Розпорядження 05. 08. 2003 n 25 Зареєстровано в Міністерстві юстиції України 15 серпня 2003 р за n 715/8036



Скачати 427.86 Kb.
Сторінка1/3
Дата конвертації14.12.2016
Розмір427.86 Kb.
  1   2   3
ДЕРЖАВНА КОМІСІЯ З РЕГУЛЮВАННЯ РИНКІВ

ФІНАНСОВИХ ПОСЛУГ УКРАЇНИ


РОЗПОРЯДЖЕННЯ
05.08.2003 N 25
Зареєстровано в Міністерстві

юстиції України

15 серпня 2003 р.

за N 715/8036

Про затвердження Положення про

здійснення фінансового моніторингу

фінансовими установами
{ Із змінами, внесеними згідно з Розпорядженнями Державної

комісії з регулювання ринків фінансових послуг

N 121 ( z1088-03 ) від 13.11.2003

N 336 ( z0581-04 ) від 15.04.2004

N 5720 ( z0570-06 ) від 28.04.2006 }

З метою забезпечення реалізації норм Закону України "Про

запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів,

одержаних злочинним шляхом" ( 249-15 ), та на виконання Указу

Президента України від 22 липня 2003 року N 740/2003 ( 740/2003 )

"Про заходи щодо розвитку системи протидії легалізації

(відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, і фінансування

тероризму" Державна комісія з регулювання ринків фінансових послуг

України П О С Т А Н О В И Л А:
1. Затвердити Положення про здійснення фінансового

моніторингу фінансовими установами (далі - Положення).


2. Доручити заступнику Голови Комісії Головку А.Т.

забезпечити подання Положення до Міністерства юстиції України для

державної реєстрації.
3. Відділу взаємодії із засобами масової інформації та

зв'язків з громадськістю (Нагорняк М.В.) забезпечити публікацію

Положення у засобах масової інформації після його державної

реєстрації.


4. Контроль за виконанням Положення покласти на заступника

Голови Комісії Головка А.Т.


Голова Комісії В.Суслов

Протокол N 7

засідання Комісії

від 5 серпня 2003 р.

ЗАТВЕРДЖЕНО

Розпорядження Державної

комісії з регулювання ринків

фінансових послуг України

05.08.2003 N 25
Зареєстровано в Міністерстві

юстиції України

15 серпня 2003 р.

за N 715/8036

ПОЛОЖЕННЯ

про здійснення фінансового моніторингу

фінансовими установами

Це Положення розроблене відповідно до Закону України "Про

запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів,

одержаних злочинним шляхом" ( 249-15 ) (далі - Закон).


1. Загальні положення
Цим Положенням установлюються загальні вимоги Державної

комісії з регулювання ринків фінансових послуг України (далі -

Держфінпослуг) щодо:

- призначення, прав та обов'язків працівника, відповідального

за проведення фінансового моніторингу;

- основних вимог до кваліфікації працівника, відповідального

за проведення фінансового моніторингу;

- програм навчання та підвищення кваліфікації працівників

установ із здійснення заходів із фінансового моніторингу;

- установлення правил проведення фінансового моніторингу та

програм його здійснення;

- виявлення операцій, що підлягають фінансовому моніторингу,

та надання інформації про них;

- ідентифікації осіб, які здійснюють фінансові операції та

зберігання відповідних документів;

- підготовки персоналу установи з метою виявлення фінансових

операцій, що підлягають фінансовому моніторингу.

У цьому положенні термін вживається у такому значенні:

установа - фінансова установа відповідно до визначення Закону

України "Про фінансові послуги та державне регулювання ринків

фінансових послуг" ( 2664-14 ), а також суб'єкти господарювання,

які за своїм статусом не є фінансовими установами, але надають

фінансові послуги.

Вимоги положення поширюються на фінансові установи, за

діяльністю яких здійснює нагляд Держфінпослуг і до яких належать:

кредитні спілки, ломбарди, лізингові компанії, довірчі товариства,

страхові компанії, установи накопичувального пенсійного

забезпечення та інші юридичні особи, виключним видом діяльності

яких є надання фінансових послуг, а також юридичні особи, які за

своїм правовим статусом не є фінансовими установами, але надають

окремі фінансові послуги.

( Розділ із змінами, внесеними згідно з Розпорядженням Державної

комісії з регулювання ринків фінансових послуг N 121 ( z1088-03 )

від 13.11.2003 )


2. Організаційне забезпечення проведення первинного

фінансового моніторингу в установах


2.1. Призначення працівника, відповідального за проведення

первинного фінансового моніторингу

2.1.1. З метою забезпечення належного виконання Закону

( 249-15 ) установи призначають працівника, відповідального за

проведення фінансового моніторингу (далі - відповідальний

працівник).

2.1.2. Відповідальний працівник є особою, на яку покладається

координація діяльності з проведення установою заходів фінансового

моніторингу.

Відповідальний працівник призначається наказом керівника

установи, є незалежним у своїй діяльності та підзвітним тільки

керівникові установи.

На час відсутності відповідального працівника або

неможливості виконання покладених на нього обов'язків має бути

призначено особу, що виконує його обов'язки. На вказану особу

поширюються права, обов'язки та вимоги, встановлені для

відповідального працівника.

У разі недоцільності введення окремої посади відповідальним

за проведення фінансового моніторингу є керівник установи.

2.1.3. З урахуванням особливостей організаційної структури

установи може бути створено окремий структурний підрозділ з питань

проведення фінансового моніторингу.

Зазначений підрозділ функціонує відповідно до положення про

цей структурний підрозділ, затвердженого керівником установи.

У разі створення установою спеціального підрозділу з питань

проведення фінансового моніторингу керівником цього підрозділу має

бути відповідальний працівник.

2.1.4. Здійснюючи фінансовий моніторинг, відповідальний

працівник у межах своєї компетенції самостійно приймає рішення.

Посадова інструкція відповідального працівника затверджується

керівником установи.

У разі незгоди відповідального працівника з вказівками

керівника установи щодо організації системи запобігання

легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, та

інших питань стосовно проведення фінансового моніторингу

відповідальний працівник може повідомити про це Державний

департамент фінансового моніторингу (далі - Держфінмоніторинг) і

Держфінпослуг з письмовим викладенням своїх заперечень.

2.1.5. Установа зобов'язана повідомити Держфінмоніторинг про

призначення або звільнення відповідального працівника (або особи,

яка тимчасово виконує його обов'язки) протягом трьох днів.

У новостворених установах відповідальна особа призначається

не менше як за п'ять робочих днів до проведення першої фінансової

операції.

Форма повідомлення N 1-ФМ про призначення або звільнення

відповідального працівника (або особи, яка тимчасово виконує його

обов'язки) встановлена наказом Держфінмоніторингу від 13.05.2003

N 48 ( z0394-03 ), що зареєстрований у Міністерстві юстиції

України 23.05.2003 за N 394/7715.

2.1.6. У разі наявності в установі відокремлених підрозділів

за погодженням з відповідальним працівником установи призначається

відповідальний працівник відокремленого підрозділу. Відповідальний

працівник відокремленого підрозділу підзвітний тільки керівникові

відокремленого підрозділу.

У разі недоцільності введення окремої посади відповідальним

за проведення фінансового моніторингу призначається керівник

відокремленого підрозділу установи.

2.1.7. До посадових обов'язків відповідального працівника

установи, зокрема, відносяться:

розробка та постійне вдосконалення правил обов'язкового і

внутрішнього фінансового моніторингу та програм його здійснення;

забезпечення дотримання всіма працівниками установи

відповідних правил фінансового моніторингу та програм його

здійснення;

забезпечення підготовки та навчання персоналу;

надання консультацій працівникам установи щодо виявлених ними

підозрілих операцій або незаконних дій;

прийняття відповідно до законодавства рішень щодо того, про

які операції має бути повідомлено Держфінмоніторинг та

правоохоронні органи, а також рішень щодо зупинення проведення

фінансових операцій, якщо їх учасниками або вигодоодержувачами за

ними є особи, включені до переліку осіб, пов'язаних із здійсненням

терористичної діяльності та здійснення відповідних повідомлень;

{ Абзац шостий пункту 2.1.7 із змінами, внесеними згідно з

Розпорядженням Державної комісії з регулювання ринків фінансових

послуг N 5720 ( z0570-06 ) від 28.04.2006 }

забезпечення надання інформації з питань фінансового

моніторингу на запити Держфінмоніторингу;

сприяння представникам Держфінпослуг та Держфінмоніторингу в

питаннях проведення аналізу фінансових операцій, які підлягають

фінансовому моніторингу;

інформування керівника про виявлені підозрілі фінансові

операції та заходи, які були вжиті, не рідше одного разу на

місяць;


виконання інших обов'язків, передбачених законом та посадовою

інструкцією.

2.1.8. Для виконання відповідальним працівником установи

посадових обов'язків до його повноважень, зокрема, відносяться:

проведення перевірок діяльності установи (відокремленого

підрозділу) та її працівників на предмет виконання ними правил

фінансового моніторингу та програм його здійснення;

залучення до проведення заходів з фінансового моніторингу та

проведення перевірок з цих питань будь-яких працівників установи

(відокремленого підрозділу), надання їм доручень і вказівок у

межах своєї компетенції, обов'язкових до виконання, а також

вимагання від них допомоги при провадженні окремих дій;

одержання пояснень з питань здійснення фінансового

моніторингу від працівників установи (відокремленого підрозділу)

незалежно від займаних ними посад;

отримання доступу до документів та іншої інформації,

пов'язаних з проведенням фінансового моніторингу.
2.2. Основні вимоги до кваліфікації працівника,

відповідального за проведення первинного фінансового моніторингу

2.2.1. Відповідальний працівник установи повинен знати:

2.2.1.1. Законодавство, яким регулюються відносини у сфері

запобігання та протидії запровадженню в легальний обіг доходів,

одержаних злочинним шляхом, та фінансуванню тероризму, у тому

числі:

Закон України "Про запобігання та протидію легалізації



(відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом" ( 249-15 );

Указ Президента України від 22.07.2003 N 740/2003

( 740/2003 ) "Про заходи щодо розвитку системи протидії

легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, і

фінансуванню тероризму";

Указ Президента України від 19.07.2001 N 532 ( 532/2001 )

"Про додаткові заходи щодо боротьби з відмиванням доходів,

одержаних злочинним шляхом";

Указ Президента України від 10.12.2001 N 1199 ( 1199/2001 )

"Про заходи щодо запобігання легалізації (відмиванню) доходів,

одержаних злочинним шляхом";

постанову Кабінету Міністрів України і Національного банку

України від 28.08.2001 N 1124 ( 1124-2001-п ) "Про Сорок

рекомендацій Групи з розробки фінансових заходів боротьби з

відмиванням грошей (FATF)";

нормативно-правові акти Держфінмоніторингу та Держфінпослуг;

законодавчі та інші нормативно-правові акти, що регулюють

діяльність установи з проведення фінансових операцій.

2.2.1.2. Повний перелік видів фінансових операцій, що

виконуються установою, порядок їх проведення.

2.2.1.3. Посадові інструкції та функціональні обов'язки

працівників установи, задіяних у виконанні фінансових операцій.

2.2.1.4. Правила проведення фінансового моніторингу та

програми його здійснення, встановлені установою.

2.2.1.5. Норми законодавства, які передбачають кримінальну,

адміністративну та цивільно-правову відповідальність за порушення

вимог Закону України "Про запобігання та протидію легалізації

(відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом" ( 249-15 ).

2.2.1.6. Перелік країн (територій), які не беруть участі в

міжнародному співробітництві у сфері запобігання та протидії

легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, та

фінансуванню тероризму, перелік офшорних зон, що визначаються

Кабінетом Міністрів України, і перелік осіб, пов'язаних із

здійсненням терористичної діяльності, який доводиться до суб'єктів

первинного фінансового моніторингу в установленому

Держфінмоніторингом порядку. { Підпункт 2.2.1.6 пункту 2.2.1 в

редакції Розпорядження Державної комісії з регулювання ринків

фінансових послуг N 5720 ( z0570-06 ) від 28.04.2006 }

2.2.2. Відповідальний працівник повинен знати та володіти

навичками щодо застосовування в практичній діяльності:

порядку ідентифікації осіб, що здійснюють фінансові операції;

порядку зберігання документів, які стосуються ідентифікації

осіб, та документації про здійснення фінансової операції;

порядку виявлення фінансових операцій, що підлягають

фінансовому моніторингу та можуть бути пов'язані, мати відношення

або призначатися для фінансування тероризму;

критеріїв оцінки ймовірності віднесення операцій до таких, що

пов'язані з легалізацією (відмиванням) доходів, одержаних

злочинним шляхом, чи фінансуванням тероризму;

ознак фінансових операцій, що підлягають обов'язковому

фінансовому моніторингу;

ознак фінансових операцій, що підлягають внутрішньому

фінансовому моніторингу;

порядку ведення реєстру фінансових операцій, що можуть бути

пов'язані з легалізацією (відмиванням) доходів, одержаних

злочинним шляхом;

порядку надання Держфінмоніторингу інформації про фінансові

операції, що підлягають фінансовому моніторингу;

порядку повідомлення Держфінмоніторингу та правоохоронних

органів про фінансові операції, щодо яких є або має бути підозра,

що вони пов'язані, мають відношення або призначені для

фінансування терористичної діяльності, терористичних актів чи

терористичних організацій;

вимог щодо запобігання розголошенню інформації, яка надається

Держфінмоніторингу, іншої інформації з питань фінансового

моніторингу, у тому числі про факт її подання.

2.2.3. Відповідальний працівник повинен постійно підвищувати

свою кваліфікацію з питань методології виявлення фінансових

операцій, які можуть бути пов'язані з легалізацією (відмиванням)

доходів, одержаних злочинним шляхом, та фінансуванням тероризму,

керуючись рекомендаціями Держфінпослуг та Держфінмоніторингу.

Не може бути призначена відповідальним працівником особа, що

має судимість за вчинення умисного злочину, якщо ця судимість не

погашена й не знята в установленому законом порядку.


2.3. Навчання та підвищення кваліфікації працівників установ

щодо здійснення заходів з фінансового моніторингу

Програма навчання та підвищення кваліфікації працівників

установ щодо здійснення заходів з фінансового моніторингу

розробляється та реалізується з метою виявлення фінансових

операцій, які можуть бути пов'язані з легалізацією (відмиванням)

доходів, одержаних злочинним шляхом, та фінансуванням тероризму.

2.3.1. Заходи з організації навчання працівників залежно від

їх посадових обов'язків здійснюються за такими напрямами:

ознайомлення працівників з міжнародними документами та

законодавством України, рекомендаціями FATF з питань запобігання

легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом;

ознайомлення працівників з внутрішніми документами з питань

фінансового моніторингу;

практичні заняття щодо реалізації правил внутрішнього

фінансового моніторингу та програм здійснення фінансового

моніторингу.

2.3.2. Заходи з організації підвищення кваліфікації

працівників установи з питань запобігання легалізації (відмиванню)

доходів, одержаних злочинним шляхом, здійснюються за такими

напрямами:

вивчення передового досвіду щодо виявлення операцій клієнтів,

які можуть бути пов'язані з легалізацією (відмиванням) доходів,

одержаних злочинним шляхом;

ознайомлення із засобами й прийомами вивчення клієнтів і

перевірки інформації щодо їх ідентифікації.

2.3.3. Навчання або підвищення кваліфікації працівників

установи з питань запобігання легалізації (відмиванню) доходів,

одержаних злочинним шляхом, проводиться не менше одного разу на

рік.
2.4. Підготовка персоналу установи з метою виявлення

фінансових операцій, що підлягають фінансовому моніторингу

2.4.1. Для забезпечення належного рівня підготовки персоналу

з питань проведення фінансового моніторингу установа організовує

та проводить відповідне навчання.

2.4.2. Усі працівники установи зобов'язані ознайомитися з

правилами та програмами здійснення фінансового моніторингу, а

також брати участь у навчальних заходах, які на практиці

пояснюють, що вимагається від працівників.

2.4.3. Усі працівники мають бути попереджені про

відповідальність за порушення законодавства щодо запобігання та

протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним

шляхом, та фінансуванню тероризму.

2.4.4. Навчання працівників, виходячи з їх посадових

обов'язків, здійснюється шляхом проведення навчальних занять з:

- ознайомлення працівників із законодавством України та

міжнародними нормативними актами з питань запобігання легалізації

(відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, та фінансуванню

тероризму;

- ознайомлення працівників з внутрішніми документами з питань

фінансового моніторингу;

- здійснення практичних заходів з фінансового моніторингу;

- вивчення передового досвіду у виявленні фінансових

операцій, що можуть бути пов'язані з легалізацією (відмиванням)

доходів, одержаних злочинним шляхом, та фінансуванням тероризму;

- ознайомлення із засобами і прийомами вивчення клієнтів та

перевірки інформації щодо їх ідентифікації.


3. Вимоги до правил проведення фінансового

моніторингу та програм його здійснення


3.1. Установи розробляють правила фінансового моніторингу

(далі - правила), що являють собою внутрішній документ установи,

який визначає порядок та умови проведення заходів, спрямованих на

запобігання та протидію використанню установи для легалізації

(відмивання) доходів, одержаних злочинним шляхом, та фінансування

тероризму.


3.2. Правила розробляються установою з урахуванням вимог

законодавства України, що регулює питання запобігання та протидії

легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, та

фінансуванню тероризму, у тому числі Положення.

Правила здійснення фінансового моніторингу затверджуються

керівником установи за поданням відповідального працівника та

повинні складатись за напрямками діяльності установи.
3.3. Для забезпечення виконання вимог законодавства України з

питань запобігання легалізації доходів, одержаних злочинним

шляхом, та фінансування тероризму, установи зобов'язані розробляти

і реалізовувати програми здійснення фінансового моніторингу, що

затверджуються керівником. Зазначені програми мають містити:

визначені законодавством України ознаки фінансових операцій,

які підлягають фінансовому моніторингу, інші ознаки таких

операцій, які відповідно до специфіки та напрямів діяльності

самостійно визначаються та поновлюються установою на постійній

основі з урахуванням відповідного довідника Держфінмоніторингу;

питання ідентифікації та вивчення своїх клієнтів;

навчання і підвищення кваліфікації працівників.

Програма здійснення фінансового моніторингу являє собою

комплекс заходів з організації проведення фінансового моніторингу.

Строк, на який складається програма, визначається, виходячи з

реальних потреб установи, але не повинен перевищувати одного року.

Установи на власний розсуд можуть розробляти й реалізовувати

в межах чинного законодавства також інші програми, що стосуються

запобігання використанню установи для здійснення легалізації

(відмивання) доходів, одержаних злочинним шляхом, та фінансування

тероризму.
3.4. Правила внутрішнього фінансового моніторингу установи та

програми здійснення фінансового моніторингу є документами з

обмеженим доступом. Порядок та режим доступу до цих документів

працівників установи визначаються відповідальним працівником

установи залежно від їх функціональних обов'язків за погодженням з

керівником установи.


3.5. Правила повинні відображати внутрішню систему

фінансового моніторингу установи, забезпечувати виявлення

фінансових операцій, що підлягають фінансовому моніторингу чи

можуть бути пов'язані з фінансуванням тероризму, передбачати

відповідно до законодавства інформування про такі операції

Держфінмоніторингу та правоохоронних органів та визначати порядок

зберігання пов'язаних з ними документів.
3.6. Основними принципами розробки та здійснення правил і

програм фінансового моніторингу є:

безпосередня участь кожного працівника установи (у межах його

компетенції) у виявленні фінансових операцій, які можуть бути

пов'язані з легалізацією (відмиванням) доходів, одержаних

злочинним шляхом, або фінансуванням тероризму;

неупередженість у здійсненні фінансового моніторингу;

конфіденційність інформації, яка надається Держфінмоніторингу

(у тому числі про факт передачі відомостей про фінансову

операцію), та іншої інформації з питань фінансового моніторингу;

запобігання залученню працівників установи до легалізації

(відмивання) доходів, одержаних злочинним шляхом.


3.7. Правила повинні містити:

опис організаційної внутрішньої системи фінансового

моніторингу;

основні засади діяльності окремого структурного підрозділу

установи з питань проведення фінансового моніторингу (у разі

наявності);

права та обов'язки відповідального працівника установи, а

також інших працівників установи, залучених до здійснення

фінансового моніторингу;

порядок прийняття рішення щодо надання інформації про

фінансову операцію, яка підлягає фінансовому моніторингу;

порядок зберігання інформації з питань фінансового

моніторингу;

прийняття відповідно до законодавства рішень щодо того, про

які операції має бути повідомлено Держфінмоніторингу і

правоохоронним органам, та здійснення відповідних повідомлень;

порядок проведення заходів щодо з'ясування суті та мети

операції клієнта, що підлягає фінансовому моніторингу;

порядок виявлення та реєстрації фінансових операцій, що

підлягають фінансовому моніторингу, та які можуть бути пов'язані,

мати відношення або призначатися для фінансування тероризму;

порядок зупинення фінансових операцій, якщо їх учасником або

вигодоодержувачем за нею є особа, яку включено до переліку осіб,

пов'язаних із здійсненням терористичної діяльності; { Пункт 3.7

  1   2   3


База даних захищена авторським правом ©res.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка