Організація системи надання послуг охорони здоров'я в чр



Скачати 101.18 Kb.
Дата конвертації15.12.2016
Розмір101.18 Kb.
Організація системи надання послуг охорони здоров'я в ЧР
На території ЧР існують як державні, так і недержавні заклади охорони здоров'я. Майже всі заклади є договірними - тобто вони уклали договір про надання і оплату медичних послуг з агенцією медичного страхування, і ці послуги надаються пацієнтам, які застраховані у відповідній страховій агенції, без прямої оплати.

Медичні послуги надає система амбулаторних закладів, клінічних (лікарняних) закладів та інститутів, заводських лікувально-профілактичних закладів, пунктів невідкладної медичної допомоги, організацій з перевезення хворих, поранених і породілей (швидка допомога), санаторно-курортних закладів, а також аптекарських закладів з забезпечення лікарськими засобами та виробами медичного призначення (засобами медичної техніки) і стоматологічними препаратами.


Амбулаторні послуги
Захворівши, пацієнт зазвичай спочатку звертається до лікаря так званої первинної медико-санітарної допомоги, за місцем проживання. Це дільничні лікарі для дорослих, дільничні лікарі для дітей та підлітків (педіатри), зубні лікарі (стоматологи) і жіночі лікарі (дільничні гінекологи).

Якщо пацієнт з якихось причин не знає, до якого лікаря або медичного закладу він належить, він може з'ясувати це в окружному управлінні. Можна також звернутися до страхової агенції або знайти лікаря самостійно за телефонним довідником.


Обираючи лікаря, необхідно знати, що пацієнт може записатися на прийом лише до того лікаря, який має договір з тією самою страховою агенцією, де застрахований він сам. У всіх лікарів первинної медико-санітарної допомоги пацієнт зобов'язаний спочатку зареєструватися. Відмовити пацієнту лікар міг би у випадку, якщо збільшення навантаження не дозволило б йому надати кваліфіковану допомогу або цьому пацієнтові, або іншим зареєстрованим у нього пацієнтам. Проте, у випадку необхідності надання невідкладної допомоги (травми, раптового гострого захворювання), лікар відмовити пацієнтові не має права, а після надання допомоги він зобов'язаний спрямувати пацієнта до його постійного лікаря. В разі відмови в прийомі, пацієнт має право вимагати від лікаря письмового підтвердження про відмову. Якщо в пацієнта виникнуть виправдані сумніви щодо причин відмови, йому слід звернутися з проханням про перевірку до комісії з охорони здоров'я відповідного окружного управління.

Якщо районний лікар погоджується зареєструвати пацієнта, він стає його постійним лікарем і має заповнити на нього реєстраційну карту, тим самим беручи на себе зобов'язання систематично піклуватися про цього пацієнта, тобто надавати йому первинну медико-санітарно допомогу (включно з відвідинами на дому), а в разі необхідності, забезпечити йому спеціалізовану допомогу у лікарів-спеціалістів або в лікарні.


Принагідно необхідно підкреслити, що клієнти договірного медичного страхування у лікарів не реєструються. Медичну допомогу їм надають договірні лікарі або договірні заклади охорони здоров'я Агенції загального медичного страхування.
У випадку, коли стан здоров'я пацієнта вимагає спеціалізованої допомоги, а районний лікар первинної допомоги, в якого пацієнт зареєстрований, надати її не в змозі, лікар має запропонувати пацієнтові такий спеціалізований медичний заклад, що має договір з страховою агенцією пацієнта. І в цьому разі пацієнт має право вільного вибору медичного закладу і постійного лікаря. В цьому разі дільничний лікар видає пацієнтові направлення на лікування або обстеження. В свою чергу постійний лікар-спеціаліст повинен також повідомити дільничного лікаря про результати і методи лікування, або може запропонувати інші методи лікування, або викласти свої міркування з приводу подальшої працездатності пацієнта.
Медичні послуги в стаціонарах
Якщо характер захворювання потребує стаціонарного лікування, дільничний лікар або лікар-спеціаліст запропонує пацієнтові лікування в лікарні, або він сам безпосередньо домовляється про його прийняття.

По закінченні обстеження і лікування в лікарні, пацієнта виписують, надають необхідні ліки на три дні вперед, а для постійного лікаря видають довідку про хід і наслідок лікування в лікарні, з рекомендаціями наступного лікування. Проте право на письмовий висновок лікаря законом не встановлюється і дозволяється практика, коли постійний лікар сам надсилає висновок дільничному лікареві або лікареві-спеціалісту, який направив пацієнта на стаціонарне лікування.

Стаціонарне лікування може надаватися як у лікарняних закладах, так і в мережі спеціалізованих лікувальних закладів. Йдеться про заклади для хронічних хворих, психіатричні лікарні, реабілітаційні центри, оздоровчі і нічні профілакторії, диспансери для хворих на туберкульоз та респіраторні захворювання, санаторно-курортні заклади.
Невідкладна і швидка медична допомога
Надання медичної допомоги повинно бути забезпечене і у випадку раптового захворювання або травми, що сталися в поза прийомні години дільничного лікаря чи під час його відсутності. Забезпечення надання цієї допомоги здійснюється по-різному, залежно від місцевих умов - у невеликих містах вона забезпечується співпрацею лікарів, коли один замінює іншого під час відсутності. У більших населених пунктах - організацією невідкладної допомоги в спеціальних приміщеннях або ж роботи пунктів невідкладної медичної допомоги при лікарнях. Такі самі пункти існують і для надання невідкладної стоматологічної допомоги.

В разі раптового нападу, коли пацієнт на в змозі дістатися до лікаря сам і потребує невідкладної медичної допомоги та транспортування хворого до лікувального закладу, то для запобігання небезпечного погіршення стану хворого або загрози для його життя, організовано службу швидкої допомоги, яку можна викликати телефоном за спеціальним номером.


В РАЗІ НЕОБХІДНОСТІ ТЕЛЕФОНУЙТЕ БЕЗОПЛАТНО (І МОБІЛЬНИМ ТЕЛЕФОНОМ) ЗА НОМЕРОМ 155.
ЯКЩО ВИ НЕ ГОВОРИТЕ ЧЕСЬКОЮ, БЕЗОПЛАТНО ТЕЛЕФОНУЙТЕ ЗА СПЕЦІАЛЬНИМ НОМЕРОМ 112, ДЕ МОЖНА ДОМОВИТИСЯ АНГЛІЙСЬКОЮ АБО НІМЕЦЬКОЮ, І ОПЕРАТОРИ САМІ ВИКЛИЧУТЬ ШВИДКУ ДОПОМОГУ І ПОВІДОМЛЯТЬ ПРО ВАШІ ПРОБЛЕМИ.
Заводська служба охорони здоров'я
Заводська (відомча) лікувально-профілактична служба, співпрацюючи з керівництвом підприємства, забезпечить охорону здоров'я в процесі праці, включно з профілактикою травм та нещасних випадків. Персонал заводської лікувально-профілактичної служби організує професійні консультації з питань охорони та зміцнення здоров'я робітників і соціального комфорту на підприємстві. Він регулярно контролює робочі місця, виявляє вплив роботи та умов праці на здоров'я трудящих, проводить профілактичні лікарські огляди (вступні, профілактичні і заключні).
Аптекарське обслуговування
Аптекарське обслуговування забезпечує пацієнтів ліками та виробами медичного призначення або за рецептами, або ж частину з них можна придбати без рецептів.

Аптеки видають ліки за рецептами або без оплати у разі, коли страхова агенція відшкодовує вартість повністю, або з частковою оплатою, коли агенція відшкодовує вартість лише частково, або ж з повною оплатою, коли вартість ліків взагалі не відшкодовується.


Правові документи встановлюють строк дії лікарського рецепту:

  • рецепти, видані в пунктах невідкладної допомоги, чинні 24 години;

  • рецепти на антибіотики чинні 5 днів;

  • рецепти на препарати з вмістом опію - 3 дні;

  • строк дії решти рецептів зазвичай становить один тиждень.


По закінченню цього періоду рецепт стає недійсним, і аптека за ним ліки видати не може. Для ліків, отримання яких утруднено, лікар може продовжити строк дії рецепту. Якщо прописаних ліків аптека не має і вона не може забезпечити їхню видачу у встановлений строк, а ліки необхідно видати пацієнтові негайно, може бути виданий інший препарат, що має аналогічну дію, і вартість якого відшкодовується таким самим чином.

Окрім ліків аптеки забезпечують населення і деякими засобами медичної техніки чи виробами медичного призначення для допомоги хворим. У більшості випадків наданням цих засобів займаються також і спеціалізовані заклади, що діють на засадах договорів з страховими медичними агенціями і видають іх за рецептами лікаря або без оплати з боку пацієнта, або за його участі в оплаті, або з повною оплатою вартості придбаного засобу.

У деяких випадках страхова агенція може ухвалити рішення не про продаж, а про видачу пацієнтові необхідного виробу на прокат (напр., милиці у випадку травми тощо).


    1. Скарги

У разі, коли клієнт вважає, що йому не була надана потрібна допомога, він може подати скаргу на законних підставах (закон №48/1997 Збірника законів, §11, абзац 2) до кількох організацій. А саме:



  • подати заяву про хід свого лікування завідувачеві медичним закладом або його засновникові;

  • звернутися до Чеської палати лікарів, Чеської стоматологічної палати або Чеської аптекарської палати, якщо скарга стосується професійних або етичних дій лікаря чи аптекарського працівника; якщо це стосується працівника іншої професії, то можна звернутися до іншої професійної організації;

  • звернутися до своєї агенції медичного страхування - надто у випадку, коли медичний працівник відмовляється надати лікарську допомогу, включену до переліку медичних послуг, що оплачуються агенцією;

  • звернутися до відповідного органу державного управління, де зареєстрований даний медичний заклад.

Якщо пацієнт незадоволений тим, як розглядається його скарга, він може звернутися до громадського захисника прав (контактна адреса дана у розділі 9 - "Канцелярія громадського захисника прав").

Пацієнт може звернутися по допомогу до будь-якої з організацій захисту прав пацієнтів, надто у випадку, коли з боку медичного закладу не виявлено намірів розглянути його скаргу належним чином. Це такі організації:

Громадянська асоціація пацієнтів, 120 00 Прага 2, Подскалска 24; Тел: 2 24921617

Союз пацієнтів ЧР, 120 00 Прага 2, Соколска 32, Tel.: 224266666; 603 720 158; факс 257 215 757 www.pacienti.cz

Безпека і охорона здоров'я у процесі праці
У ЧР існують багато юридичних документів, що спрямовані на забезпечення безпеки і охорону здоров'я в процесі праці. Наприклад, розроблено принципи профілактичної охорони здоров'я, що їх роботодавець зобов'язаний забезпечити стосовно своїх працівників. Це насамперед стосується охорони здоров'я працівників від загрози професійних захворювань, іншої шкоди здоров'ю в процесі праці, профілактики нещасних випадків і травм. Ці документи зобов'язують роботодавця як виявляти необхідну турботу про здоров'я своїх працівників, так і забезпечувати сприятливі, безпечні та нормальні умови праці, що не псують їхнє здоров'я.
З цією метою роботодавець зобов'язаний контролювати рівень відповідності умов праці встановленим нормам, вживати заходів, що виключають можливість ризику, контролювати і оцінювати фактори ризику на робочих місцях. Роботодавець також зобов'язаний піклуватися про повну поінформованість своїх працівників, особливо щодо ознайомлення співробітників з документами, що забезпечують безпеку і охорону здоров'я в трудовому процесі, про медичний заклад, де їм надається "заводська лікувально-профілактична допомога" (з урахуванням того, що вибір лікаря тут обмежений), про профілактичні лікарські огляди, про щеплення, які належить зробити працівникам у відповідності з вимогами до посади чи робочого місця тощо.

Роботодавець зобов'язаний також забезпечувати в деяких випадках своїх співробітників особистими захисними засобами. Там, де одяг піддається особливому забрудненню або зношуваності, роботодавець забезпечує одяг або взуття. Якщо умови праці несприятливі, пропонуються напої, що зміцнюють здоров'я.

У разі, коли роботодавець не виконує ці зобов'язання, працівник може звернутися до профспілкової організації за допомогою у наведенні належного порядку. Працівник також може з'ясувати, хто в його організації виконує функцію заступника з охорони здоров'я і безпеки праці, і обговорити з ним проблему, що виникла, та її вирішення.

Разом з загальними правовими документами діють і спеціальні інструкції, що регулюють конкретні дії, наприклад, у разі оцінки стану здоров'я працівника та його працездатності в деяких конкретних професіях.

Правовими документами визначається, які види діяльності з епідеміологічної точки зору потребують особливої уваги, які види робіт здійснюються на робочих місцях з підвищеним ступенем ризику, які види діяльності, що виконуються працівником, можуть становити загрозу для здоров'я решти працівників або інших осіб. На яких видах робіт є спеціальні вимоги до стану здоров'я працівника. Працівник, що виконує ці роботи, перед їхнім початком має пройти обстеження, що визначить, чи дозволяє стан його здоров'я здійснювати ці роботи (вступний огляд). За станом здоров'я такого працівника нагляд має бути постійним. Тому профілактичні роботи проводяться у визначеному обсязі і в певні терміни. Документами також встановлюються умови проведення поточних, заключних або позачергових профілактичних оглядів, а також дії, якщо виявлено професіональне захворювання, і надання медичної допомоги хворим працівникам.

Що чинити, якщо мені знадобиться медична допомога?
Якщо йдеться про швидку та невідкладну допомогу, то кожний заклад охорони здоров'я, а відповідно й найближчий до Вас медичний заклад, повинен Вам її надати. В разі, коли не йдеться про термінову допомогу, зверніться в той заклад охорони здоров'я, з яким у вашої страхової агенції укладений договір. В цих закладах Вам нададуть медичну допомогу без прямої оплати і в обсязі, встановленому типом Вашого медичного страхування (загальним медичним страхуванням чи довгостроковим договірним медичним страхуванням).

Якщо Ви є клієнтом короткострокового договірного медичного страхування, то необхідно звернутися до державного медичного закладу (напр., до лікарні). В рамках цього виду страхування Вам може бути оплачено лише термінову та невідкладну допомогу.


У разі раптового важкого захворювання, якщо Ви самі не можете відвідати лікаря і потребуєте невідкладної допомоги, аби не викликати небезпечного погіршення стану вашого здоров'я і попередити найгірші наслідки, телефонуйте безоплатно за номером 155 (можна скористатися для цього й мобільним телефоном).

Якщо я раптово важко захворію, чи зможу я викликати швидку допомогу іноземною мовою?
Якщо Ви не говорите чеською, то в разі раптового важкого захворювання краще зателефонувати за спеціальним номером (за яким телефонують у разі біди) - 122. Оператори, які обслуговують цей телефонний зв'язок, окрім чеської, говорять англійською і німецькою. Після того, як ви викладете свої проблеми, вони самі викличуть швидку допомогу. І надалі залишаться на контакті з Вами (йдеться про телефонічний зв'язок, коли водночас під'єднані кілька абонентів) і перекладатимуть Ваші повідомлення.
Як дізнатися, до якого лікаря мені можна звернутися і де розмовляють іноземними мовами?
Укладаючи договір про договірне медичне страхування, можна дізнатися контактні адреси тих договірних закладів охорони здоров'я, де володіють іноземними мовами. Проблему, що виникла, можна оперативно вирішити за допомогою асистентської служби Агенції загального медичного страхування ЧР.

У Чеській республіці існує також центральна інформаційна система, яка відома під скороченою назвою H.E.L.P. - головний каталог лікувальної та профілактичної допомоги, що його адмініструє Медичний інформаційний центр. У рамках цієї системи зібрано інформацію про приватних лікарів, лікарні, аптеки, санаторії, приватні клініки, курорти та про решту закладів охорони здоров'я, що діють на території Чеської республіки.

У рамках цієї системи про кожного приватного лікаря або медичний заклад наводяться всі дані для встановлення з ними контакту, вказано медичну спеціалізацію, в межах якої пацієнтам надається лікувально-профілактична допомога. Тут також зазначено мову, якою володіє лікар.
Інформація в системі H.E.L.P. доступна громадськості і отримати її можна кількома шляхами. Регулярно видається "Каталог лікувальної та профілактичної допомоги в ЧР" як у вигляді книги, так і на СD ROM. У ньому містяться всі дані для пошуку необхідної інформації про лікарів і заклади медичної та профілактичної допомоги і для встановлення з ними зв'язку.
Повний каталог вміщено також на Інтернетом сайті Медичного інформаційного центру: www.kataloglekaru.cz або www.doctorhelp.cz або www.help-lic.cz. Тут можна здійснювати пошук потрібного лікаря або закладу охорони здоров'я за різними критеріями.

Медичний інформаційний центр надає також безоплатну інформацію за телефоном +420-2-96182626, де можна отримати потрібну інформацію кожного робочого дня від 8.00 до 16.00. Без обмежень можна запитувати інформацію за електронною адресою: help_lic@netforce.cz, також за факсом № 420-2-96181804, письмово або особисто за адресою: Медичний інформаційний центр, Будинок лікаря, Соколска 31, Прага 2, поштовий індекс 120 21. (Lékařské informační centrum, Lékařský dům, Sokolská 31, 120 21 Praha 2).


Власники стільникових телефонів можуть отримати потрібну інформацію про лікарів і медичні заклади також через оператора стільникового зв'язку або ж за допомогою служби (WAP):

  • мережа EUROTEL - служба EUROTEL -ASISTENT і EUROTEL -PORTÁL MOBILE MEDIA /WAP/ або просто за адресою WAP.help-lic.cz

  • мережа T-Mobile - служба T-Mobile Asistent333 (Asistent Navigator), а також T-Mobile WAP

  • мережа Oskar - служба OskarKompas, Oskarův WAP



Що робити, коли мені стане погано вночі чи у вихідні дні? Куди я можу зателефонувати?
У всій Чеській республіці функціонує мережа медичної служби першої допомоги. У кожному регіоні існують кілька медичних закладів, які готові, в разі необхідності, надати Вам медичну допомогу або в самому закладі, або за його межами.

У разі нагальної необхідності медичної допомоги, викличте швидку допомогу за телефоном 155. Якщо Ви не володієте чеською, телефонуйте за екстреним телефонним номером 122, і оператори, німецькою або англійською самі наберуть номер 155 і перекладатимуть Ваші повідомлення.


Що робити, коли зі мною сталися нещасний випадок або травма, а зі мною немає посвідчення про страхування, хоча я застрахований?
У Чеській республіці все ще має силу правило, що у випадку, коли Ваш стан здоров'я потребує термінової медичної допомоги, Вам цю допомогу нададуть і без посвідчення про страхування. Наявність Вашого медичного страхування дуже легко перевірити. За номером клієнта, однаковим з ідентифікаційним номером громадянина, що надається йому після народження, або з номером, що базується на даті народження. Якщо Ви уклали договірне страхування, то це можна перевірити за Вашим іменем і датою народження в асистентській службі Агентства загального медичного страхування. Вам можуть запропонувати показати посвідчення додатково.
Чи можу я, в разі необхідності, йти просто до відповідного спеціаліста, чи перед цим маю відвідати дільничного лікаря?
Якщо Ваш стан потребує невідкладної допомоги, то направлення дільничного лікаря не є необхідним. Якщо Ваші проблеми не такі невідкладні, то краще попередньо відвідати дільничного лікаря. Він, у разі необхідності надання спеціалізованої допомоги, видасть Вам направлення на обстеження чи під нагляд спеціаліста, який має договір з Вашою страховою агенцією.
До стоматолога та гінеколога направлення і попереднього відвідування дільничного лікаря не потрібно.
Куди маю звернутися, якщо лікар відмовляє мені в прийомі (реєструванні), хоча я маю картку страхування?
У разі відмови зверніться до страхової агенції або до відділення охорони здоров'я відповідного окружного управління (до консультанта з охорони здоров'я). До останнього Ви можете звернутися і у випадку скарги на конкретного лікаря, чиї дії щодо Вас Вами розцінюються, як дискримінаційні.

Якщо після цих звернень нічого не зміниться, Ви можете звернутися зі скаргою до громадського захисника прав (контактні адреси знайдете в розділі 9 "Канцелярія громадського захисника прав").



Клієнти договірного страхування Агенції загального медичного страхування ЧР у лікаря не реєструються. Медичну допомогу їм надають договірні лікарі або договірні заклади охорони здоров'я Агенції загального медичного страхування ЧР.
Каталог: img upload
img upload -> Угода між Урядом України та Урядом Канади про сприяння та захист інвестицій
img upload -> Угода між Урядом України та Урядом Республіки Гайана про торговельно-економічне співробітництво
img upload -> Угода про торговельно-економічне співробітництво між Урядом України та Урядом Мексиканських Сполучених Штатів
img upload -> Угода між Урядом України та Урядом Його Величності Султана І Янг Ді-Пертуана Брунею Даруссаламу про сприяння та взаємний захист інвестицій
img upload -> Пояснювальна записка до проекту Закону України "про засади державної регіональної політики"
img upload -> Угода про сприяння та взаємний захист інвестицій між Україною та Королівством Нідерландів
img upload -> Договір між Україною та Азербайджанською Республікою про економічне співробітництво на 2000 2009 роки
img upload -> Угода про торговельні відносини між Україною І Сполученими Штатами Америки
img upload -> Угода між Урядом України та Урядом Арабської Республіки Єгипет про сприяння та взаємний захист інвестицій
img upload -> Угода між Урядом України та Урядом Королівства Саудівська Аравія про сприяння та взаємний захист інвестицій


Поділіться з Вашими друзьями:


База даних захищена авторським правом ©res.in.ua 2019
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка