Про підсумки соціально-економічного розвитку області за 2008 рік та організацію виконання програми соціально-економічного та культурного розвитку Запорізької області на 2009 рік



Скачати 135.69 Kb.
Дата конвертації15.12.2016
Розмір135.69 Kb.




Тези виступу заступника голови облдержадміністрації Сіна О.Ч. на засіданні

колегії облдержадміністрації 04.03.2009





Про підсумки соціально-економічного розвитку області за 2008 рік та організацію виконання програми соціально-економічного та культурного розвитку Запорізької області на 2009 рік

Підсумки 2008 року засвідчили, що навіть в умовах наростання кризових явищ вдалося чимало зробити щодо забезпечення соціально-економічного розвитку регіону.

У той же час Запорізька область разом з іншими індустріальними регіонами України на старті поточного року опинилася у найскладніших економічних умовах, що призвело до суттєвого загострення соціальних проблем.

Враховуючи, що підсумки соціально-економічного розвитку області за минулий рік вже неодноразово обговорювалися у різних форматах (у тому числі тиждень тому - на сесії обласної ради), у своєму виступі я зупинюся лише на основних показниках і тенденціях з акцентом на результати конкретних територій.

Загальний обсяг промислового виробництва за 2008 рік скоротився по області на 2,2% (по Україні – на 3,1%).

Випуск промислової продукції скоротили всі міста обласного значення. У 8 районах промисловість на сьогодні представлена лише одним підприємством, а у Великобілозерському та Приморському районах цю галузь фактично ліквідовано. І це негативно впливає на зайнятість, рівень доходів мешканців цих територій.

Ситуацію у промисловому комплексі області віддзеркалюють показники зниження зовнішньоекономічної активності. Обсяг експортних поставок за минулий рік збільшився на 24 %, імпортних – лише на 5 % (для порівняння: у 2007 році зростання експорту складало 38%, імпорту - 70%). Сальдо зовнішньоекономічної активності при цьому залишається позитивним.

Сума прибутків прибуткових підприємств промисловості зменшилася у 2008 році на 42%, а збитки збиткових підприємств зросли у 8 разів. З від`ємним фінансовим результатом спрацював металургійний комплекс.

Минулого року в області отримано рекордний урожай зернових і зернобобових культур – 2 млн. 780 тис. тонн, що мало стати потужним стимулом для розвитку сільського господарства.

Але, на жаль, цього не відбулося. При збільшенні вдвічі обсягів реалізації продукції чистий дохід (виручка) сільгосптоваровиробників очікується практично на рівні 2007 року, а чистий прибуток навіть скоротиться. Причини всім відомі. Це - падіння на 22–30% закупівельних цін на зернові, а також вдвічі – на олійні культури. При цьому суттєво подорожчали мінеральні добрива, засоби захисту рослин, пально-мастильні матеріали.

Значна кормова база в цілому сприяла поліпшенню ситуації у тваринництві. Суттєво уповільнились темпи скорочення поголів’я, спостерігається тенденція нарощення м`ясних ресурсів.

Одночасно сільгосппідприємства Запорізького, Великобілозерського, Кам’янсько-Дніпровського і Новомиколаївського районів продовжують інтенсивно скорочувати поголів’я і обсяги реалізації м’яса. Більш ніж наполовину в порівнянні з 2007 роком зменшились надої молока в Михайлівському та Якимівському районах.

На реалізацію найважливіших інвестиційних проектів області в минулому році майже повністю використані заплановані обсяги субвенцій із державного бюджету (72 млн. грн.), а також капіталовкладення із обласного бюджету (64 млн. грн.). Своєчасне проведення тендерів, належна організація будівельних робіт сприяли освоєнню коштів і введенню об’єктів в експлуатацію у заплановані терміни.

Це 30 км водопроводів, 213 км магістральних газопроводів та газових мереж, нові потужності об’єктів теплопостачання та водовідведення. За рахунок усіх джерел фінансування побудовано 217 тис. кв. метрів загальної площі житла (практично на рівні 2007 року).

Більше 154 млн. грн. профінансовано із спецфонду державного і обласного бюджетів на реконструкцію, будівництво та ремонт доріг загального користування державного і місцевого значення.

У той же час згортання обсягів кредитування та призупинення реалізації інвестиційних проектів підприємств призвело до зменшення загального обсягу будівельних робіт по області на 15 %.

Протягом 2008 року спостерігалося уповільнення динаміки залучення прямих іноземних інвестицій, практично весь обсяг (245 млн. дол.) надійшов у І півріччі. Вилучено прямих іноземних інвестицій на суму більше 20 млн. доларів.
У 2008 році виконано значний обсяг робіт щодо покращання технічного стану об’єктів житлово-комунального господарства області.

На послуги більшості підприємств галузі протягом 2008 року переглянуті та затверджені нові економічно обґрунтовані тарифи. На початок 2009 року рівень відшкодування у середньому по області складав: вартості послуг теплопостачання ─ 104 %; водопостачання ─ 116 %; водовідведення ─ 115 %; утримання будинків, споруд та прибудинкових територій ─ 98 %.

Рівень оплати населенням області житлово-комунальних послуг у цілому за 2008 рік склав 96 %. Значно нижче цього показника рівень розрахунків у Приморському, Токмацькому, Веселівському, Новомиколаївському та Оріхівському районах, а також у містах Токмак, Мелітополь і Енергодар.

Заборгованість населення області за спожиті житлово-комунальні послуги на початок 2009 року дорівнювала 438 млн. грн. і збільшилась протягом 2008 року на 8 %. Суттєво наростили борги Запоріжжя, Енергодар і Токмак, а також Бердянський, Вільнянський, Запорізький, Михайлівський і Токмацький райони.

Внаслідок цього фінансово-економічний стан житлово-комунального господарства області залишається складним, збитковими є 67 % підприємств галузі.

У 2008 році відбулося суттєве зростання доходів мешканців області (за попередніми даними, не менш ніж на 40%). Середня заробітна плата підвищилась на 30%, а в половині районів зростання цього показника перевищило 40 %.

У той же час суттєво уповільнились темпи зростання заробітної плати. Як результат, у грудні 2008 року за цим показником Запорізька область посіла лише 8 місце серед регіонів України (нас випередили навіть Одеська та Миколаївська області, а також м. Севастополь).

Левову частку доходів мешканців області забрала інфляція, рівень якої склав 123,6% (це найвищий показник з 2000 року).

З метою стримування зростання цін обласною державною адміністрацією було задіяно весь арсенал наданих законом важелів, що дозволило уповільнити інфляційні процеси. За індексом споживчих цін Запорізька область перемістилася з 3 місця в Україні за підсумками І півріччя на 7 місце в цілому за 2008 рік.

Поряд з інфляцією найбільш відчутним проявами кризи для мешканців області в 2008 році стали: зростання напруженості у сфері зайнятості та погіршення стану виплати заробітної плати.

Рецесія у реальному секторі призвела до збільшення чисельності офіційно зареєстрованих безробітних до 36 тисяч, або на 38% порівняно з початком року. Рівень зареєстрованого безробіття підвищився до 3,2 %. Зростання цього показника відбулося майже на всіх територіях.

У цілому в області виконано програму створення нових робочих місць (39 тис.), у тому числі завдяки реалізації послідовних кроків по створенню умов для розвитку малого підприємництва. Але, наприклад, в Енергодарі завдання щодо створення нових робочих місць забезпечено лише на 85 %, у Бердянську – на 80%, не виконали завдання також 9 районів.

Зрозуміло, що в умовах стрімкого розвитку подій у рамках реалізації традиційних заходів програми зайнятості зняти зростаючу напругу на ринку праці було важко. Але масового вивільнення працівників в області не допущено.
Необхідно також віддати належне проведеній місцевими органами влади разом з підприємствами роботі по скороченню заборгованості із виплати заробітної плати. В результаті протягом грудня минулого року загальну суму боргу по області (а це в основному економічно - активні підприємства) було скорочено більш ніж на 9 млн. грн., або на 17%.

На кінець 2008 року заборгованість становила 45 млн. грн., тому числі борги економічно - активних підприємств дорівнювали 36 млн. грн. Це 8 результат серед регіонів України.

Як виглядає ситуація по територіях області?

Ліквідовано борг перед працівниками економічно активних підприємств у 9 районах. Найбільшими боржниками із виплати заробітної плати залишаються міста обласного значення, де сума боргу минулого року зросла в декілька разів. Серед районів найбільше зростання заборгованості відбулося Василівському - у 5 разів і Вільнянському - в 13 разів.

В умовах погіршення економічної ситуації облдержадміністрацією разом з місцевими органами виконавчої влади проведено значну роботу по завершенню бюджетного року.

Загальний обсяг надходжень до бюджетів усіх рівнів збільшився проти рівня 2007 року в півтора рази.

У тому числі до загального фонду місцевих бюджетів надійшло 2,5 млрд. грн., або 44 млн. грн. більше запланованого. Майже всі території області перевиконали план надходжень, крім Мелітополя і Токмака.

Це дозволило у повному обсязі забезпечити виплату заробітної плати працівникам бюджетної сфери та розрахуватися за спожиті енергоносії. На початок 2009 року область не мала боргів по всіх видах соціальних виплат.

На фінансування регіональних програм з обласного бюджету профінансовано 174 млн. грн., або майже втричі більше, ніж у 2007 році. Виконано переважну частку передбачених на 2008 рік завдань щодо розвитку охорони здоров’я, освіти, культури та інших галузей.

Я не буду на цьому зупинятися (основні моменти цієї роботи наведені у проекті розпорядження, а також – у програмі соціально-економічного та культурного розвитку області на 2009 рік). Разом з тим хочу звернути увагу керівників територій на наступне.

На колегії обласної державної адміністрації вже неодноразово йшлося про незадовільне виконання окремими територіями актуальних завдань.

Рік тому на засіданні колегії головам ряду райдержадміністрацій, у тому числі Великобілозерської, Новомиколаївської і Розівської доручалося забезпечити особистий контроль за впровадженням інституту сімейної медицини на підпорядкованих територіях.

Але до цього часу в названих районах не відкрито жодного закладу сімейної медицини. Що стримує цю роботу, що заважає? При тому, що у Веселівському, Запорізькому, Михайлівському та Оріхівському районах первинну ланку охорони здоров’я практично повністю переведено на засади сімейної медицини.
Такими є основні результати соціально-економічного розвитку області за 2008 рік і вкладу конкретних територій, які мають стати предметом всебічного аналізу та вжиття відповідних заходів.

Поточний 2009 рік буде надзвичайно складним для Запорізької області, що вже продемонстрували отримані результати в економіці і соціальній сфері за січень-лютий.

При цьому обласна державна адміністрація має чіткий план дій, спрямованих на подолання кризових явищ. Прийнято програму соціально-економічного та культурного розвитку Запорізької області на 2009 рік, якою визначені наступні пріоритетні завдання.

Перший і головний пріоритет – це зайнятість населення.

Спільно з нашими соціальними партнерами необхідно на всіх рівнях реалізувати комплекс заходів, спрямованих на збереження існуючих робочих місць, запобігання масовому вивільненню працівників, додержання трудового законодавства роботодавцями. Ці та інші завдання передбачені розпорядженням голови облдержадміністрації від 4 лютого поточного року № 24 «Про основні завдання та організацію роботи у сфері зайнятості населення та ринку праці області у 2009 році».



Ми ставимо за мету максимально зберегти досягнутий рівень доходів мешканців області, передусім, заробітної плати.

Для цього необхідно посилити контроль за додержанням роботодавцями мінімальних розмірів заробітної плати, своєчасною виплатою заробітної плати та скороченням заборгованості з неї, передусім на економічно - активних підприємствах.

Необхідно забезпечити координацію дій податкових, контролюючих і правоохоронних органів щодо виявлення та легалізації неоформлених працівників, видачі заробітної плати «у конвертах» .

Одночасно необхідно продовжити системну роботу щодо стримування інфляційних процесів. На усіх територіях мають бути створені робочі групи із залученням суб’єктів господарювання, які мають вплив на ціноутворення продовольчих товарів. Необхідно також продовжити практику проведення ярмарків з реалізації продовольчої продукції за цінами товаровиробників.

Наступний за актуальністю пріоритет – це підвищення ефективності енергоспоживання, реалізація заходів із енергозбереження в усіх галузях і сферах діяльності.

Внесено суттєві зміни та доповнення до Комплексної програми ефективного використання енергетичних ресурсів Запорізької області на 2007-2010 роки, яку посилено за напрямками використання нетрадиційних, альтернативних та відновлювальних джерел енергії, розвитку когенерації.

Необхідно провести роботу щодо повного обліку споживання енергоносіїв по всіх споживачах області шляхом встановлення відповідних систем обліку.
Облдержадміністрація сприятиме залученню інвестицій для реалізації новітніх енергоефективних проектів та впровадження енергозберігаючих технологій, і не лише за бюджетні кошти. Послідовно вирішуватимуться питання забезпечення електроопаленням негазифікованих населених пунктів.

Найважливішим завданням поточного року є забезпечення надійного функціонування систем життєзабезпечення населення. Передусім це стосується житлово-комунального господарства.

Необхідно продовжити роботу щодо приведення тарифів на житлово-комунальні послуги до економічно обґрунтованого рівня, з обов’язковим включенням інвестиційної складової та підвищенням якості цих послуг. Особлива увага має бути приділена покращанню дисципліни розрахунків за спожиті житлово-комунальні послуги та енергоносії.

У складі пріоритетних завдань поточного року - забезпечення умов для сталої роботи організацій і установ соціально-культурної сфери, забезпечення у повному обсязі потреби в асигнуваннях на заробітну плату працівників бюджетних установ, проведення розрахунків за енергоносії та інші послуги.

Пріоритетну увагу заплановано приділити створенню умов для всебічного та повноцінного розвитку дітей, підтримці національного усиновлення.

Головним завданням є подолання соціального сирітства та безпритульності: у поточному році передбачається створення ще двох дитячих будинків сімейного типу та 38 прийомних сімей (на сьогодні в області нараховується п’ять дитячих будинків та 101 прийомна сім’я, у яких виховуються 216 дітей).

Заплановано реалізувати цілий комплекс заходів згідно з відповідними регіональними програмами щодо надання всебічної допомоги багатодітним сім’ям, вирішення проблем дітей з особливими потребами, а також щодо підтримки обдарованих дітей та молоді, забезпечення оздоровлення та відпочинку дітей, залучення до занять фізичною культурою та спортом, формування навичок здорового способу життя.

Виконання соціальних завдань у 2009 році залежатиме від наповнення бюджету, що, в свою чергу, залежить від роботи реального сектору економіки.

Тому обласна державна адміністрація всіляко сприятиме стабілізації роботи підприємств промислового комплексу, продовжить системну роботу щодо вирішення проблемних питань підприємств, у тому числі шляхом підготовки та внесення пропозицій до чинного законодавства, продовження активного діалогу з бізнесом, створення умов для залучення інвестицій та інноваційного розвитку.

Пріоритетним завданням на 2009 рік визначається розвиток сільського господарства. Необхідно зробити все можливе для ефективної роботи галузі та підвищення використання аграрного потенціалу, що матиме стабілізуючий вплив на економіку області взагалі.

Дії влади на усіх рівнях мають бути спрямовані на створення «зеленої вулиці» для розвитку малого та середнього підприємництва. У Комплексній програмі розвитку малого підприємництва на 2009-2010 роки визначено цілу низку таких заходів, серед яких - продовження системної роботи щодо поліпшення бізнес-середовища, у тому числі щодо уніфікації дозвільних документів, навчання адміністраторів дозвільних центрів з використанням найкращого досвіду.

Пріоритетна увага має приділятися підтримці товаровиробників області.

У цьому напрямку необхідно переходити від розмов до конкретних дій. Нещодавно була презентована Маркетингова стратегія підтримки місцевих товаровиробників («Купуй запорізьке»). Буде підготовлена відповідна програма, реалізація якої дозволить у нинішніх складних умовах надати реальну підтримку невеликим підприємствам-виробникам регіону у співдружності з торговельною мережею щодо просування якісної місцевої продукції на регіональному ринку.



Пріоритетним завданням на 2009 рік визначено також проведення активної інвестиційної політики, залучення усіх джерел фінансування (у т.ч. коштів Стабілізаційного фонду, зовнішніх інвесторів) для реалізації найважливіших інвестиційних та інфраструктурних проектів.

Вирішення цих питань буде вагомою підтримкою будівельних організацій області, а також сприятиме вирішенню проблеми зайнятості.

Для активізації регіональної інвестиційної політики буде удосконалено систему використання міжнародної технічної допомоги, у т.ч. продовжено навчання проектному менеджменту державних службовців у рамках відповідних проектів.

Безумовним пріоритетом 2009 року залишається розв’язання найбільш гострих екологічних проблем області.

У поточному році загальний обсяг коштів на реалізацію природоохоронних заходів тільки з обласного екофонду має збільшитись на 42 %. Передбачається також здійснити комплекс природоохоронних заходів у рамках реалізації екологічних програм.


Ці та інші заходи мають увійти до плану заходів щодо реалізації програми соціально-економічного та культурного розвитку Запорізької області на 2009 рік.

Розпорядженням голови облдержадміністрації передбачена відповідна форма для підготовки пропозицій, за кожним завданням Програми передбачається закріпити відповідальних виконавців.
Каталог: files -> WP Article File -> original
files -> Висока дивина світу барви І звуки хутора
files -> До числа значущих псохогенних факторів відносяться емоції
files -> Родинне свято до дня 8 Березня в 5-а класі ( Бройченко А. Г.) Ми у мам — помічники
original -> «Про підсумки соціально-економічного розвитку області за січень-вересень 2007 року»
original -> «Про підсумки соціально-економічного розвитку області за 2007 рік, основні завдання та пріоритетні напрями діяльності облдержадміністрації на 2008 рік»
original -> Розпорядження голови районної державної адміністрації №417 від 28. 09. 2010
original -> Інформація про стан роботи щодо попередження корупції та правопорушень, пов’язаних з корупцією, в органах виконавчої влади та місцевого
original -> Розпорядження про затвердження Положення про адміністратора та порядок його взаємодії з місцевими дозвільними органами, суб’єктами господарювання та територіальним


Поділіться з Вашими друзьями:


База даних захищена авторським правом ©res.in.ua 2019
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка