Охорона природи в Україні



Скачати 117.56 Kb.
Дата конвертації05.05.2016
Розмір117.56 Kb.

Тема: Охорона природи в Україні.

Мета: Систематизувати і збагатити знання учнів про охорону природи в Україні; формувати поняття "заповідник", удосконалювати навички роботи з географічними картами, підручником, зошитом; розвивати пам'ять, увагу, пізнавальний інтерес; виховувати любов та бережливе ставлення до природи.

Обладнання: фізична карта України, карта природних зон України, карта адміністративного поділу України, плакати, ілюстрації із зображенням рослин і тварин занесених у Червону книгу України, виставка книг про природу.

Зміст уроку

І. Організація класу до роботи.

Не гаймо часу, поспішаймо,

Урок скоріш розпочинаймо.



Епіграф до уроку:

Повітря, земля й вода –

це природа.

Природа - це я,

І Ти - це природа.

У Божому світі

Під Сонцем одним

Повинні ми жити у згоді.

Т.Бойченко.

II. Перевірка домашнього завдання. Методичний прийом «Незакінчене речення».



  1. Карпатські гори, які знаходяться в Україні, називаються.... (Українськими Карпатами).

  2. Роман Кош - найвища точка .... гір:(Кримських)

  1. Кримські гори - скелясті, а Карпати - вкриті ....(лісами) Кримські гори межують із зоною....{степів).

  2. Зараз населення України становить (48 млн.)

  3. Територія України поділена на .... області(24)

  1. Обласним центром Львівської області є місто ....(Львів).

  1. До складу України входить Республіка ....(Крим).

9. Державна мова України - ....(Українська).
Підсумок перевірки.

III. Актуалізація опорних знань учнів.
Якщо з природи щось черпати,

То мусиш їй і спокій дати,

А головне про неї дбати,

Знати, любити та охороняти.

Останнім часом дуже збідніла флора більшості регіонів країни,зменшилась кількість видів рослин, а деякі з них повністю зникли з лиця Землі.

У зв'язку з цим у наш час особливого значення набуває охорона рослинного і тваринного світу.

IV. Повідомлення теми і мети уроку.
Інтерактивна гра "Мікрофон".

• Прочитайте тему уроку на дошці і скажіть, чим


важливий цей матеріал, що ви знаєте з цієї
теми?

(виступають декілька учнів)

• Сьогодні ми поговоримо про охорону природи в


Україні. Про те, які відповідні заходи
проводяться в нашій країні, з якою метою
створюють заповідники. Ознайомимось із
змістом Червоної книги України.

V. Сприймання та усвідомлення навчального матеріалу.

Все, що людині потрібно для життя, вона отримує від природи. Ми дихаємо повітрям, використовуємо воду для різних потреб. З надр Землі видобуваємо корисні копалини. На річках побудовані ГЕС, біля гребель споруджені водосховища - штучні моря. Люди навчилися вирощувати культурні рослини, виводити нові породи тварин. Обробляти ґрунт. Проте своєю діяльністю людина не тільки перетворює природу, а й завдає їй шкоди. Кожний громадянин нашої країни має ставитися до природи по господарські.



Робота у групах. Робота з підручником.

Проблемне питання: Чому потрібно охороняти природу певної зони?

Презентація думок:

1 група. Мішаний ліс.

Люди вирубують багато лісів. Це спричиняє вивітрюванню ґрунту. Утворюються яри, балки. Від вирубування лісів і осушення боліт міліють і пересихають водойми. Адже ліс і болото їх "живлять". Ліс затримує талу й дощову воду, яка поступово надходить до річки або озера.



2 група. Лісостеп.

Зона лісостепу - це перехідна зона, від зони мішаних лісів до степу. В зоні лісостепу дуже разючий ґрунт. Від частих дощів відбувається розмивання ґрунту. Текучими водами ґрунт руйнується. Промисловими відходами забруднюються річки.



3 група. Степ.

Степова зона має найродючіший ґрунт - чорнозем. Від неправильного поливу полів артезіанською водою відбувається засолення ґрунту. Водойми степу пересихають від забруднення. У річки, озера, Азовське і Чорне море потрапляють нафта, бензин, отруйні речовини, побутові відходи. У річках гине риба.



Підсумок.

Щоб припинити винищення рослин і тварин, зберегти їх різноманітність в Україні проводяться спеціальні заходи з охорони природи.



Заходи в Україні




Червона книга України

Заповідники, заказники




Національні

парки,


пам'ятки

природи


Переобладнання фабрик, заводів

Створення

сміттєпереробних

підприємств



У нашій країні прийнято закон "Про охорону навколишнього середовища".

VI. Інтерактивна технологія. Побудова "асоціативного куща".

1 група. Інформаційна.
Експерти дають тлумачення.

а). Національний природний парк - це велика територія, на якій охорона природи поєднується з відпочинком людей і залученням їх до екологічного навчання,

б). Заповідник - територія, де зберігаються об'єкти природи. Природна лабораторія, де проводяться комплексні наукові дослідження,

в). Заказник - територія, на якій охороняється природний об'єкт. У заказнику дозволяється господарська діяльність, якщо вона не завдає шкоди цьому об'єкту.



2 група. Екологи - дослідники.
Розповідають про заповідники.

а). Асканія Нова,

б). Чорноморський.

в). Карпатський.

г). Український степовий.

3 група. Краєзнавці.


Готують повідомлення про:
а). Запорізький дуб.

б). З історії Каховської ГЕС.

в). Нікітський ботанічний сад.

4 група. Театральна.

Готує невеличку інсценіровку про те, як скаржаться рослини і тварини на поведінку людей.

(Дівчатка - квіти танцюють. Потім опускають голови і стоять

дуже сумні).



Еколог. Як ви чудово танцювали,

Але чого враз засумували?



Квітка 1. Ми - лікарські, надзвичайно корисні рослини,

Дуже потрібні людині.

Але людина нас нищить і не дбає.

Цілими оберемками з корінням вириває.



Еколог. Скажіть всім, як вас звати,

Щоб всі могли вас запам'ятати.



Квіти (Конвалія, Материнка, Ромашка).

Квітка 2 Ми лікарські добрі рослини,

Ми приносимо користь людині.

Без потреби нас не зривайте,

Бо нас мало - запам'ятайте.



Квітка 3. Просимо усіх запам'ятати,

Із корінням нас не виривати!

Стане дуже сумно на світі,

Якщо зникнуть лікарські квіти.



Квіти разом: ш - ш - ш -ш!

  • Хтось сюди наближається.

  • Може знову люди ідуть?

- Щоб рвати нас цілими оберемками...

- Щоб нас ставало менше й менше.


Разом. Втікаймо! Ховаймося (Вибігають).

Еколог: Дійсно, хтось наближається. Хто це?

Звірі: Ми тварини ваших лісів -

Прийшли до еколога поскаржитись.



Вовк: А ми звірі лісовії,

Маєм шуби хутрянії,

Маєм роги, маєм лапи,

І природа для нас мати.



Лисиця. Нас полюють, нас вбивають,

Ліси сміттям закидають,

Де нам дітись, як нам жити,

Як людей порядку вчити?



Ведмідь: В лісі сміття не кидайте,

Вогнища не залишайте,

І буде природа - мати,

Людям жити помагати.



Еколог: Багато шкоди завдавали природі люди. Доведеться давати їм уроки екології, щоб ні рослини, ні тварини не страждали від поганих вчинків. Тоді в природі настане радість і все затанцює.

5 група. Аналітична

Дають оцінку ставлення людей до природи,

а). Для чого створюють заповідники?

б). Що охороняється в заповідниках?

в). Яку роботу проводять учені в заповідниках?

6 група. Художники.

Намалюють карикатури про негативне ставлення людини до природи.



VII. Ознайомлення з Червоною книгою України.

  1. Гра "Чорний ящик".

Що в ньому сховано?

Вона яскравого кольору, товста й велика, захищає й охороняє. Вона забороняє знищувати рослини й тварини. Любить природу.



{Червона книга України).

Червона книга - це книга, яка постійно нагадує людям про небезпеку, що нависла над рослинним і тваринним світом. Це велика книга червоного кольору, і цей колір попереджує кожного з нас "Зробіть що-небудь! Врятуйте!" В червоній книзі листки різних кольорів. На червоних листках поміщені відомості про види рослин і тварин, які знаходяться під загрозою зникнення. На жовтих листках подається інформація про "уразливі види". На білих листках друкуються відомості про рідкісні види, тобто ті стан яких викликає занепокоєння. Є радісні зелені листки. На них помішуються відомості про відтворені види рослин. Таких листів поки що небагато. Сірі листи Червоної книги призначені для "невизначених видів", мало вивчених.



2 Робота в парках.

Скласти розповідь про рослину, або тварину, занесену до Червоної книги України.

VIII. Вікторина.

  1. Птах, який живе поодинокими парами в лісах Карпат, має чорне оперення. (Лелека чорний).

  2. Цінний промисловий звір, добре пристосований до напівводяного життя.

(Бобер).

  1. Най могутніша тварина, яку в Україну завезли в 1956 році. (Зубр).

  2. Рослина, яка зростає на степових схилах, її зривають для сухих букетів.

(Ковила).

  1. Великий сильний мисливський птах, поширений у степах України (Дрохва).

  2. Що за книга; без букв, без сторінок, а багато чого навчає.

(Природа).

  1. Тварина, яка добре лазить по деревах, скелях, а полює на землі. , (Кіт лісовий).

  2. Найбільша із сов. (Пугач).

9. Великий перелітний птах України. (Журавель).
IX. Складання пам'ятки природо охоронця.

1. Робота в групах.

1 група, 2 група, 3 група.



Що необхідно зробити для збереження природи в Україні.

1). Заборонити підприємствам випускати відходи у річки та повітря.

2). Побудувати заводи для переробки відходів.

3). Всім людям висаджувати дерева.

4). Створити ставки для виведення рідкісних риб.

5). Створити загони охоронців природи.



2 Складання пам'ятки.

Який внесок можете зробити ви, щоб зберегти природу України?

Пам'ятка природоохоронця.

  1. Кожна рослина виділяє в повітря кисень. Ним ми дихаємо, без нього немає життя. Не топчи, не зривай рослини!

  2. Найкраща квітка та, що квітує там, де росла. Не знищуй її!

  1. Гриби отруйні для людини, для лісових мешканців - ліки і харч. Не знищуй не їстівних грибів.

  2. Не галасуй у лісі, не вмикай надто голосно музику. Краще послухай голоси лісу!

  3. Якщо ти знайшов гніздечко не чіпай його, бо пташка може залишити гніздо, навіть якщо там підкладено кілька яєць.

  4. Не лови барвистих метеликів, що літають над квітами.

  5. Найчистіша і найсмачніша вода - джерельна. Не скаламуть джерело! Охороняй його чистоту! Чиста вода - велике багатство!

  6. Лісові квіти зривай тільки тоді, коли зберешся йти додому. Пам'ятай: скромний, невеликий букет - ознака гарного смаку, бережливості і доброти.

  7. Не ламай дерев не каліч кущів.
    10. Рана на рослині - рана на живому.

  1. Ніщо так згубно не впливає на все живе, як вогонь. Простеж, щоб у лісі не залишилося навіть іскри від багаття.

  2. Не залишай після себе сміття. Нехай твоє місце відпчинку буде чистим.

X. Підсумок уроку.

  • Для чого потрібно охороняти природу?

  • Як молодші школярі можуть допомагати дорослим охороняти природу?

Природа щедра до нас. Що ми маємо - усе від неї.

Відплати їй своєю добротою, увагою, і вона стане ще щедрішою.



Пісня «Музика природи» (виконує учениця).


База даних захищена авторським правом ©res.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка