Тиск твердих тіл, рідин, газів



Скачати 107.45 Kb.
Дата конвертації05.05.2016
Розмір107.45 Kb.

Урок-подорож

Тиск твердих тіл, рідин, газів”



(8 клас)

Вчитель фізики

РЗШ № 5 I-III ступенів

Горгульова О.В.

Категорія вища


м. Ровеньки
Урок-подорож

Тема : Тиск твердих тіл, рідин, газів

Мета: Систематизувати та узагальнити знання учнів після

вивчення теми «Тиск твердих тіл, рідин, газів »,

закріпити основні поняття, які вивчались за темою.

Показати зв’язок фізики з іншими навчальними

дисциплінами.

Розвивати навички проведення фізичного

експерименту, розвивати інтелект та мову учнів, ініціативу,

активність, навички самостійної роботи з літературою.

Формувати науковий світогляд, діалектичне мислення, високі

моральні якості: взаєморозуміння, вміння відстоювати свою

точку зору в процесі групової та колективної роботи, формувати

інтерес до фізики на основі зв’язку з життям, технікою.



Тип уроку: Систематизація та закріплення знань

Обладнання: Мензурки з підфарбованою водою, динамометри, набір

тягарців з механіки, портрети учених-фізиків Ньютона,

Архімеда, Паскаля, картки з назвами фізичних явищ,

лотереї з фізичними термінами, карта

«Країна Фізика», барометр-анероїд.
Слово вчителя: Дорогі діти. Ми закінчуємо вивчати тему „Тиск твердих тіл, рідин, газів”. Сьогодні на уроці пропоную здійснити цікаву подорож у країну” Фізика”. На початку нашої мандрівки подивимось виставу ”Родина наук”

(розпочинається вистава)



Дійові особи. Родина наук: Математика. Фізика. Мова. Історія. Географія. Механіка.
Математика. Добрий день. Я сподіваюсь всі впізнали мене. Я Математика . Кажуть, що я цариця всіх наук, але це не так. Я не цариця, я мати. Я можу бути і лагідною, і суворою, але завжди справедливою. Всі ви добре знаєте нашу велику родину наук. Як і в будь-якій родині ,мої діти всі різні, але в нас є спільні риси — всі ми дуже важливі, складні та в одночас цікаві, жодна людина не може обійтись без нас.

Прийшов час познайомити вас ще з однією донь­кою — Фізикою.


Мова. Шість років жили і до 12 класу прожили б без неї. Чи мені не наука, як не струмом вдарить, так яблуко з башти на голову кине.
Математика. Постривай, доню, як не хочеш дітей знайомити з фізикою, так розкажи щось про себе, на те ти й мова.
Мова. Я найстарша. Я народилася разом із люди­ною. Люди спілкувалися, набували життєвого досвіду і передавали його своїм нащадкам — так виникла ус­на народна творчість, минули століття — і виникла... усна народна творчість, і ще багато століть — і ви­никла...?! Усна народна творчість?! Та що це я не росту? Ну нехай. Минуло 10000 років! І виникла! (плаче) — усна народна творчість.

— Мамо, чого це я якась недорозвинена?


Математика. А того, що ти знехтувала фізикою, людина без неї не зуміла би використати пера, виго­товити чорнила, а пізніше — друкарні.

А всі твої образи на фізику тільки від того, що ти її не знаєш.



(Входить географія)
Географія. Ти чого плачеш?
Мова. Та ось, я гадала, що фізика мені не потрібна і майже лиха не наробила. А ти як, може ти без цієї всезнайки обходишся?
Географія. Що ти? Без законів фізики не можна було б пояснити клімат, течії річок та морів, утворен­ня вітру. Я вже мовчу про подорожі: ні яких човнів, повітряних куль, залізниці; на волах далеко не заїдеш.
Мова. Хто ж мене підтримає? Географія, біологія заодно з фізикою — бо це науки про природу.

Може, малювання? Та ні. Почне казати — хто мені фарби зробить, як не фізика з хімією; та й художни­ки, не знаючи фізики, не вдосконалювали б свої ви­твори. Праця? Ні, це ж верстати. Навіть щоб продук­ти харчування та одяг створювати потрібно, фізику знати! Кругом влізла!

І чайник не так без неї кипить, і літак не летить, ліки в шприц не набереш, врожай не збереш; буди­нок не побудуєш, трактор не спроектуєш. Мабуть, мати права, без фізики не можна.

— Історія, розкажи нам, будь ласка, про неї. Хто як не ти можеш все розставити на свої місця, і привес­ти все до ладу.


Історія. Фізика зародилася дуже давно, спочатку вона об'єднувала всі знання людини про природу, ще грецькі вчені за кілька сотень років до н. е. нама­галися пояснити походження світу й з'ясувати причи­ни всіх змін, які відбуваються в природі. Слово «фізи­ка» (грецьке ф'юзіс — означає природа) вперше з'явилося у працях давньогрецького філософа Аристотеля. Правда, досліджувалися тоді лише по­одинокі природні явища або зміни, які люди мали змогу спостерігати.

(До учнів). Як ви гадаєте, які явища спостерігали давні греки? (Дощ, блискавка; вітер, утворення льо­ду, снігу; зміна пір року; веселка і т. п.)

— Сучасна фізика вивчає також найпростіші явища — механічні, теплові, звукові, електричні, світлові — природи, фізичні властивості тіл, які нас оточують.

— Назвіть, які з названих раніше явищ є теплови­ми, звуковими, електричними, світловими?

— Людина, вивчаючи природу, встановила, що зміни, які відбуваються в природі, не випадкові.

— Назвіть зміни у природі та причини, що їх обу­мовили. (Під час охолодження до певної температу­ри, вода перетворюється на лід та навпаки; зміна пір року, обумовлена обертанням Землі навколо Сонця; гори руйнуються під дією вітру, сонця, дощу і т.п.)

— Перелічені явища є природними, бо вони обу­мовлені природними причинами, але існують зміни в природі, які відбуваються внаслідок діяльності люди­ни. Людина не тільки відкриває закони природи, а й використовує їх для своїх потреб. Вивчаючи електричні явища, вона використала електричну енергію. Вивчаючи світлові явища, людина навчилася виправ­ляти вади зору; виготовила прилади, без яких важко уявити сучасне життя, — кіноапарат, фотоапарат, фільмоскоп та ін.

Так ми і підійшли до помешкання фізики.

(Входить фізика)
Фізика. Добрий день, любі друзі. Я рада, що ви завітали в країну фізики.

Слова вчителя: Ми переглянули виставу. А тепер пропоную відповісти на

запитання: ”Що поєднує усі науки?”(Зв’язок з фізикою)

Робота з картою (розминка)


(На карті намальовані об’єкти:

Море тиску, океан тяжіння, острів густини і т. ін.)


  1. Якою літерою позначається тиск? (р)

  2. Основна одиниця вимірювання тиску? (Па)

  3. Формула для обчислення тиску твердих тіл? (р =F/S)

  4. Формула для обчислення тиску рідин на дно посудини? (р=ρgh)

  5. Сформулюйте закон Паскаля.

  6. Атмосферний тиск. Одиниці вимірювання. (мм.рт.ст.)

  7. Як мм.рт.ст. перевести в Па? (1 мм.рт.ст.=133 Па)

  1. Як змінюється атмосферний тиск з висотою?

(зменшується кожні 12м на 1 мм рт.ст.)

  1. Архімедові сила (формула, одиниці вимірювання)? (FA=Vρg)

  2. Умови плавання тіл.


Слова вчителя: А тепер вирушаймо в мандрівку.
1 зупинка: Урок фізичного виховання (змагання між командами)

  1. Для чого в боксі використовують рукавиці? (щоб збільшити площу

і зменшити тиск)

  1. Чому туристу не бажано пересуватися у взутті з тонкою підошвою по кам’янистій місцевості? (мала площа камінців – великий тиск)


2 зупинка: Урок російської літератури

Стихи-загадки



  1. Как-то раз спросили розу

Отчего чаруя око,

Ты колючими шипами

Нас царапаешь жестоко?

(гострі колючки – мала площа – великий тиск)





  1. Бортпроводница очень мило

Перед отлетом попросила

Из ручек вылить все чернило

Зачеп ей это надо было?

(атмосферний тиск зменшується з висотою)


3 зупинка: Урок біології (дослідницька робота)

В 1773 році священик Хейлс виміряв атмосферний тиск коня за допомогою вертикальної трубки, з’єднаної зі стегновою артерією. Трубка наповнилась кров’ю до висоти 2 метра. Який результат отримав священик?

(р=ρgh, р=1960 Па)
4 зупинка: Урок географії(експедиція)

Експедиція з трьох учнів отримує завдання виміряти висоту школи за допомогою барометра-анероїда (проводять вимірювання тиску в підвальному приміщенні і на верхньому поверсі та розраховують висоту будівлі)



(h=(p2-p1)/12)


5 зупинка: Урок трудового навчання ( бесіда)

1) Навіщо заточують ножі, сокири, лопати та інші інструменти?

2) Які правила Техніки безпеки ми повинні пам’ятати при роботі з

інструментами?


6 зупинка: Перерва ( гра „Показуха”)

Клас ділиться на групи (по рядам). З кожного ряду запрошується 1 учень, який для свого ряду показує без слів (за допомогою міміки та жестів) явище, написане на картці. Наприклад: дифузія, рух, інерція.


7 зупинка: Урок хімії

Експериментальна задача на розрахунок густини речовини за допомогою тягарця, мензурки, динамометра (рідина попередньо зафарбовується).


8 зупинка: Урок фізики

  1. Динамометр показує, що вага мармурової кульки, яка підвішена на тонкій нитці 1,62Н. Що буде показувати динамометр, якщо кульку наполовину занурити в воду?(0.81 Н)


9 зупинка: Перерва ( фізична лотерея)


Фізична лотерея

(на дошці вивішується завдання у формі таблиць)


Прилад для вимірювання сили

F=mg

Формула розрахунку тиску твердих тіл

V=s/t

Па

Вчений, який вимірив атмосферний тиск

Одиниці вимірювання сили

Прилад для вимірювання об’єму рідини

Варіанти відповідей на окремих картках:



Сила тяжіння

Торрічеллі


Мензурка

Н


Динамометр
Одиниці вимірювання тиску

Формула швидкості


р=F/S

2 учня накривають картками комірки таблиці.


Слова вчителя: Отже, шановні діти, ми дійшли до останньої зупинки нашої подорожі по країні Фізики.

Завдання-узагальнення

А тепер я пропоную вам оцінити урок, заповнивши таблицю:

Яка зупинка вам сподобалась найбільше?


1 зупинка: Урок фізичного виховання




2 зупинка: Урок російської літератури




3 зупинка: Урок біології





4 зупинка: Урок географії





5 зупинка: Урок трудового навчання




6 зупинка: Урок хімії





8 зупинка: Урок фізики






Умовні позначки:

*** дуже сподобалось

^^^ сподобалось

----- не сподобалось

Після проведеного аналізу вчитель виставляє оцінки та задає домашнє завдання(Повторити тему ”Тиск твердих тіл , рідин, газів” п 23-32)





Література


  1. А.И. Рыбалка, И.Н. Кибец. 2002 задачи по физике. Харьков: - «Фолио», 2003




  1. В.Д. Сиротюк. Фізика 8 клас. Київ: - Зодіак- Еко, 2008


База даних захищена авторським правом ©res.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка