовими числами, але мають один і той самий заряд атомних ядер і тому займають одне і те саме місце в таблиці Д.Менделєєва.

  1. Що називається радіоактивним рядом, або ?

Сукупність усіх ізотопів, які виникають внаслідок ряду послідовних радіоактивних перетворень з однієї материнської речовини.

6. Записати формулу, що виражає основний закон радіоактивного розпаду, і пояснити



N = N 0∙ 2 t / T

де N – кількість ядер, що збереглися до моменту часу,

N 0 –початкова кількість ядер даного радіоактивного ізотопу

Т – період піврозпаду.

  1. У яких одиницях вимірюється радіоактивність? У греях (гр).

  2. У чому полягає суть методу мічених атомів?

Частину речовини, що вивчають, помічають спеціальним приладом. А потім іншим приладом - лічильником - фіксують зміни.


ІІ. Вивчення нового матеріалу

  1. Використання джерел іонізуючого випромінювання.

(Попереджувальне завдання ліцеїстам)

У класі було виділено декілька груп, які досліджували різні аспекти використання радіації:

Учитель біологи. Виникає запитання де можна застосувати цей метод, де взагалі застосовуються джерела іонізуючого випромінювання і чи завжди вони носять негативний характер?

Використання атомної енергії будова АЕС (фрагмент фільму «Будова АЕС»)

Медики - вивчити питання обміну речовин в організмі, зокрема поведінку, шляхи міграції, нагромадження цукру, інсуліну, глюкози; процеси всмоктування і травлення білків, жирів, вуглеводів; виміряти швидкість кровотоку, дослідити механізм фотосинтезу.

Спеціалісти сільського господарства – складання технологічних карт для використання добрив для підживлення рослин, встановлюються елементи в ґрунті, що краще засвоюються тими чи іншими рослинами; мічені атоми допомагають у діагностиці захворювань рідкісних і цінних тварин.

Спеціалісти різних виробництв - металурги, текстильники, виробничі дефектологи, спеціалісти вимірювальних приладів.

2. Радіація та здоров’я людини.

Учитель біологи, В основі діагностики багатьох захворювань лежить чудова особливість органів нагромаджувати у своїх тканинах деякі хімічні речовини. Відомо, що щитовидна залоза нагромаджує йод, кісткова тканина - фосфор, кальцій і стронцій, печінка - деякі барвники. Для діагностики щитоподібної залози широко використовується радіоізотоп Y13 після введення його в організм він вибірково нагромаджується в щитоподібній залозі, причому швидкість нагромадження безпосередньо залежить від стану залози. Для виявлення інших захворювань організму застосовують також ізотопи марганцю, міді, миш'яку, гелію.

Радіаційна терапія повідомлення учні

злоякісних пухлин посідає одне з перших місць у застосуванні ізотопів з лікувальною метою Для руйнувавши ракових клітин застосовують радіаційне випромінювання. Цей метод дістав назву "безкровна хірургія"



Хвороби пов’язані з радіацією повідомлення учні


  1. Екологічні лиха, що пов’язані з радіацією.

відеосюжет «Забруднення навколишнього середовища»,

Учитель географії. Узагальнюючи знання, одержані на уроках географії, з'ясуємо місця екологічної кризи (учні називають території екологічної кризи у світі й показують їх на карті. Карта готується групою учнів. На ній нанесені основні райони екологічного лиха, країни які мають АЕС, країни, що мають атомну зброю, країни, в яких сталися аварії на АЕС ).

Як бачимо, екологічна криза охопила сьогодні всі континенти. Над багатьма районами планети нависла загроза руйнування природних умов, викликана нещадною експлуатацією природних ресурсів, варварським і безконтрольним забрудненням середовища.



4. Нові технології - екологічно безпечні.

повідомлення учнів

Урбоекологія, мілітаристична екологія, екологія космосу, радіоекологія, економічний менеджмент та маркетинг, теорія штучних екосистем, екологічна токсикологія, основи біоіндикації, теорія заповідної справи.

5. Аномалії в живих організмах.

Учитель біології. Могутність і безсилля людини продемонстрував Чорнобиль. І застеріг: не захоплюйся своєю могутністю людино, не жартун з нею.

Нагромадження в природі шкідливих радіоактивних речовин згубно впливає на біосферу. У зонах, забруднених після аварії на ЧАЕС, уже сьогодні спостерігаються масові аномалії в живих організмах. (Учні роблять повідомлення.)



Повідомлення І. Чорнобильська катастрофа викликала пригнічення імунної системи в людей і тварин, у результаті чого ускладнився перебіг таких хвороб, як грип, запалення легенів, зросла смертність від "звичайних" хвороб.

Повідомлення 2. Спостерігаються аномалії у рослин: гігантизм листків дерев, спотворення деяких рослин до такого стану, що важко визначити їх вид.

Повідомлення 3. збільшилася частота появи деяких нежиттєздатних мутантів у тварин, поросят без очей, лошат з вісьмома кінцівками тощо.

Повідомлення 4. За даними гематологів, у роки максимуму і мінімуму сонячної активності середній рівень лейкоцитів у крові неоднаковий. При цьому найбільші перепади спостерігаються в північних широтах, де зміни сонячної активності сильніші.

Це зрозуміло, адже магнітне поле Землі відносить основну масу заряджених частинок (під дією сили Лоренца Р = qv В) до полюсів.

Зростання сонячної активності призводить до зменшення в крові лейкоцитів і збільшення кількості лімфоцитів. Також різко збільшується кількість випадків серцево-судинних захворювань, у тому числі інфарктів міокарду.

Запитання до класу: чи всі органи людського організму однаково реагують на опромінювання? (робота з таблицею)

Не всі органи однаково реагують на опромінювання. Встановлені гранично допустимі дози для деяких груп критичних органів і тканин.





група

Органи людського організму

Допустима доза

І

усе тіло, статеві залози і червоний кістковий мозок

0,5 бер

ІІ

м'язова тканина, жирова тканина, шлунково-кишковий тракт, селезінка, печінка, нирки

1,5 бер

ІІІ

шкірні покриви, кісткова тканина, щитовидна залоза

7,5 бер

ІУ

передпліччя, кисть, стопа

8,5 бер


Учитель української мови та літератури. Наша пам'ять майбутніх поколінь знову і знову повертатиметься до трагічних подій квітня 1986 року, коли атомна смерть загрожувала усьому живому .

Колись Павло Тичина, перебуваючи на до ядерній Чорнобильшині, писав про цю землю як щедру на врожаї, гомінку в селянських турботах, там вирувало життя, що не вщухало часом і вночі:



Учень.

Якісь дві пташки обізвалися

Та її жалісно... Осокори

Із грушею перемовлялися

Й незвично так оцій порі

Зачмихав трактор. І бабахкання

На весь Чорнобиль розляглось

Та знову спухло, кахкання

Вітерець обносив...

Це було колись. А нині?



Учень.

... І раптом вибух як сполох.

полум'я смертоносне,

і вмить здригалася планета

на всіх полюсах Землі. Л /^ \

Що вже не вмиються росами,

Як перед смертю, постиш

Батьки і діти малі.

М. Сингаївський



Запитання до класу: чорнобильська катастрофа стала страшним символом у суспільній свідомості? Як ви гадаєте, чому?
Учень. Бо це - трагедія життя.

Учитель української мови та літератури. Як вирок безглуздю звучать рядки Ліни Костенко:

Загидили ліси і землю занедбали.

Поставили АЕС в верхів'ях трьох річок.

То хто ж ви злочинці, канібали?

Ударив чорний дзвін. І досить балачок.

В яких лісах іще ви забарложні?
Що яничари ще занапастять?
І мертві, і ненароджені

Нікого з вас до віку не простять.
Задумаймося про своє майбутнє, поки не пізно.

Чорнобильська трагедія ввійде в історію, в усі хроніки людства як незагойна рана на тілі України. Надто дорого ми заплатили і ще заплатимо за Чорнобиль.



Учитель фізики.

Чи можемо ми відповісти на питання: - радіація: добро чи зло?



Відповіді учнів.
Домашнє завдання:

З фізики: підготувати тести по темі радіація

З біології: підготувати презентацію з теми «Забруднення навколишнього середовища»

З української літератури : написати твір «Ми відповідальні за планету Земля».


База даних захищена авторським правом ©res.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка