Пояснювальна записка до проекту Закону України «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо удосконалення податкового контролю за трансфертним ціноутворенням»



Скачати 65.82 Kb.
Дата конвертації14.12.2016
Розмір65.82 Kb.
ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА

до проекту Закону України «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо удосконалення податкового контролю за трансфертним ціноутворенням»

1. Обґрунтування необхідності прийняття акта

1 вересня 2013 року набув чинності Закон України № 408-VII «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо трансфертного ціноутворення». Метою впровадження механізмів контролю за трансфертним ціноутворенням, зокрема, була можливість оподаткування коштів, що виводились в офшорні юрисдикції або в юрисдикції з низьким податковим навантаженням.

Перший звіт про контрольовані операції за 4 місяці 2013 року було подано до 1 жовтня поточного року. Проте, аналіз звітів та практики застосування норм Закону засвідчив необхідність вдосконалення податкового контролю за трансфертним ціноутворенням та приведення його у відповідність до Настанов Організації економічного співробітництва та розвитку щодо трансфертного ціноутворення для транснаціональних компаній та податкових служб.

2. Мета і шляхи її досягнення

Проект Закону підготовлено з метою удосконалення існуючої системи державного регулювання трансфертного ціноутворення, усунення суперечностей та конкретизації норм, які негативно впливають на забезпечення реалізації податкової політики з урахуванням міжнародного досвіду та оптимального поєднання фіскальної та регулюючої функції оподаткування.

Законопроектом запроваджується принцип «витягнутої руки», що є основним стандартом для трансфертного ціноутворення та змінюється основна мета трансфертного ціноутворення з визначення звичайної ціни на «визначення зіставності умов у контрольованих операціях, виходячи з принципу «витягнутої руки», вдосконалено механізм обрання методу трансфертного ціноутворення та надано визначення методів згідно з рекомендаціями ОЕСР.

Законопроектом також уточнено перелік контрольованих операцій та ліквідовано схеми ухилення від оподаткування через штучне зменшення суми операції з одним контрагентом менше 50 млн.грн. на рік та запропоновано звільнити підприємства, що відповідають ознакам малих підприємств та операції на незначні суми від контролю за трансфертним ціноутворенням.

До контрольованих операцій включено господарські операції з пов’язаними особами – резидентами, що мають постійне представництво (представництва).

Також законопроектом з метою запобігання виходу платників податків з-під дії контролю за трансфертним ціноутворенням пропонується визнати контрольованими господарські операції з продажу товарів через комісіонерів - нерезидентів та операції за участю одного або декількох непов'язаних посередників якщо така операція підлягала б контролю без участі посередників та/абопосередник (и) не виконують істотних функцій / ризиків.

Скасовано пріоритет офіційно визнаних джерел інформації. Платники податків та контролюючі органи зобов’язані використовувати інформаційні джерела, що є загальнодоступними та дають можливість отримати вищий рівень співставності комерційних та фінансових умов операції.

Удосконалено поняття «пов’язаних осіб», включено як критерій пов’язаності суму кредитів (позик), поворотної фінансової допомоги та /або кредитів (позик), поворотної фінансової допомоги, гарантованих однією особою, стосовно іншої особи перевищує суму власного капіталу більш ніж в 3,5 рази (для фінансових установ та компаній, що займаються виключно лізинговою діяльністю, - більш ніж в 10 разів).

Уніфіковано та спрощено звітність про контрольовані операції. Форма звіту про контрольовані операції визначена не лише для великих платників податків, а й для інших платників податків, що здійснюють контрольовані операції.

Крім того, звіт про контрольовані операції подають лише платники податків, обсяг контрольованих операцій яких з одним контрагентом перевищує 5 млн. грн. (без урахування ПДВ). Решта платників податків, які протягом звітного періоду здійснювали контрольовані операції, зобов'язані надавати спрощену інформацію щодо проведених контрольованих операцій одночасно із поданням декларації з податку на прибуток як додаток до неї.

Надано право контролюючому органу застосовувати інші методи визначення ціни контрольованих операцій, лише якщо ним обґрунтовано, що застосований платником податків метод не дає змогу визначити, що ціна в контрольованій операції відповідає принципу «витягнутої руки».

Передбачено використання медіани, якщо ціна в контрольованій операції або відповідний показник рентабельності контрольованої операції знаходиться поза межами діапазону цін (рентабельності), замість мінімального/максимального значення діапазону.

Віднесення господарських операцій з нерезидентами, зареєстрованими у державі, яка не розкриває у публічному доступі інформацію про структуру власності юридичних осіб та/або з якими в України відсутні міжнародні угоди з положеннями про обмін інформацією, до контрольованих операцій.

Збільшення терміну проведення перевірки щодо трансфертного ціноутворення з 6 до 18 місяців з можливістю продовження ще на 12 місяців у разі необхідності.

Уточнено методику розрахунку долі володіння корпоративними правами іншої особи та передбачено, що пряма або опосередкована участь держави Україна в юридичних особах не є підставою для визнання таких юридичних осіб пов’язаними.

Запроваджено штрафні санкції за не включення контрольованої операції у звіт у розмірі 1% від суми операцій, що не були задекларовані в звіті, але не більше 100 розмірів мінімальної заробітної плати за всі не задекларовані операції та 3 % від суми операцій, щодо яких не була - подана документація.

Скасовано преференції для окремого переліку товарів згідно кодів УКТЗЕД та до 1 січня 2017 року для визначення найбільш співставної ціни товарів по принципу «витягнутої руки» використовується середня ціна таких товарів, що склалася на товарній біржі за декаду, що передує проведенню контрольованої операції. Перелік товарних бірж для кожної групи товарів визначає Кабінет Міністрів України.

Зазначені ціни підлягають коригуванню з урахуванням обсягу контрольованої операції, умов оплати та постачання товарів, транспортних та інших витрат, передбачених у контракті.

У разі застосування платником податків інших методів, платник податків повинен надати контролюючому органу інформацію щодо усіх пов’язаних осіб з платником податків, які брали участь у ланцюгу купівлі – продажу таких товарів, із зазначенням даних щодо рівня показників рентабельності пов’язаних осіб.
3. Правові аспекти

У зазначеній сфері правового регулювання діє Податковий кодекс України.

Прийняття законопроекту не потребує внесення змін до інших законів України, оскільки йдеться про сферу, врегульовану цим спеціальним Кодексом.
4. Фінансово-економічне обґрунтування

Реалізація проекту Закону не потребує додаткового бюджетного фінансування.


5. Позиція заінтересованих органів

Проект Закону узгоджений з Державною фіскальною службою України.


6. Регіональний аспект

Проект Закону не стосується питання розвитку адміністративно-територіальних одиниць.


6ˡ. Запобігання дискримінації

У проекті Закону відсутні положення, які містять ознаки дискримінації.


7. Запобігання корупції

Проект Закону не містить правил і процедур, які можуть містити ризики вчинення корупційних правопорушень.



8. Громадське обговорення

Проведено консультації стосовно проекту акта із представниками Міжнародного Валютного фонду, Світового банку, Deloitte & Touche, Ernst & Young, PricewaterhouseCoopers, Вakertilly, Альфа банку, Європейської Бізнес Асоціації та Університетом податкової служби.


9. Позиція соціальних партнерів

Проект Закону не стосується соціально-трудової сфери.


10. Оцінка регуляторного впливу

Законопроект є регуляторним актом та потребує погодження з Державною службою України з питань регуляторної політики та розвитку підприємництва.


101. Вплив реалізації акта на ринок праці

Проект не стосується питань впливу реалізації акта на ринок праці.


11. Прогноз результатів

Прийняття вказаного законопроекту дозволить виключити значну кількість суперечливих питань в Податковому кодексі України та привести положення Кодексу щодо податкового контролю за трансфертним ціноутворенням до вимог Настанов Організації економічного співробітництва та розвитку щодо трансфертного ціноутворення для транснаціональних компаній та податкових служб.




Міністр фінансів України Н. ЯРЕСЬКО

___ ____________ 2014 р.


База даних захищена авторським правом ©res.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка