Довкілля тварин. Охорона тварин



Скачати 126.12 Kb.
Дата конвертації05.05.2016
Розмір126.12 Kb.
УРОК З ПРИРОДОЗНАВСТВА В 3 КЛАСІ

Тема: Довкілля тварин. Охорона тварин.

Мета : формувати поняття: «довкілля тварин», «необхідні умови для життя рослиноїдних, хижих і всеїдних тварин»; сформувати уявлення про ознаки пристосування окремих тварин до добування корму в природі; виховувати спостережливість, пізнавальний інтерес до тварин; розвивати уявлення про ознаки пристосування тварин та захисту від ворогів у природі, причини зникнення тварин, про шляхи охорони і збереження тварин у природі; виховувати любов до тварин та бережливе ставлення до природи.
Обладнання: Презентація «Червона книга України», малюнки із зображенням тварин, картки із завданнями.
Х І Д У Р О К У
І. Організація класу до уроку.
ІІ. Перевірка домашнього завдання


  1. Хвилинка спостережень. Повідомлення синоптика.

  1. Робота в малих групах. Описати тварину за таким планом.

А) Назва тварини.

Б) До якої групи належить.

В) Як розмножується.

Г) Чи піклується про потомство.




3. Скласти ланцюги живлення.

Ропуха, слимак, лелека, виноград.

Дуб, вовк, дикий кабан.

Яблунева плодожерка, синиця, яблуня, беркут.


ІІІ. Актуалізація опорних знань

  1. Що означає слово «довкілля»?

  1. Що ми називаємо довкіллям рослин?

ІV. Повідомлення теми та мети уроку

- Сьогодні ви дізнаєтесь, що таке довкілля тварин, як вони пристосувались до добування корму, як захищаються від ворогів і що повинна робити людина, щоб зберегти тваринний світ.


V. Вивчення нового матеріалу

1. Уявна екскурсія у природу.

С о в а. Добрий день, шановні діти та гості. Я – розумна Сова. Мене так називають тому, що я знаю про всі події, які відбуваються в лісі. Я дуже добре бачу. У мене, єдиної серед птахів, є вуха, якими я гарно чую. Я запросила вас для того, щоб ви дізналися, як тварини пристосувалися до життя, як захищаються від ворогів.

З а є ц ь. Заєць мешкає у лісі та в полі. Необхідні умови для його життя – це сонце, повітря і рослини. Поруч з ним мешкають інші тварини. Для хижих тварин він є поживою. Його вороги – лисиця і вовк. Для того, щоб вижити, зайчик повинен ховатися, тікати, для цього в нього є довгі задні лапи,

захищатися від ворогів. Залежить він і від людини – вона може полювати на нього, а може й врятувати у холодну, сніжну зиму, розкладаючи у лісі корм.

В о в к. Вовк – хижий звір. Його довкілля – сонце, повітря, вода, рослини, тварини. Вовк має гострі зуби, добрий слух, нюх, зір, дуже швидко бігає. Коли він голодний, то може довго переслідувати свою здобич. Якщо в лісі вовкові не вистачає їжі, то він може нападати на свійських тварин: овець, кіз, в окремих випадках навіть на людину.

Л и с и ц я. Лисиця – хижий звір. Мешкає у лісі та у полі. Живиться дичиною, жуками, комахами іноді може навідуватися до житла людей за свійськими птахами. На полювання здебільшого виходить уночі. Має тонкий нюх і слух. Підошви лап в неї густо вкриті шерстю, тому підкрадається лисиця нечутно. Слід ситої лисиці різниця від сліду голодної. Уранці, коли вона хоче їсти, то йде короткими кроками туди, де щодня, згорнувшись клубочком, спить.

Д я т е л. Для дятла основним кормом є короїди та їхні лічинки. Він міцним, гострим дзьобом роздовбує кору дерев. З-під неї витягує шкідників своїм довгим, липким язичком. Пружне пір’я хвоста і гострі кігті допомагають йому утримуватися на стовбурі дерев. Довкіллям дятла є повітря, сонце, дерева, комахи.

Л е л е к а. Лелека – всеїдна тварина. Він має довгі ноги, довгу шию і довгий дзьоб. Мешкає поблизу вологих місць та боліт. Іноді оселяється біля житла людей. Полює на жаб, риб. Іноді живиться і мишами та водоростями.

Ж а б а. Жаба мешкає у вологих місцях, поблизу водойм .Харчується комахами, яких підстерігає у заростях, при цьому їй допомагає її забарвлення. Вона полює на них на льоту, висовуючи свій довгий, липкий язик, до якого комахи прилипають.

Щ у к а. Довкілля щуки – вода та зарості рослин. Під час полювання їй допомагає сіро-зелене забарвлення. У воді вона непомітна серед рослин. Щука може нерухомо стояти у воді, підкараулюючи здобич. Загнуті всередину зуби

допомагають затримувати рибу, яка потрапила до її пащі. Іноді полює на водних птахів та гризунів.

2. Опрацювання статей підручника (с. 145 – 147); «Довкілля тварин», «Як тварини добувають корм».

3. Висновок. Гострі зуби, добрий зір, слух і нюх, довгий і гострий дзьоб , довгий язик, міцні кігті, довга шия – це ознаки, завдяки яким дикі тварини добувають корм.

4.Фізкультхвилинка.
VІ. Закріплення вивченого матеріалу

1. Робота в групах. Визначення основних ознак, завдяки яким тварини захищаються.

1 група. Лось, олень, косуля. (Швидкий біг, міцні копита.)

2 група. Заєць, білка. (Зміна кольору хутра, ціпкі лапи, прудкі рухи).

3 група. Їжак, черепаха. ( Колючі голки, міцний панцир).

- А погляньте на комашку-сонечко. Про що попереджає воно своїх ворогів яскравим забарвленням? ( Про небезпеку. Сонечко виділяє гірку отруту).

2. Висновок. Отже, тварини пристосувалися захищатися від ворогів. Кожен має властиві лише йому захисні ознаки.

3. Робота з підручником. Опрацювання статті. ( ст. 149-150)

4. Перегляд презентації «Охорона тварин» з коментуванням дітей.
- Усе частіше ми чуємо повідомлення про те, що деякі види тварин зникають або їм загрожує небезпека.

- Як ви думаєте, що є головною небезпекою для тварин?

- У наш час з усіх кінців земної кулі лунають голоси охоронців природи, які з тривогою повідомляють про значне зменшення кількості тварин у природі. Багато тварин занесені до Червоної книги. Ця книга називається так тому, що червоний – колір небезпеки.

У ч е н ь. 1994 – 1996 році уперше була надрукована Червона книга України. На сьогодні у нашій країні понад 130 видів тварин занесено до Червоної книги.

У ч е н ь. Надмірне і хижацьке полювання спричинило загибель та зменшення кількості таких диких тварин як: зубр, кіт лісовий, хохуля, бурий ведмідь, рис, беркут, тхір степовий та інші. Дикий бик(тур) та дикий кінь (тарпан) зовсім зникли на Землі. А ще 200 – 400 років тому вони мешкали на території України.

VІІ. Підсумок уроку



  1. Чи сподобався вам урок? Чим саме?

  1. Як добувають корм вовк? Орел? Жаба? Щука?

VІІІ. Домашнє завдання

Опрацювати статті у підручнику ( с. 145 -147)

Виконати роботу в зошиті ( с. 36 -37)
В ч и т е л ь

Бережіть природу, любі діти,

Я до цього всіх вас закликаю.

Хто байдуже ставиться до неї,

Той у грудях серденька не має.

Пам’ятаймо це і я, і ти,

Маймо в серці зерна доброти.

Ці зернятка будуть проростати,

Спів почуєте душі своєї,

Про природу станете ви дбати,



Вірним другом будете для неї.

Коментар до презентації «Червона книга України»

Хохуля. Дуже давня тварина. Мешкає в заплавних озерах і старицях. Живиться водними молюсками та рачками, іноді – дрібною рибою і жабами. Взимку може полювати під кригою. Часто гине, потрапляючи в рибальські сітки.

Зубр. Це найкрупніша наземна тварина європейської фауни. Добре бігає, може подолати перешкоди заввишки до 2 м. Живиться пагонами та корою дерев і кущів, а також різними травами. В Україні був повністю знищений. З початку ХХ століття чисельність цієї тварини поступово відновлюється.

Їжак вухатий. Мешкає в степах Донецької та Луганської областей – на схилах, ярах. Живе в норах. Живиться переважно шкідливими комахами та слимаками, руйнує гнізда гнізда й винищує виводки гризунів. Їжак - єдина тварина, що досить близько підпускає до себе людину. Але не тому, що він такий хоробрий. Просто їжак недобачає, а більше покладається на нюх.

Кіт лісовий. Зберігся лише в глухих передгірях Карпат і в гирлі Дунаю. Слух і зір розвинуті чудово, а от нюх у кота досить слабкий. Полює на гризунів і пташок, та може подолати зайця або козуленя.

Бурий ведмідь. Зберігся тільки в гірських лісах Карпат. Зрідка зустрічається в лісах деяких регіонів Полісся. Маса звірів в Україні не перевишує 300кг. Всеїдна тварина, дуже любить мед диких бджіл. На зиму робить барліг і засинає, проте спить досить сторожко, може прокинутись і бродити в пошуках їжі.

Дрохва. Найбільший птах України. Довжина самця перевищує 1м, маса – 20кг. Живиться рослинною їжею, комахами та іншими дрібними тваринами. Пар не утворює, в кладці має лише 2 яйця. Насиджує та виховує пташенят самка.

Сип білоголовий. Мешкає тільки в горах Криму, хоча в минулому столітті зустрічався й на південному заході – в долині Дністра. Довжина – 1м. Маса – 8кг. У пошуках поживи ширяє в небі, на великій висоті. Має постійну пару, у кладці лише 1яйце.

Чорний лелека. Зберігся лише в глухих лісах Полісся та Карпат. Раніше мешкав по всій Україні. На болотах і вологих лісових лугах полює на крупних комах, жаб змій та дрібних ссавців. Насиджують і годують пташенят обидва батьки. На відміну від білого лелеки уникає людини.

Бражник «Мертва голова». Особлива група нічних метеликів. Годуючись нектаром квітів, вони зависають у польоті, як колібрі. Розмах крил – до 12см. Це найкращі літуни серед метеликів, здатні долати сотні кілометрів.

Мідянка. Широко розповсюджена у горах і на рівнині. Довжина - до 65см. Живиться ящірками. Зрідка – молоддю мишей та полівок. Яйцеживородна змія, після народження молодь одразу починає полювати. Агресивна тварина, але для людини безпечна.

Афаліна. Мешкає у чорному морі, живиться рибою. За здобиччю може пірнати на глибину до 174м і залишатися під водою до 15 хвилин. Товариська тварина, живе невеликими групами, має багату «мову» спілкування. Навесні самка народжує одне дитинча, яке годує молоком до півтора року.

Пугач. Зрідка чустрічається на відкритій місцевості – в горах чи на рівнині по всій території України. Це найбільша з усіх сов світової фауни. Гнізд не будує, розміщується просто на голому грунті. Десь у потаємному місці, але додержується постійної пари. Більше 3 місяців пташенятами опікуються батьки. Живиться гризунами та ящірками.

Білка. Лісова мешканка, нині широко розселилась по всій Україні. Довжина тіла - до 28см, хвіст може сягати 20см завдовжки. Живиться переважно насінням рослин, грибами, ягодами, фруктами, а також комахами, мишами та жабами. Влаштовує запаси на зиму.

Тхір степовий. Поширений майже по всій Україні за винятком Карпат. Лісів уникає, населяє будь-які відкриті місця – узлісся, луки, схили вибалків. Полює

на ховрахів. Сліпаків, хомяків, жаб. Ящірок, змій (навіть отруйних) і птахів. Живе поодинці, самець потомство не доглядає.



Беркут. Цей чудовий птах гніздиться лише в Карпатах. В південних регіонах України тільки зимує. Довжина тіла – до 1м, розмах крил – до 2м. Це найкрупніший і найдужчий орел північної кулі. Полює на ховрашків, бабаків, зайців, крупних птахів. Пара беркутів свої величезні гнізда із гілля будує на скелях або кронах високих дерев.

Гага звичайна (пухівка). Зрідка гніздиться в північному Причорномор’ї, раніше її в Україні не було. Годується в морі, виловлюючи дрібних молюсів та ракоподібних. Пари утворює тільки в шлюбний період. Самка вистеляє гніздо унікальним теплим пухом, який вискубує в себе на череві. Щойно пташенята вилупляться й обсохнуть, мати веде їх у море.

Денне павине око. Поширений у більшості регіонів України. Розмах крил – 4 -5 см. Метелик живиться нектаром квітів, гусінь – кропивою. Дорослі метелики перезимовують у потаємних місцях.

П Е Р Е Д М О В А

Даний матеріал призначений для вчителів. Які працюють в початковій школі й використовують у своїй роботі таку форму позаурочних занять, як предметний тиждень.

Тиждень природознавства допоможе вчителеві формувати в молодших школярів уявлення про цілісність природи й місце в ній людини, розвивати пізнавальний інтерес до вивчення предметів природного й гуманітарного циклу, емоційно-ціннісне ставлення до навколишнього середовища на базі знань про природу.



Основними цілями тижня природознавства у школі є:

  • розвиток творчих здібностей школярів, спрямованих на вивчення навколишнього світу;

  • навчання школярів методів пізнання живої й неживої природи;

  • знайомство школярів з різними науками природничого циклу;

  • розвиток комунікативних умінь, організація неформального спілкування викладачів та учнів.


Принципи проведення тижня природознавства у початковій школі:

  • кожний школяр є активним учасником усіх подій тижня;

  • кожний школяр може виявити себе в різних ролях, спробувати свої сили в різних видах діяльності;

  • кожний школяр може висувати ідеї й реалізовувати їх, готувати поідомлення й виступати з ними;

  • усі події й заходи тижня мають бути доступні кожному.

ЕКСКУРСІЯ ДО ЛІСУ


Ця екскурсія дає можливість розповісти учням про лісові яруси, про рослини й тварин, що населяють різні яруси лісу, навчити дітей розпізнавати на практиці дерева, чагарники, трав’янисті рослини й мохи, розрізняти яруси лісу, розвивати вміння порівнювати об’єкти природи, аналізувати, спостерігати, виконувати замальовки природний об’єктів з натури, виховувати дбайливе ставлення до природи.

ХІД ЕКСКУРСІЇ:



І. Вступна бесіда.

- Як слід поводитись в природному середовищі? Де можна ходити? Що

можна і чого не можна робити в природі?

- Що таке ліс? Які бувають ліси? В якому лісі ви перебуваєте?

- На які групи можна розділити рослини цього лісу?
ІІ. Ознайомлення із завданнями до екскурсіїї.

1. Кожна група отримує конверт із завданнями. За 15 хвилин групи повинні обстежити територію (вказати межі) і надати звіт про свої досдідження відповідно до даного завдання.



Завдання1

- Які рослини належать до першого ярусу? Назвіть і покажіть їх. Як їх відрізнити одне від одного?

- Проведіть спостереження за деревами. Які тварини селяться серед їхніх

гілок, у дуплах, під корою?

\


Завдання 2

- Які рослини належать до другого ярусу? Назвіть і покажіть їх. Як їх від-

різнити іх одне від одного?

- Проведіть спостереження за чагарниками. Які тварини селяться в

чагарниках? Чому?

Завдання 3

- Які рослини належать до третього та четвертого ярусів? Назвіть і

покажіть їх?

- Які тварини селяться серед них? Чому?



2. Спостереження за мурашками.

- Яка відмінність комах від інших тварин?

- Яких комах випобачили?

3. Спостереження за птахами.

- Що спільного у всіх птахів?

- Як пристосувалися птахи для життя в лісі?

- Яких птахів ви почули?

- Як потрібно поводити себе, щоб не наполохати птахів?

4. Розповідь учителя про ліс.

(Щоб учні прониклися почуттям бережливого ставлення до лісу,

доцільно не тільки розповідати про нього, а й звернути увагу на працю

багатьох людей, які зростили ліс. Показати різні ділянки лісу: від сіянців

до велетенських дерев, виділених для рубки. Ознайомити учнів з працею

лісничого. Це він щоденно спостерігає за життям лісу, першим

дізнається про його хвороби та негаразди.)

Охороні лісів у нашій країні приділяється велика увага. За його станом

стежать навіть у космосі.
ІІІ. Збір екскурсійного матеріалу.

На закінчення екскурсії провести ігри «Хто краще зає ліс?» , «Склади

меню для лісового мешканця».

1V. Пісумок екскурсії.

- Які відкриття ви зробили сьогодні?

- Як розміщуються рослини і тварини в лісі?

- Чому в лісі слід ходоти по стежинках, а не де заманеться?

- Як слід ставитися до рослин, тварин? Чому?



- Для чого потрібен ліс людині?

- Як піклується держава про збереження природи?


База даних захищена авторським правом ©res.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка