Олена Дацун м. Київ Аналіз психологічних факторів розвитку музичних здібностей



Скачати 25.81 Kb.
Дата конвертації03.11.2016
Розмір25.81 Kb.
Олена Дацун

м. Київ
Аналіз психологічних факторів розвитку музичних здібностей
Проблема структури та природи музичних здібностей, особливостей їх прояву та розвитку в залежності від психологічних характеристик особистості є актуальною проблемою сучасної психологічної науки. Ми вважаємо, що розвиток музичних здібностей залежить значною мірою не тільки від наявності тих чи інших компонентів в структурі особистості, але й від її вікових психологічних особливостей, специфіки організації соціально-педагогічного середовища, в якому розвивається особистість музиканта. Умовно всі чинники, від яких залежить наявність, рівень розвитку музичних здібностей, їх особливостей прояву та формування, можна поділити на три групи.

Перша група факторів – біологічні. До даної категорії ми віднесли чинники, що мають біологічну природу: спадковість музичних задатків – наявність двох або одного з батьків них з музичними здібностями; слухові здібності – якість розвитку слухового аналізатора та будови слухового апарату, що дозволяє на високому рівні сприймати музичний матеріал; моторика – якість сформованості, розвитку та володінням моторними функціями, що дозволяють відтворювати за допомогою тіла та мовленнєвого апарату музичний матеріал; інші біологічні властивості, що впливають на якість сформованості музичних здібностей.

Друга категорія чинників – психологічні фактори. До даної категорії відносяться психічні процеси та стани, розвиток яких впливає на якість розвитку музичних здібностей: сприйняття мелодії і гармонії на слух, моторне та емоційне відчуття ритму, музична пам'ять, увага та вольові процеси, інтелектуальні здібності особистості, творча фантазія, емоційність та інші психологічні особливості. Якості, що входять до групи психологічних факторів за певних умов піддаються динамічній зміні та розвитку, що може впливати на якісну зміну рівня музичних здібностей.

Третя група факторів, від яких залежить можливість розвитку музичних здібностей – соціальні. До даної категорії відносяться показники що мають можливість динамічних змін і залежать від впливу навколишнього середовища, соціальних обставин та особистостей: любов і інтерес до музики, особливості педагогічного впливу, особливості взаємовідносин в сім'ї, не залежно від їх модальності, можливість реалізувати музичні здібності та інші умови життя, що впливають як на рівень розвитку музичних здібностей учня, так і на його мотивацію до музичної діяльності.

Аналізуючи групи факторів, що впливають на розвиток музичних здібностей, можна виділити велику групу чинників, що піддаються за певних обставин динамічним змінам. Таким чином, можна висунути гіпотезу – впливаючи на дані чинники можна змінювати рівень сформованості та розвитку музичних здібностей. Наявність динаміки розвитку компонентів музичних здібностей можна констатувати за наступними критеріями: високий рівень розвитку музичних здібностей; система знань, умінь та навичок музичної діяльності; стійкий інтерес до музичної діяльності.

Високому рівню розвитку музичних здібностей відповідають критерії: системні, дієві знання, неординарні творчі здібності, творча ініціатива; якісне виконання музичного матеріалу відповідної складності: грамотне використання комплексу артикуляційних прийомів (штрихи, агогічні відтінки); якісне, осмислене звуковедення та звуковидобування; високий (достатній) розвиток піаністичної техніки (мілкої, крупної); усвідомлення та майстерна передача художнього змісту твору; самоконтроль виконання.



Взаємозв’язок структурних компонентів та факторів розвитку музичних здібностей дозволяє ефективно планувати створення сприятливих умов для розвитку музичних здібностей, створення позитивного соціального середовища для всебічного розвитку найціннішої складової навчального процесу – особистості учня.


База даних захищена авторським правом ©res.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка