Рекомендації працівникам профспілкових комітетів, керівникам дитячих оздоровчих закладів з профілактики травматизму та упередження нещасних випадків з дітьми І учнівською молоддю, які перебувають на відпочинку в дитячих оздоровчих таборах



Скачати 181.13 Kb.
Дата конвертації03.11.2016
Розмір181.13 Kb.
ФЕДЕРАЦІЯ ПРОФЕСІЙНИХ СПІЛОК УКРАЇНИ

ЗАТВЕРДЖУЮ
Заступник Голови ФПУ
О. В. Єфіменко 



РЕКОМЕНДАЦІЇ
працівникам профспілкових комітетів, керівникам дитячих оздоровчих закладів з профілактики травматизму та упередження нещасних випадків з дітьми і учнівською молоддю, які перебувають на відпочинку в дитячих оздоровчих таборах (центрах, комплексах)

Підготовка оздоровчого табору до приймання дітей


Дитячий оздоровчий табір (центр, комплекс)* є позашкільним оздоровчо-виховним закладом і створюється за наявності необхідної матеріально-технічної бази, педагогічних та інших кадрів з метою організації змістовного дозвілля і відпочинку, зміцнення здоров’я, задоволення інтересів і духовних запитів дітей та учнівської молоді.

____________


* Далі — оздоровчий табір.

Оздоровчий табір може бути сезонним або цілорічної дії, розміщуватись у стаціонарних або орендованих приміщеннях, у палатках, а також на базі пансіонатів, будинків відпочинку, санаторіїв-профілакторіїв, туристських установ, навчальних закладів тощо.

Вимоги до території, споруд і будівель оздоровчого табору, його обладнання визначаються чинними будівельними, санітарно-гігієнічними правилами і нормами.

Перед початком оздоровчого сезону оздоровчий табір приймається в експлуатацію комісією за участю представників засновників (власників), відповідних органів державної виконавчої влади, місцевого самоврядування, санітарно-епідеміологічної служби та пожежного нагляду, державної інспекції з охорони праці, профспілкового комітету базового підприємства, установи, організації.

Засновник (власник) забезпечує оздоровчий табір відповідною документацією (акт про приймання табору в експлуатацію, санітарний паспорт, інструкції з техніки безпеки дітей та обслуговуючого персоналу, рекомендації стосовно профілактики травматизму та упередження нещасних випадків з дітьми та учнівською молоддю тощо).

При прийнятті на роботу кожен працівник табору повинен надати медичну довідку встановленого зразка про стан здоров’я, ознайомитись з умовами праці, правилами внутрішнього розпорядку, посадовими обов’язками.

Персонал оздоровчого табору проходить обов’язковий інструктаж з охорони праці, техніки безпеки, дотримання санітарно-гігієнічних норм і правил, протипожежних вимог, надання невідкладної долікарняної допомоги. Проведення даного інструктажу оформлюється наказом по табору та записом у спеціальному журналі.

Перевезення дітей до місць відпочинку


Порядок перевезення організованих груп дітей до оздоровчого табору пасажирським автомобільним транспортом визначено постановою Кабінету Міністрів України від 18 лютого 1997 р. № 176 «Про затвердження Правил надання послуг пасажирського автомобільного транспорту» (розділ II).

Вказані перевезення повинні здійснюватись із забезпеченням високого рівня безпеки, надійності та якості транспортного обслуговування дисциплінованими й досвідченими водіями, вимоги до яких встановлено Правилами дорожнього руху і які мають стаж керування транспортним засобом понад три роки.

Максимальна кількість дітей для перевезення автобусом не повинна перевищувати кількості місць для сидіння в ньому згідно з паспортом заводу-виготовлювача.

Для перевезення організованих груп дітей слід отримати спеціальний дозвіл, який видається:

у межах Автономної Республіки Крим, області: школам, професійно-технічним та іншим навчальним закладам — районним (міським) відділом освіти; оздоровчим закладам, туристичним фірмам, іншим установам, підприємствам та організаціям — керівниками установ, підприємств та організацій, яким вони підпорядковуються, а у випадках, передбачених законодавством, — відповідними підрозділами місцевих держадміністрацій чи профспілковими комітетами;

за межами Автономної Республіки Крим, області: школам, професійно-технічним та іншим навчальним закладам — Міносвіти Автономної Республіки Крим, обласним, Київським та Севастопольським міським управліннями освіти; оздоровчим закладам, туристичним фірмам, іншим установам, підприємствам та організаціям — керівниками установ, підприємств та організацій, яким вони підпорядковуються, а у випадках, передбачених законодавством, — відповідними підрозділами місцевих держадміністрацій чи профспілковими комітетами з обов’язковим повідомленням Державтоінспекції.

Перевезення організованих груп дітей колоною з п’яти і більше автобусів узгоджується замовником з органами Державтоінспекції.

До перевезення організованих груп дітей замовнику і перевізнику необхідно:

а) визначити маршрут, використовуючи при цьому, як правило, дороги, якими вже здійснюються регулярні автобусні перевезення;

б) визначити зупинки автобуса:

технологічні проміжні — одна на перші 50 кілометрів і не менше однієї на кожні наступні 100 кілометрів маршрутів більшої протяжності;

для відпочинку — на 5 хвилин через кожну годину руху і на 30 хвилин — через кожні 5 годин руху (допускається поєднання 30-хвилинного відпочинку з перервою на обід);

для приймання їжі — через 3–5 годин руху;

для відпочинку (ночівлі);

в) скласти схему маршруту;

г) скласти розклад руху.

Перевезення організованих груп дітей виконуються тільки у світлу пору доби і за сприятливих погодних умов. Схема маршруту та розклад руху складаються в трьох примірниках, узгоджуються перевізником з відповідними органами Державтоінспекції і затверджуються замовником. На схему маршруту наносяться ділянки доріг, населені пункти, місця концентрації дорожньо-транспортних подій, аварійно небезпечні ділянки тощо. Спереду і ззаду транспортного засобу обов’язково встановлюється розпізнавальний знак «Діти».

Замовник перевезення зобов’язаний скласти списки груп дітей у трьох примірниках (для перевізника, замовника і керівника групи), допускати до поїздки дітей, які не мають протипоказань для далеких переїздів за станом здоров’я, призначити на кожні десять дітей керівника групи, відповідального за супроводження дітей під час поїздки, а на групу дітей, яка складається з тридцяти чоловік, ще й медичного працівника, та провести інструктаж з правил поведінки і техніки безпеки.

Керівник групи зобов’язаний провести бесіду з дітьми, ознайомити їх з правилами поведінки і техніки безпеки під час поїздки, забезпечувати додержання належного порядку дітьми під час руху (діти повинні сидіти на призначених для цього місцях), а також під час посадки (висадки) з автобуса.

При організації перевезення організованих груп дітей на відпочинок залізницею слід керуватися Правилами безпеки громадян на залізничному транспорті України, затвердженими наказом Міністерства транспорту України 19.02.98 № 54.

Після подачі потяга до перону, повної його зупинки супроводжуючі та вихователі організовано ведуть групи дітей до вагона і разом з провідником організують їх посадку.

Дітей старшого віку слід розміщувати на верхніх полицях, які в обов’язковому порядку повинні бути оснащені запобіжними ременями. По прибутті до пункту призначення висадка дітей здійснюється з дозволу провідника.

Дітям забороняється відкривати вікна вагонів і двері тамбурів під час руху потяга, виходити в тамбури (робочий і неробочий), а також на перон під час зупинки, зупиняти потяг стоп-краном.

Супроводжуючі і вихователі повинні в обов’язковому порядку організувати нічні чергування у вагоні, а також цілодобове чергування біля дверей тамбурів. У кожному вагоні повинна бути аптечка першої медичної допомоги.


Заходи безпеки на території оздоровчого табору


Кожна зміна оздоровчого табору комплектується одночасно дітьми усіх вікових груп. Додатковий прийом дітей можливий лише з дозволу територіальної санітарно-епідеміологічної станції. Тривалість зміни повинна становити 21–26 днів. Між змінами повинна бути перерва не менше двох днів для проведення генерального прибирання та санітарної обробки території, приміщень, обладнання та інвентарю.

Після прибуття до табору всі діти проходять профілактичний медичний огляд. Лікар та медична сестра перевіряють довідки лікувальних установ про стан здоров’я дітей, проводять термометрію та розподіл дітей за медичними групами, подають відповідну інформацію і рекомендації щодо проведення з дітьми оздоровчих заходів директору оздоровчого табору та педагогічному персоналу, при необхідності проводять санітарну обробку прибулих.

Вихователі та вожаті знайомлять дітей з територією оздоровчого табору, правилами протипожежної безпеки, користування атракціонами, спортивними майданчиками, з вимогами щодо дотримання ними дисципліни та режиму дня.

Режим дня в оздоровчому таборі погоджується з лікарем і повинен бути диференційованим залежно від віку дітей. Слід передбачати максимальне перебування дітей на свіжому повітрі, повноцінне харчування, достатню тривалість сну, раціональну організацію самообслуговування дітей, занять фізичною культурою і спортом, суспільно корисною працею.

Кожен працівник оздоровчого табору повинен дотримуватись загальних заходів безпеки. У випадку загрози життю і здоров’ю дітей вживати всіх заходів для ліквідації небезпеки, бути максимально пильним при виявленні осередків травматизму, порушень санітарно-гігієнічного режиму, протипожежної безпеки, оперативно інформувати про це керівництво оздоровчого закладу.

Педагогічний та виховательський персонал повинен забезпечити постійний контроль за дотриманням дітьми правил електробезпеки, не допускати перебування дітей у підвалах корпусів, на території технічних і господарських служб, очисних споруд, будівельних майданчиків, трансформаторних підстанцій, інших об’єктів підвищеної небезпеки.

Медичні працівники зобов’язані слідкувати за дотриманням дітьми особистої гігієни, не допускати контактів здорових дітей з хворими, забезпечувати своєчасну госпіталізацію в закріплених лікувально-профілактичних закладах дітей, які постраждали внаслідок нещасного випадку або захворіли інфекційними хворобами.

У кожному оздоровчому таборі повинен бути розроблений план евакуації дітей на випадок пожежі або стихійного лиха.

Перебування сторонніх осіб на території дитячого оздоровчого табору неприпустиме.

Для організації відвідин дітей батьками на території табору слід обладнати спеціальний майданчик. Медичні працівники повинні забезпечити контроль за складом та якістю харчових продуктів, що передаються дітям батьками. Вихід дітей під час зустрічі з батьками за територію оздоровчого табору небажаний.


Організація загартувальних процедур та купання дітей


З перших днів перебування в таборі з дітьми слід проводити загартувальні процедури. Повітряні ванни влаштовуються в затінку при температурі повітря не нижче 18–19 градусів, і їх тривалість поступово доводиться до 1–2 годин на день для дітей основної групи й 30 хвилин — 1 години для дітей підготовчої та спеціальної груп.

Загартування сонцем необхідно починати при температурі у затінку не нижче 18 градусів, без вітру, з 4–5 хвилин, поступово доводячи час прийняття цієї процедури до 50–60 хвилин на день.

Загартування водою слід розпочинати з обтирання вологим рушником після ранкової гігієнічної гімнастики. Температура води для обтирання поступово знижується з 30 до 20–15 градусів.

Купання дітей у річці, водоймі, морі проводиться відповідно до дозволу територіальної санітарно-епідеміологічної станції у спеціально відведеному для цього місці. Дно водойми повинно бути щільним, вільним від гострих каменів, сторонніх предметів, ям. На березі повинні бути обладнані навіси для захисту дітей від сонячних променів.

Починати купання дітей бажано у безвітряний сонячний день при температурі повітря 24 градуси та температурі води не нижче 20 градусів. Через 1–2 тижні дозволяється купання при температурі повітря 18 градусів і температурі води 16 градусів. Час перебування у воді щоденно збільшується на 1–2 хвилини і доводиться для дітей 7–12 років до 30–35 хвилин, для дітей 13–15 років — до 40 хвилин.

Купання дітей у річці, водоймі, морі, басейні повинно проводитись у присутності директора табору або його заступника, вихователів і вожатих, медичних працівників, інструкторів з фізичної культури і спорту. Перед початком купання дітей оглядає лікар, який визначає тривалість перебування їх у воді, а також отримання ними сонячних ванн.

Інструктор з фізичної культури і спорту перевіряє готовність пляжу та місця купання, проводить інструктаж дітей щодо правил поводження на воді, порядку купання. Не дозволяється купання дітей натщесерце, відразу після їжі та фізичних вправ з великою м’язовою навантаженістю. На березі повинні знаходитись рятувальні засоби, сумка першої медичної допомоги. Вихователі й вожаті повинні бути ознайомленими з методикою рятування та надання першої допомоги потерпілим на воді.

Для кожного загону (групи) на території пляжу відводиться окрема ділянка, а водний простір повинен бути розподіленим на сектори та огородженим поплавцями. Допливати до знаків огородження зони купання дозволяється лише дітям, які вміють плавати, решта — купаються біля берега. Найбільша глибина води в зоні купання не повинна перевищувати 1,25 м.

Дозволяється одночасне перебування у воді не більше 10 дітей з одного загону (групи). Один з вихователів або вожатих повинен знаходитись у воді біля обмежувальних знаків у водоймі, другий — спостерігати за дітьми, що купаються, з берега. Вихователі та вожаті перевіряють наявність дітей перед кожним входженням їх у воду та виходом з неї.

Суворо забороняються пустощі й ігри дітей у воді, пірнання та запливання за огороджувальні знаки.

Навчання дітей плаванню здійснюється інструктором з фізичної культури та спорту за окремим планом у години, відведені для проведення оздоровчих заходів.

Під час купання дітей у душовій або бані присутність вихователів та вожатих, медичного працівника обов’язкова. Температура води регулюється за вказівкою медичного працівника. Змішувачі холодної та гарячої води повинні бути справними.


Проведення туристичних походів та екскурсій


Основними формами туристично-краєзнавчої та екскурсійної роботи з дітьми в оздоровчому таборі є:

туристична прогулянка, яка являє собою нетривалий за часом груповий вихід дітей за межі оздоровчого табору з метою ознайомлення з навколишньою місцевістю, населенням пунктом, пам’ятними місцями;

екскурсія — групове відвідання одного або кількох екскурсійних об’єктів (географічних, історичних, культурних) з навчально-пізнавальною та виховною метою;

туристичний похід — проходження групи дітей за визначеним маршрутом активним способом пересування з метою фізичного розвитку, змістовного відпочинку, засвоєння та виконання відповідних спортивно-туристичних нормативів.

Туристичні походи та екскурсії з дітьми проводяться відповідно до затвердженого плану роботи та з дозволу директора й лікаря дитячого оздоровчого табору.

Директор оздоровчого табору видає наказ, яким затверджує список дітей, що йтимуть у похід (на екскурсію), керівників походу та груп, визначає маршрут, час відправлення й повернення дітей до табору. На маршрутній схемі позначаються основні пункти пересування групи, місця відпочинку, купання, ночівлі тощо.

Перед проведенням походу слід отримати відомості від територіальної санітарно-епідеміологічної станції про можливість використання місцевих джерел питної води та щодо екологічної обстановки на маршруті.

Усі учасники походу проходять необхідний інструктаж з правил безпеки, поводження з отруйними рослинами і грибами, для них організується навчання орієнтуванню на місцевості, елементарним туристичним навичкам.

До участі у походах та екскурсіях допускаються лише здорові діти.

У похідному загоні на кожні 15 дітей повинен бути керівник, який несе персональну відповідальність за здоров’я і життя дітей, дотримання ними правил безпеки.

Маршрути руху дітей не повинні проходити через кручі, урвища, броди тощо. При пересуванні груп дітей по дорогах з автомобільним рухом на початку та в кінці колони обов’язкове застосування сигнальних прапорців.

При погіршенні метеорологічних умов керівник походу спільно з медичним працівником вирішує питання про його припинення або зміну маршруту.

У випадку травмування чи раптового захворювання дитини під час походу керівник походу і медичний працівник повинні організувати її доставку до найближчого лікарняного закладу і повідомити про це керівництво оздоровчого табору.

Проведення масових і спортивних заходів


Приміщення, де проводяться масові заходи, повинні мати не менше двох входів і виходів, біля яких під час проведення заходів необхідно організувати чергування вихователів та вожатих.

Присутність під час проведення масових заходів (спартакіад, фестивалів, свят, концертів, багать) директора оздоровчого табору, лікаря, вихователів і вожатих обов’язкова.

Категорично забороняється розпалювати багаття легкозаймистими засобами, влаштовувати феєрверки, факельні ходи та інші заходи, пов’язані з небезпекою виникнення пожежі.

Заняття дітей у спортивних секціях погоджуються з лікарем оздоровчого табору. Керівництво оздоровчого табору, інструктор з фізичної культури та спорту повинні забезпечити належний стан спортивних споруд і майданчиків, повну придатність інвентарю та обладнання.

На спортивні майданчики діти допускаються лише в спортивному одязі та взутті.

Організація суспільно корисної праці дітей


Трудова діяльність дітей в оздоровчому таборі організується з урахуванням їхнього віку, статі та мас відповідати переліку видів робіт, дозволених для неповнолітніх нормативними документами органів освіти й охорони праці.

Для фізично ослаблених дітей та для тих, що перенесли хворобу, ступінь їх участі у суспільно корисній праці та самообслуговуванні визначається лікарем оздоровчого табору.

Серед основних видів трудової діяльності дітей у таборі — прибирання житлових приміщень, ігрових кімнат, чергування в обідньому залі їдальні, робота в табірних теплицях та оранжереях, на дослідних ділянках, в технічних і художніх гуртках, оформлення виставок, виготовлення іграшок, найпростіших моделей, доглядання дерев, квітів, збір гербаріїв, лікарських трав, посильна допомога підприємствам агропромислового комплексу у зборі овочів, фруктів, ягід, прополюванні городніх культур.

Загальна тривалість суспільно корисної праці та самообслуговування не повинна перевищувати 3 годин на день. Після кожної години роботи слід робити 10–15-хвилинну перерву.

Усі види суспільно корисних робіт та самообслуговування повинні проводитись дітьми після відповідного інструктажу з правил техніки безпеки та під наглядом вихователів, вожатих, керівників гуртків.

При прибиранні приміщень дітям забороняється мити вікна, плафони, прибирати санітарні кімнати й туалети. Діти не повинні залучатися до приготування їжі, чищення варених овочів, миття посуду.

Категорично забороняється дітям працювати на механізмах (хліборізці, м’ясорубці, картоплечистці, посудомийній та пральній машинах тощо), розносити й роздавати гарячу їжу, переносити вантажі, користуватися хімікатами, працювати в місцях, де проведено обробку грунту отрутохімікатами.

При роботі дітей у технічній майстерні керівники гуртків несуть персональну відповідальність за безпеку їхнього життя та здоров’я, відповідають за справність інструментів, електроприладів, наявність огороджень рубильників, рухомих частин верстатів, механізмів, іншого обладнання.

Перед початком занять керівник гуртка інструктує кожну дитину на робочому місці з питань поводження з обладнанням, інструментами, показує безпечні прийоми праці.

Організація харчування дітей


Особлива увага в оздоровчому таборі повинна приділятися правильній організації харчування дітей.

До приготування їжі допускаються особи, які мають спеціальну підготовку, пройшли обов’язковий медичний огляд і склали заліки з санітарного мінімуму для працівників громадського харчування. Працівники харчоблоку повинні мати особисті медичні книжки встановленого зразка. Забороняється залучати до роботи на харчоблоці неповнолітніх.

З метою профілактики харчових отруєнь слід забезпечити обов’язкове виконання працівниками харчоблоку санітарних вимог щодо технології приготування їжі, зберігання продуктів, що швидко псуються, суворого дотримання встановлених термінів реалізації продуктів харчування, готових страв, а також особистої гігієни.

Харчування дітей в оздоровчому таборі повинно забезпечувати оптимальну потребу дитячого організму у визначених кількостях і співвідношеннях білків, жирів, вуглеводів, мінеральних солей, вітамінів, води. Найкраще співвідношення білків, жирів та вуглеводів повинно складати 1:1:4–5.

Важливо дотримуватись правильного режиму харчування. В заміських оздоровчих таборах рекомендується 5-разове харчування з інтервалами не більше 4 годин. Бажано максимально використовувати продукти, які мають антиоксидантну та сорбентозв’язуючу дію, зокрема такі як свіжі ягоди, фрукти, овочі, гречана та вівсяна крупи, м’ясні, рибні та молочні продукти.

Медичні працівники повинні постійно проводити бракераж готової їжі та сирих продуктів.

Усі отримані продукти повинні мати сертифікат якості з зазначенням дати, години виготовлення продукції, термінів її реалізації.

Категорично забороняється приготування кислого молока, млинців з м’ясом, макаронів по-флотськи, кондитерських виробів з кремом, напоїв, морсів, квасу, драглів, фаршмаків, виробів фритюрі, паштетів, вживання у їжу грибів, фляжного молока та сиру, сметани і зеленого горошку без термічної обробки, кров’яних та ліверних ковбас, яєць і м’яса водоплавних птиць, консервованих продуктів домашнього приготування.


Період закінчення табірної зміни та розїзду дітей


В останні дні табірної зміни медичні працівники здійснюють поглиблений медичний огляд дітей. За визначеною методикою аналізуються показники фізичного розвитку, функціонального стану організму дитини, рівень захворюваності в таборі. Комплексний аналіз цих показників дає змогу оцінити ефективність фізичного виховання, загартування, харчування, медичного обслуговування дитячого колективу.

У зв’язку з тим, що наприкінці табірної зміни, як правило, збільшується кількість порушень дітьми дисципліни та режимних моментів, вихователі і вожаті повинні посилити нагляд за дітьми, забезпечити повну зайнятість дітей суспільно корисними справами, заняттями в гуртках, спортивних секціях тощо.

Особливу увагу слід приділити правильній організації від’їзду дітей з табору. З дітьми слід провести бесіди щодо правил поведінки і техніки безпеки під час поїздки. Діти під наглядом керівників груп здійснюють організовану посадку в автобуси. Після перевірки їх повної наявності директор оздоровчого табору дає дозвіл на рух автоколони.

У місці прибуття необхідно забезпечити організовану висадку дітей з автобусів, особливо уважно проконтролювати процес передачі дітей батькам або особам, що їх заміняють.



 

  

Управління культурно-масової,
спортивної роботи та оздоровлення
виконавчого апарату Ради ФПУ 


База даних захищена авторським правом ©res.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка