Додаток до рішення обласної ради від 20 серпня 2015 року №29-34/2015 Інформація про хід виконання у 2014 році обласної програми розвитку освіти Хмельницької області на 2011-2015 роки



Сторінка1/3
Дата конвертації06.05.2016
Розмір0.64 Mb.
  1   2   3
Додаток

до рішення обласної ради

від 20 серпня 2015 року

№ 29-34/2015

Інформація

про хід виконання у 2014 році обласної програми розвитку освіти Хмельницької області на 2011-2015 роки



№ з/п


у Програмі

Зміст заходу


Проведені заходи



1

2

3

Розділ І. Дошкільна освіта

Основні заходи

1

Налагодити  систему прогнозування та розвитку варіативної мережі дошкільної освіти, оптимізацію діяльності дошкільних закладів незалежно від типів і форм власності відповідно до освітніх запитів населення та демографічних прогнозів


Департаментом освіти і науки  облдержадміністрації налагоджено систему прогнозування та розвитку мережі дошкільних навчальних закладів.

В області на кінець 2014 року в мережі знаходилось 798 дошкільних навчальних закладів, із них діючих – 784.

Відповідно до освітніх запитів населення у 2014 році діяла розгалужена мережа варіативних форм дошкільної освіти: соціально-педагогічний патронат, короткотривалі групи при загальноосвітніх та дошкільних навчальних закладах, якими було охоплено 1042 дитини.


2

Організувати виконання планів дій районів (міст) щодо поліпшення дошкільної освіти, розроблених на виконання п.6.2. Указу Президента України «Про заходи щодо забезпечення пріоритетного розвитку освіти в Україні» від 30.09.10 року № 926/2010

Відповідно до планів дій районів (міст) щодо поліпшення якості дошкільної освіти, розроблених на виконання п.6.2. Указу Президента України від 30.09.2010 № 926/2010 «Про заходи щодо забезпечення пріоритетного розвитку освіти в Україні» у 2014 році відкрито 9 дошкільних навчальних закладів: у Шепетівському (4), Старокостянтинівському (1) районах та містах Хмельницький (3), Славута (1); відновлено роботу 2 дитячих садків в складі навчально-виховних комплексів у Старокостянтинівському районі, введено в дію після капітального ремонту 1 дитячий садок в Хмельницькому районі.

3

Забезпечити подальший розвиток мережі дошкільних навчальних закладів шляхом реорганізації загальноосвітніх закладів у навчально-виховні комплекси «дошкільний навчальний заклад-загальноосвітній навчальний заклад», створення дошкільних закладів чи окремих груп на базі шкіл, збільшення потужностей функціонуючих дошкільних закладів за рахунок використання резервних приміщень закладів освіти, повернення дошкільних закладів, які були передані у власність іншим організаціям та структурам

В області на кінець 2014 року функціонував 131 навчально-виховний комплекс (об'єднання) «дошкільний навчальний заклад - загальноосвітній навчальний заклад». Найбільше навчально-виховних комплексів функціонувало у Славутському (33), Ізяславському (19), Старокостянтинівському (14), Шепетівському (11). Деражнянському (10) районах.

При загальноосвітніх навчальних закладах створено 19 короткотривалих груп для дітей дошкільного віку, які відвідували 158 дошкільників. Найбільше таких груп у Хмельницькому районі.

Шляхом використання резервних приміщень відкрито 16 додаткових груп у функціонуючих навчальних закладах. Найбільше - у містах Кам’янець-Подільський, Шепетівка.


4

Вжити заходів щодо охоплення дошкільною освітою 70% дітей відповідного віку, забезпечити стовідсоткове охоплення дошкільною освітою дітей 5-ти річного віку


Контингент дітей у 2014 році в дошкільних навчальних закладах становив 47,2 тис. осіб, що на 0,6 тис. більше ніж у 2013 році. Різними формами дошкільної освіти охоплено 97% дітей віком від 3 до 6 (7) років. У містах охоплено 99% дітей зазначеної вікової категорії, у селах – 95,9 відсотків. Стовідсоткового рівня охоплення досягнуто у містах та районах Кам’янець-Подільський, Нетішин, Славута, Старокостянтинів, Білогірському, Славутському, Хмельницькому, Чемеровецькому, Шепетівському.

Діти 5 річного віку охоплені дошкільною освітою стовідсотково, з них 96,1% відвідували дошкільні навчальні заклади, 3,9% - були охоплені варіативними формами освіти.



5

Створити умови для особистісного зростання кожної дитини з урахуванням її задатків, нахилів, здібностей, індивідуальних психічних та фізичних особливостей


З метою забезпечення особистісного зростання кожної дитини, розвитку її задатків, нахилів, здібностей у дошкільних навчальних закладах області діяла розгалужена мережа гуртків та студій різного спрямування, які дошкільники відвідували відповідно до власних інтересів і бажань. Усього в дошкільних навчальних закладах області діяло 2064 гуртки, в яких займалося 29,1 тис. дітей дошкільного віку.

227 дошкільних навчальних закладів працювали за певним пріоритетним напрямом: художньо-естетичним, фізкультурно-оздоровчим, музичним, гуманітарним та іншими. Ці заклади відвідували близько 23 тис. дітей.



6

Створити належні умови для розвитку інклюзивної та спеціальної дошкільної освіти, розширити мережу груп для дітей з вадами розвитку, надавати соціально-педагогічну підтримку дітям з обмеженими фізичними можливостями для адаптації серед однолітків


У дошкільних навчальних закладах створено умови для перебування і навчання дітей, які потребують корекції фізичного та розумового розвитку. У 2014 році функціонувало 4 дошкільних заклади компенсуючого типу ( м.Хмельницький - 3, м.Кам’янець–Подільський -1). У дошкільних навчальних закладах області діяло 187 спеціальних та санаторних груп для дітей із порушенням зору, слуху, опорно-рухового апарату, інтелекту, в яких виховувалось 3086 дітей. Найбільше таких груп створено у містах Хмельницький, Кам’янець-Подільський, Старокостянтинів, Славута. У містах (Нетішин, Кам’янець-Подільський, Славута) та районах (Віньковецький, Старокостянтинівський, Шепетівський) започатковано організацію інклюзивної освіти, яка забезпечує рівний доступ до якісної освіти шляхом включення дітей з обмеженими фізичними можливостями в дошкільних навчальних закладах загального розвитку. У 10 дошкільних закладах області діяло 34 групи з інклюзивним навчанням, в яких виховувалось 137 дітей з особливими потребами. Кращий досвід роботи з інклюзивної освіти напрацьовано у м.Нетішин, де створено профілактично-реабілітаційні центри для дітей з вадами фізичного розвитку на базі трьох дошкільних закладів, якими охоплено 99 дітей (19 груп) з особливими потребами. У м.Кам’янець-Подільський діяла міська програма з інклюзивного навчання і виховання дітей, функціонувало 9 інклюзивних груп (24 дитини).

У дошкільних навчальних закладах у 2014 році отримували дошкільну освіту 367 дітей-інвалідів.



7

Забезпечити належний стан матеріально-технічної бази дошкільних навчальних закладів, створення в них розвивального освітнього середовища


У 2014 році за рахунок місцевих бюджетів частково проведено модернізацію матеріально-технічної бази дошкільних навчальних закладів шляхом забезпечення сучасним обладнанням, меблями, іграшками, інвентарем. Розвивальне освітнє середовище відповідало вимогам Базового компонента дошкільної освіти та чинних програм розвитку дітей дошкільного віку.

8

Здійснити системні заходи з метою забезпечення дошкільних навчальних закладів комп’ютерною технікою, підключення їх до мережі Інтернет

-

9

Модернізувати зміст дошкільної освіти згідно з вимогами Базової програми розвитку дитини дошкільного віку «Я у Світі», програми розвитку дітей старшого дошкільного віку «Впевнений старт» (для дітей 5-ти річного віку.

Усі дошкільні навчальні заклади здійснювали освітньо-виховний процес відповідно вимог Державного стандарту дошкільної освіти України шляхом реалізації завдань чинних програм: «Дитина», «Українське дошкілля», «Дитина в дошкільні роки», «Я у світі», «Соняшник». Підготовка дітей старшого дошкільного віку до навчання у школі проводилася за комплексними, парціальними програмами та програмою розвитку «Впевнений старт» з орієнтиром на Державний стандарт початкової освіти. Розпочалося вивчення та апробація програми розвитку, навчання і виховання дітей раннього віку «Оберіг».

Районними та міськими відділами/управліннями освіти, методичними кабінетами проводилося навчання педагогів дошкільних навчальних закладів з питань впровадження стандартів дошкільної та початкової освіти, організації роботи за новими програмами розвитку дітей дошкільного віку.



10

З метою вдосконалення системи підготовки та підвищення кваліфікації педагогічних працівників дошкільних навчальних закладів:

Передбачити програмою підвищення кваліфікації курсову підготовку вихователів старших груп з проблеми «Психолого-педагогічна готовність дітей 5-ти річного віку до шкільного навчання»;

проводити Інтернет-семінари для педагогічних працівників дошкільних навчальних закладів за Базовою програмою;

організувати роботу педагогічних працівників дошкільних навчальних закладів за обласним інтеграційним проектом «Базова програма - простір творчого використання інноваційних технологій»



Оновлено навчально-тематичні плани та програми курсів для працівників дошкільних навчальних закладів, що передбачають спецкурси з питань оновлення змісту дошкільної освіти відповідно до вимог Державного стандарту. Організовано курсову підготовку вихователів старших груп із проблеми «Психолого-педагогічна готовність дітей 5-річного віку до шкільного навчання», яку у 2014 році прослухало 5 груп слухачів, 164 педагоги.

Організовано творчі зустрічі переможців Всеукраїнських та обласних конкурсів у галузі дошкільної освіти із слухачами курсів (завідуючі, методисти дошкільного навчального закладу).

Проведено вебінари з питань:

- Підготовка до проведення обласної конференції «Формування основ духовності у дітей засобами мистецтва»;

- «Впровадження варіативної складової Державного стандарту дошкільної освіти»;

- «Державні стандарти з питань формування основ життєдіяльності дітей дошкільного віку».

Реалізовано обласний інтеграційний проект «Розвиток творчих здібностей дітей дошкільного віку» у педагогічних колективах дошкільних навчальних закладів райметодкабінетами, міськими методкабінетами.


11

Забезпечити вивчення та поширення кращого досвіду роботи з дошкільної освіти:

щорічно проводити обласну виставку передового педагогічного досвіду;

провести обласний конкурс «Сучасний дошкільний навчальний заклад. Освітні технології»;

провести обласний конкурс вихователів «Вихователь року»;

організовувати обласні семінари-засідання творчих угрупувань з актуальних питань розвитку професійної компетентності педагогів дошкільних навчальних закладів  як умовиви успішного впровадження Базової програми «Я у Світі»


Організовано обласну постійно діючу виставку передового педагогічного досвіду «Панорама методичних знахідок: досягнення, перспективи».

Із 310 робіт дипломами І ступеня нагороджено 37 робіт, ІІ ступеня -70 робіт, ІІІ ступеня – 83 роботи.

Вивчено та розпочато поширення досвіду роботи дошкільного навчального закладу № 5 у м.Нетішин на тему: «Формування життєвої компетентності дітей дошкільного віку засобами музейної педагогіки».

Забезпечено участь у Всеукраїнських конкурсах, турнірах, фестивалях:

- «Фестиваль театрального мистецтва» (переможець – дошкільний навчальний заклад № 21, м.Кам’янець-Подільський, Диплом І ступеня);

- конкурс на кращий стан фізичного виховання (переможець - дошкільний навчальний заклад № 9 м.Кам’янець-Подільський, Диплом ІІ ступеня);

- VI Міжнародний фестиваль педагогічних інновацій (переможець у номінації «Інновації у сфері дошкільної освіти» - Дьоміна Н.І., вихователь дошкільного навчального закладу № 2, м.Кам’янець-Подільський, Диплом І ступеня).

- Всеукраїнський конкурс народної іграшки «Миколаєве дерево» (переможець - Гульчук О.Б. , вихователь дошкільного навчального закладу № 1 смт. Теофіполь («Іграшки з природного матеріалу»), Диплом І ступеня).

Організовано обласний конкурс на кращу методичну розробку, присвячену 200-ти річчю з дня народження Т.Г.Шевченка (переможець - Орищук Л.М., музичний керівник дошкільного навчального закладу № 23, м.Хмельницький).

З метою розвитку професійної компетентності педагогів проведено:

- регіональну науково-практичну конференцію «Формування основ духовності у дітей дошкільного віку засобами мистецтва»;

семінари для методистів районних (міських) методичних кабінетів, науково-методичних центрів за темами:


  1. «Проблеми організаційно-методичного забезпечення управління процесом оновлення змісту дошкільної освіти»;

-  «Компетентнісний підхід - умова реалізації оновленого стандарту дошкільної освіти та чинних програм».

Організовано:

- обласну творчу майстерню педагогічного колективу дошкільного навчального закладу № 6, м.Старокостянтинів, з проблеми «Впровадження здоров’язбережувальних та здоров’яформувальних технологій» (для завідувачів та методистів дошкільних навчальних закладі);

- обласну школу молодого методиста з проблеми «Сучасні підходи до змісту методичної роботи» на базі досвіду роботи переможця Всеукраїнського методичного турніру «Моє покликання – методист» Бурак В.О., методиста Славутського міського методичного кабінету.



12

Продовжити висвітлення на сайті  обласного  інституту післядипломної педагогічної освіти Web – сторінки для працівників дошкільних навчальних закладів «Дошкільна освіта»


Матеріали Web-сторінки «Дошкільна освіта» постійно оновлюються за основними складовими.

Створено:

- YOU-TUBE канал «Дошкілля Хмельниччини» ;

- блог методичних матеріалів «Дошкільний світ Хмельниччини».

Проведено On-linе- круглий стіл керівників творчих, динамічних груп, методичних об’єднань вихователів старших груп дошкільних навчальних закладів з питання: «Розвиток професійної компетентності педагогів як умови успішного впровадження оновленого Державного стандарту дошкільної освіти» та On-linе-консультаційний пункт «Надання сервісних послуг та навчально-методичне консультування педагогічних працівників щодо вдосконалення змісту та структури освітнього процесу».


13

Організувати Інтернет-консультацію для батьків щодо підготовки до школи майбутніх першокласників

Створено розширену мережу консалтингового сервісу для батьків щодо психолого-педагогічної підготовки до школи майбутніх першокласників на сайтах обласного інституту післядипломної педагогічної освіти, дошкільних навчальних закладів області.

14

Щорічно брати участь у проведенні Всеукраїнського моніторингу якості дошкільної освіти (дошкільна освіта 5-ти річних дітей)


1) У 2014 році всеукраїнського моніторингу якості дошкільної освіти не відбувалося.

2) Хмельницьким обласним інститутом післядипломної педагогічної освіти було розроблено інструментарій для проведення регіонального моніторингового дослідження стану надання освітніх послуг у дошкільних навчальних закладах (проведення заплановано на травень 2015 року).



15

Підняти рівень навчально-методичного забезпечення дошкільних навчальних закладів, сприяти виданню науково-методичної літератури, навчально-методичних посібників для педагогів дошкільних навчальних закладів. Підготувати та видати посібники для вихователів: «Тематичне планування. Старший дошкільний вік» (2011), «Емоційно-ціннісний розвиток дошкільника» (2013);

збірку «Хрестоматія літературних творів для дітей дошкільного віку за Базовою програмою «Я у Світі» (2012);

збірку музичних творів для дітей дошкільного віку за Базовою програмою «Я у світі» (2014)


У 2014 році видано:

- збірку регіональної науково-практичної конференції «Формування основ духовності у дітей дошкільного віку засобами мистецтва» (електронна версія - блог «Дошкільний світ Хмельниччини»);

- навчально-методичний посібник «Основні компетенції дітей дошкільного віку: вивчення рівня сформованості». /Каратаєва М.І., Дарченко Л.Г.,- Кам’янець-Подільський, 2014.-106с.;

- збірку «Матеріали з досвіду роботи на тему «Формування життєвої компетентності дітей дошкільного віку засобами музейної педагогіки» /Каратаєва М.І., -Нетішин, 2014. – 172 с.;

- збірку «Школа молодого методиста»/Каратаєва М.І.,-Славута, 2014.-105с.;

-   збірку «Обласна творча майстерня з проблеми «Впровадження здоров’язберігаючих та здоров’яформувальних технологій у роботу дошкільного навчального закладу»/Дарченко Л.Г.,-Старокостянтинів, 2014. – 62с.;

- інструктивно-методичні рекомендації «Про організацію роботи в дошкільних навчальних закладах у 2014/2015 н.р.» Червень 2014 року. /Каратаєва М.І., Дарченко Л.Г. .


Розділ ІІ. Загальна середня освіта

Проект «Рівний доступ до якісної освіти»

Основні заходи

2

Вивчити  можливості  і доцільність вторинного використання шкільних приміщень, розширення на їх базі сфери додаткових освітніх та інших послуг не заборонених чинним законодавством для населення



Вивчено можливість і доцільність вторинного використання шкільних приміщень.

За інформацією відділів/управлінь освіти, молоді та спорту райдержадміністрацій/міських рад у загальноосвітніх навчальних закладах за бажанням учнів та їх батьків введено додаткові освітні послуги: курси з іноземної мови, інформатики, автотракторної справи, у позаурочний час працюють гуртки, спортивні секції, клуби, групи продовженого дня тощо. У населених пунктах, де відсутні дитячі садки, у приміщеннях загальноосвітніх навчальних закладів функціонують різновікові та короткотривалі групи для дошкільнят.



3

Забезпечити ефективну реконструкцію інфраструктури освіти, у тому числі шляхом створення та функціонування освітніх округів; здійснити перерозподіл ресурсів між навчальними закладами регіону для створення, за рахунок їх ефективного використання, нових освітніх можливостей для населення і піднесення якості освіти

У 2014 році функціонувало 16 освітніх округів, до яких входило 67 загальноосвітніх навчальних закладів, де було охоплено 3307 учнів, із яких 613 учнів підвозилось. Найбільша кількість освітніх округів функціонувала у таких районах: Кам’янець-Подільський – 4, Чемеровецький – 2, Хмельницький – 3, Шепетівський – 2 .



4

Забезпечити у функціонуванні й розвитку навчальних закладів дотримання законодавства про мови в Україні, реалізацію прав громадян щодо мов навчання

У місцях компактного проживання громадян інших національностей та відповідно до запитів у 2014 році функціонувало 8 загальноосвітніх навчальних закладів, з них:

- 1 школа з російською мовою навчання (Пилипохребтіївська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів Новоушицького району);

-  1 школа з польською мовою навчання (Городоцька загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів з польською мовою навчання );

- 6 шкіл двомовних, з них: 4 з російською та українською мовами навчання (Хмельницька спеціалізована загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів № 12, Хмельницька спеціалізована середня загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів № 6 з поглибленим вивченням німецької мови, Кам’янець - Подільський НВК № 8 у складі гімназії та загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів з української та російською мовами навчання, Нетішинська загальноосвітня школа І – ІІІ ступенів № 4) та 2 школи - з польською та українською мовами навчання (Шепетівська загальноосвітня школа І – ІІІ ступенів №4, Кам’янець-Подільський НВК №13).

Разом з тим, як предмет польську мову вивчало 2485 учнів, російську – 23483 учнів. Факультативно польську мову вивчало 802 учня та російську 2860 учнів.


5

Забезпечити організацію дистанційного навчання. Створити сервер освітньої системи дистанційного навчання на базі обласного інституту післядипломної педагогічної освіти та методичних кабінетів

На базі Хмельницького інституту післядипломної педагогічної освіти створено сервер освітньої системи дистанційного навчання

http://dn.hoippo.km.ua/moodle/

Хмельницьким обласним інститутом придбано платформу Adobe Connect Pro 9.2 для забезпечення проведення вебінарів та дистанційного навчання педагогічних працівників області. У 2014 році  проведено 100 вебінарів.



6

Створити єдиний інформаційний освітній портал області – віртуальне представництво в Інтернеті всіх структурних одиниць системи освіти області: органів управління освітою, навчальних закладів усіх типів і форм власності, служб науково-методичного, соціального, психолого-медико-педагогічного, бібліотечно-інформаційного забезпечення, установ освіти

На базі Хмельницького інституту післядипломної педагогічної освіти створено портал, що постійно оновлюється

http://dn.hoippo.km.ua/


7

Створити та забезпечити ефективне функціонування локальних мереж, широке використання інформаційних ресурсів Інтернету в освітньому процесі навчальних закладів

На базі Хмельницького інституту післядипломної педагогічної освіти створено локальну мережу, яка постійно розширюється, з доступом до Інтернету всіх методичних служб інституту та бібліотеки.

8.

Здійснювати систематичне оновлення та модернізацію наявного парку комп’ютерної техніки


На виконання Програми за кошти обласного бюджету придбано 24 мобільних навчальних комп’ютерних комплекси конфігурації 4+1, 17 навчальних комп’ютерних комплексів конфігурації 7+1 та 4 ноутбуки.

9

Забезпечити 100% навчальними комп’ютерними комплексами школи І і ІІ ступенів з підключенням до мережі Інтернет


Забезпеченість навчальними комп’ютерними комплексами загальноосвітніх навчальних закладів І ступеня становить 12% від загальної кількості шкіл І ступеня. Інші заклади І ступеня мають

персональні комп’ютери в загальній кількості 63 одиниці. Школи І-ІІ ступенів забезпечені навчальними комп’ютерними комплексами на 95% від загальної кількості шкіл І-ІІ ступенів. До мережі Інтернет підключено І ступеня - 63%, І-ІІ ступенів - 93,5 відсотка загальноосвітніх шкіл.



10

Укомплектувати комп’ютерну техніку навчальних закладів ліцензійним програмним забезпеченням

Комп’ютерну техніку навчальних закладів області укомплектовано ліцензійним програмним забезпеченням на 79 відсотків.

11

Забезпечити реалізацію Всеукраїнського освітнього проекту «Формування та розвиток інформаційно-комунікаційної компетентності педагогів» щодо неперервного підвищення кваліфікації педагогів області в галузі інформаційно – комунікаційних технологій


З метою неперервного підвищення кваліфікації педагогів у галузі інформаційно-комунікаційних технологій у 2014 році проведено навчання:

- 5367 педагогічних працівників на курсах підвищення кваліфікації за модулем «Інформаційно-комунікаційні технології в роботі педагога»;

- 6737 педагогічних працівників за програмою «Партнерство у навчанні»;

- 10862 педагогічних працівника за програмою «Intel ® Навчання для майбутнього»;

- 4410 педагогічних працівників за програмою «Цифрові технології»;

- 892 педагогічних працівника за програмою «Учителі в онлайні»;



- 398 педагогічних працівників за програмою «Вчитель-вчитель».

12

Розробити та впровадити курси та спецкурси за різними формами навчання (очні, дистанційні тощо), спрямовані на впровадження та використання інформаційних технологій в освітньому процесі

У 2014 році на курсах підвищення кваліфікації керівних і педагогічних кадрів освіти області було охоплено 5367 оcвітян (за очною, заочною та дистанційною формами навчання). За навчальним планом на інформаційні технології в освітньому процесі було виділено 20 годин.

13

Забезпечити придбання, за рахунок різних, не заборонених чинним законодавством джерел фінансування, для підвезення учнів та педагогів до навчальних закладів, нових шкільних автобусів різної пасажиромісткості

На виконання Програми за кошти обласного бюджету придбано 7 автобусів на суму 2730,00 тис.грн., що дало можливість оновити та поповнити автобусний парк навчальних закладів у районах.

14

Продовжити придбання обладнання та навчально – методичного забезпечення для предметних кабінетів загальноосвітніх навчальних закладів області

На виконання Програми за кошти обласного бюджету придбано меблі (стіл та стінка) для 26 кабінетів хімії.

15

Поновлювати та удосконалювати матеріально-технічне забезпечення загальноосвітніх навчальних закладів за рахунок різних, не заборонених чинним законодавством джерел фінансування

За рахунок обласного бюджету придбано 1 копіювальний апарат Cenon, 1 інтерактивну дошку, 1 сканер, 1 сервер в комплекті, 1 пральну машину, 1 комплект звукопідсилюючої апаратури, 1 типографічний станок, 6 телевізорів, 104 електричних плити, 104 холодильники, 2000 шт. стільців, 1000 шт. парт, 26 столів демонстраційних та 26 стінок для кабінету хімії, 41 навчально-комп`ютерний комплекс (мобільний) та комп’ютерне обладнання.

Проект «Профільне навчання»

Основні заходи

2

Постійно оновлювати обласний та районні (міські) інформаційні банки загальноосвітніх навчальних закладів з питань упровадження допрофільного та профільного навчання (за напрямами та профілями)



Оновлено інформаційні банки загальноосвітніх навчальних закладів із питань впровадження допрофільної підготовки та профільного навчання (за напрямами та профілями). Профільним навчанням охоплено 12656 учнів. Навчання організовано за такими напрямами:

  • філологічний – 4351 учень;

  • суспільно-гуманітарний – 2535 учнів;

  • природничо-математичний – 2774 учні;

  • технологічний – 2499 учнів;

  • художньо-естетичний – 152 учня;

- спортивний – 345 учнів.


3

Провести районні, міські та обласний конкурси авторських програм курсів за вибором для здійснення профільного навчання


Освітянами області розроблено авторські програми курсів за вибором з історії, інформатики, української мови і літератури. Програми схвалено науково-методичною радою Хмельницького обласного інституту післядипломної педагогічної освіти (протоколи від 26.03.2014 р. №2 та від 17.06.2014 р. №3) і подано на розгляд предметно-методичних комісій Інституту інноваційних технологій і змісту освіти Міністерства освіти і науки України для надання Грифу Міністерства освіти і науки України.


4

Розширити можливості для розвитку допрофільного та профільного навчання на базі позашкільних навчальних закладів

Для здійснення допрофільної підготовки та профільного навчання в освітніх округах використовувалася навчальна база позашкільних навчальних закладів.

5

Забезпечити науково-методичний супровід впровадження профільного навчання в умовах роботи освітніх округів


Забезпечено науково-методичний супровід запровадження профільного навчання в умовах освітніх округів:

- підготовлено методичні рекомендації щодо профільного навчання в умовах роботи освітніх округів;

- оновлено сторінки «Профілізація старшої школи» на сайті обласного інституту післядипломної педагогічної освіти та сайтах районних/міських методичних кабінетів;

- надано адресну консультативну допомогу працівникам методичних служб за замовленням Дунаєвецького, Славутського та Старокостянтинівського районів;

-  сформовано тематичні списки літератури з питань організації допрофільної підготовки і профільного навчання в навчальних закладах області.

Триває дослідно-експериментальна робота на базі Городнявського НВК Шепетівського району з проблеми «Менеджмент розвитку інноваційної культури педагогів у процесі профільного навчання школярів в умовах діяльності освітніх округів» (науковий керівник к.п.н. Ковальська О. П.).



6

Продовжити системний моніторинг якості профільної освіти  в  старшій школі: розробити методику, критерії, показники, інструментарій моніторингу; забезпечити реалізацію результатів моніторингу для коригування та розвитку якості профільного навчання


1) У 2014 р. здійснювалася коригувальна робота на підставі результатів попередніх моніторингових досліджень, проведених у 2013 році.

2) Тривала розробка інструментаріїв для проведення наступного моніторингового дослідження (проведення заплановане на жовтень-листопад 2015 року).

Передбачається проведення комплексного дослідження методом опитування з використанням хмарних технологій, спрямованого на визначення стану громадської думки педагогічної, учнівської та батьківської громадськості щодо якості профільного навчання, актуальних проблем у сфері профільного навчання, способів реалізації завдань розвитку профільного навчання в старшій школі. До вибіркової сукупності респондентів мають увійти керівники загальноосвітніх навчальних закладів, вчителі, учні, батьки учнів.


Проект «Обдарована дитина»

Основні заходи

1

Щорічно проводити ІІІ (обласний) етап Всеукраїнських учнівських олімпіад з базових дисциплін, забезпечити підготовку і участь переможців у ІV етапі та Міжнародних олімпіадах

У ІІІ етапі Всеукраїнських учнівських олімпіад взяли участь 1919 учнів, з них: переможців – 735 (диплом І ступеня - 66 переможців, ІІ ступеня – 200, ІІІ ступеня – 469), що становить 44% від загальної кількості учасників.

У IV етапі брали участь 69 учнів Хмельницької області, в тому числі Деражнянського, Дунаєвецького, Шепетівського, Новоушицького та Летичівського районів – 9 учасників, м.Кам’янець-Подільський – 11 учасників, м.Хмельницький – 26 учасників, м.Шепетівка – 6 учасників, м.Старокостянтинів – 5 учасників, м.Нетішин – 4 учасника.

Переможців – 25 (Деражнянський район – 1, Шепетівський – 1, м.Кам’янець-Подільський – 3, м.Хмельницький – 13, м.Шепетівка – 3, м. Старокостянтинів – 4).

У десятку кращих учнівських команд України увійшли обласні команди з предметів природничо-математичного циклу: астрономія – три переможці (гімназія № 2 м.Хмельницький, НВК № 17 м.Кам’янець-Подільський, Маниковецька загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів Деражнянського району), математика – 2 призових місця (ліцей м.Старокостянтинів), по одному призовому місцю з біології, екології (Шепетівський НВК «Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів-гімназія») і економіка (Хмельницька гімназія № 1).

Соціо-гуманітарний цикл представлено успішними виступами учнів з української мови – два дипломи (Кам’янець-Подільський ліцей, Хмельницький ліцей № 17), з російської мови та літератури (Шепетівська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів № 1), з правознавства (Хмельницька гімназія № 1), з педагогіки і психології – (Хмельницький ліцей № 17).

Результативними були виступи на олімпіадах з інформатики – три дипломи (Хмельницький спеціалізований ліцей-інтернат поглибленої підготовки в галузі науки, Хмельницький ліцей № 17, Старокостянтинівська гімназія) та інформаційних технологій (Старокостянтинівська гімназія і гімназія № 2 м.Хмельницького), з трудового навчання – два переможці (Хмельницький ліцей № 17).




2

Щорічно проводити ІІ (обласний) етап Всеукраїнського конкурсу-захисту науково-дослідницьких робіт учнів-членів Малої академії наук України та забезпечити участь переможців у ІІІ етапі (на державному рівні)

Протягом 2014 року Хмельницьким територіальним відділенням Малої академії наук України забезпечено організаційний супровід 15-ти обласних масових заходів, в яких взяли участь 3172 учні навчальних закладів області:

- ІІ (обласний) етап Всеукраїнського конкурсу-захисту науково-дослідницьких робіт учнів – членів Малої академії наук України (613 учнів);

- ІІ обласна науково-практична учнівська конференція «Перспективи розвитку сучасної науки: погляд юних науковців Хмельниччини» (204 учні);

- тренувальні збори переможців ІІ етапу Всеукраїнського конкурсу-захисту науково-дослідницьких робіт (35 учнів);

- І етап Всеукраїнського інтерактивного конкурсу «МАН – Юніор Ерудит» (1768 учнів);

- 11 обласних заочних конкурсів: юних хіміків та біологів; юних математиків; юних істориків та географів, філософів та релігієзнавців; з української мови; з інформаційних технологій; конкурс з екології; "Зоряний шлях"; юних журналістів; «Розкрилля душі»; дослідницьких робіт для учнів 6-8 класів; молодіжних інноваційних проектів «Майбутнє України» (552учні).

Протягом 2014 року Хмельницьким територіальним відділенням Малої академії наук України забезпечено участь обдарованих дітей у12-ти всеукраїнських і міжнародних заходах.

Протягом січня – лютого 2014 року Хмельницьким територіальним відділенням Малої академії наук України забезпечено проведення другого (обласного) етапу Всеукраїнського конкурсу-захисту Малої академії наук України. На розгляд журі в 62-х секціях подано 613 науково-дослідницьких робіт із 20-и районів і 6-и міст, 3-х обласних ліцеїв інтернатів та 3-х позашкільних закладів обласного підпорядкування Хмельницької області. 305 учасників стали переможцями, із них 124 – учні наукових товариств районних філій (40,7 % від загальної кількості призових місць).



4

Щорічно проводити обласне свято „Обдаровані учні”, забезпечити  нагородження преміями переможців обласних, Всеукраїнських, Міжнародних учнівських олімпіад і конкурсів за поданням відділів/управліннь освіти райдержадміністрацій, виконавчих комітетів міських (міст обласного значення) рад та шкіл-інтернатів

Відповідно до постанови КМУ від 01.03.2014 року № 65 «Про економію державних коштів та недопущення втрат бюджету» преміювання переможців обласного етапу не здійснювалося. Проте, 2 учні-переможці ІІІ Міжнародного мовно-літературного конкурсу учнівської та студентської молоді імені Тараса Шевченка і переможець IV етапу Всеукраїнської учнівської олімпіади з педагогіки та психології стали стипендіатами стипендії Президента України, Кабінету Міністрів України. Для переможця IV етапу Всеукраїнської учнівської олімпіади з української мови та літератури призначено стипендію імені Тараса Шевченка.

5

Забезпечити оздоровлення та відпочинок обдарованих учнів навчальних закладів обласного підпорядкування, у тому числі відмінників навчання, переможців обласних, міжрегіональних і Всеукраїнських інтелектуальних змагань (за поданням шкіл-інтернатів)

В області у 2014 році забезпечено оздоровленням та відпочинком 91768 тис. дітей, із них: 1465 дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, 1202 дитини, які перебувають в різних сімейних формах виховання, та 263 дитини, які навчаються в інтернатних закладах, що становить 66% від загальної кількості дітей. Зокрема оздоровленням забезпечено 20,3% дітей від загальної кількості.

В оздоровчих закладах області під час оздоровчої кампанії проводилися тематичні зміни для обдарованих дітей із залученням до роботи в них провідних фахівців області, у відпочинкових закладах проводилися профільні зміни та вивчення курсів з окремих предметів (іноземна мова, інформатика, історія тощо). У 2014 році функціонували профільна літня школа старшокласників «Ерудит» для учнів 10 класів (3 зміни по 25 дітей) та туристсько-краєзнавчий наметовий табір «Патріот» (2 зміни по 140 учнів). Для обдарованих дітей (26 лідерів учнівського самоврядування) у дитячо-юнацькому оздоровчому комплексі «Чайка», м.Хмельницький було організовано обласну літню школу.



6

Забезпечити участь учнівських збірних команд області у Всеукраїнських турнірах та конкурсах, проведенні тренувальних зборів та обласних літніх шкіл для обдарованих дітей

Профінансовано та проведено навчально-тренувальні збори по підготовці команд до ІV етапу Всеукраїнських учнівських олімпіад з використанням наукової бази Кам‘янець-Подільського національного університету ім. Івана Огієнка (Копилов С.А.) та Хмельницького національного університету (Скиба М.Є.).

За спонсорські кошти учнівські команди області взяли участь у Всеукраїнських турнірах юних біологів, математиків, інформатиків та економістів. Турнір юних інформатиків завершився перемогою - ІІ місце.

Забезпечено участь учнів у міжнародних конкурсах: ім.Петра Яцика (заключний етап) – 1 переможець; мовно-літературний конкурс ім.Тараса Шевченка – 57 переможців (обласний етап), 8 переможців (Всеукраїнський етап);

На Всеукраїнському конкурсі учнівської творчості, присвяченому Шевченківським дням – 2 переможці Всеукраїнського етапу.

Учні 8–11 класів шкіл області постійно беруть активну участь у конкурсі з українознавства. Активну участь учні шкіл області беруть у цілому ряді інших конкурсів і турнірів. Зокрема, Всеукраїнська гра-конкурс з українознавства «Патріот» для учнів 2–11 класів; Всеукраїнська українознавча гра «Соняшник» для учнів 1–11 класів; інтелектуальний заочний Міжнародний конкурс «50 слів».



7

Створити та організувати роботу очних та дистанційних районних міжшкільних факультативів «Школа олімпійського резерву» з підготовки школярів до участі в олімпіадах з базових дисциплін, здійснити науково-методичне забезпечення організації та діяльності цих шкіл

З 1 вересня 2014 року створено обласний факультатив з фізики, у дистанційному режимі працює консультпункт для обдарованих дітей та продовжено роботу постійно діючого обласного дистанційного факультативу «Школа олімпійського резерву» з програмування.

8

Розробити для загальноосвітніх та позашкільних навчальних закладів науково-методичні посібники, інструментарій, технологічне забезпечення проведення комплексної діагностики обдарованості дітей психологами і педагогами

Впроваджуються розроблені центром практичної психології та соціальної роботи Хмельницького обласного інституту післядипломної педагогічної роботи матеріали з питань діагностики для загальноосвітніх та позашкільних навчальних закладів; науково-методичні посібники, інструментарій, технологічне забезпечення виявлення та психолого-педагогічного супроводу обдарованої молоді психологами і педагогами.

13

Розробити та організувати впровадження програми розвитку професійної компетентності педагога у роботі з обдарованими дітьми

Продовжується апробація програми розвитку професійної компетентності педагога у роботі з обдарованими дітьми. Здійснюється консультативна та навчальна робота щодо випереджуючої підготовки вчителів до роботи з обдарованими дітьми.

14

Організовувати виставку передового педагогічного досвіду «Хмельниччина на шляхах реформування», щорічне проведення обласних конкурсів-захистів авторських програм роботи з обдарованими дітьми та дидактичного матеріалу

Кращі матеріали щодо роботи з учнями представлені на виставці «Освіта Хмельниччини на шляхах реформування 2014».

Проект «Дитина з особливими потребами»

Основні заходи

4

Здійснити ресурсне забезпечення запровадження інклюзивного навчання (архітектурна доступність приміщень, спеціальне обладнання, інформаційно-технічне, кадрове та навчально-методичне забезпечення)


У навчальних закладах облаштовано пандуси для доступності до школи дітей. Для дітей з порушеннями опорно-рухового апарату завершено будівництво ліфта у Хмельницькій спеціалізованій загальноосвітній школі № 8. Для дітей із вадами зору обладнано кольорові поручні, на східцях кольорові обмежувальні лінії, визначено зони пересування по школі, класні кімнати обладнано спеціальною дошкою для слабозорих, акумуляторною настільною лампою денного освітлення, підставкою під підручники з регулюванням кута зору (Плесенська загальноосвітня школа І-ІІІ ст. Шепетівського району, Хмельницька спеціалізована загальноосвітня школа №15) тощо. Класні кімнати забезпечено одномісними партами (Хмельницька спеціалізована загальноосвітня школа № 8). У закладах є спеціальне обладнання відповідно до нозології дитини (набори пробних лінз та призм, апарати вакуумного масажу, кольоротести для визначення бінокулярності зору, сенсорні дошки, слухові апарати тощо). Обладнано кабінети індивідуальної роботи, тренінгові кімнати. Навчання здійснюється за спеціальними навчальними програмами, розроблено методичні посібники по роботі з дітьми з особливими потребами.

5

Забезпечити умови для здобуття позашкільної освіти дітьми з особливими освітніми потребами

Системою позашкільної освіти області у 2014 році охоплено 2050 дітей з особливими потребами за місцем проживання.

6

Вжити заходів щодо організації підвезення учнів з обмеженими фізичними можливостями до місця навчання та додому спеціально обладнаними автобусами

Для підвезення учнів з обмеженими можливостями до місця навчання використовуються шкільні автобуси, спеціально обладнаних автобусів немає.

7

Відкрити в районі,  місті інклюзивні класи для дітей з особливими освітніми потребами

В області у 2014 році функціонувало 115 інклюзивних класів, де навчанням охоплено 217 дітей з особливими освітніми потребами.

8

Забезпечити фаховий психолого-педагогічний супровід дітей із особливими освітніми потребами


Психолого-педагогічний супровід дітей з особливими освітніми потребами здійснюється практичними психологами, соціальними педагогами. У системі освіти області у 2014 році працювало 570 практичних психологів, 251 соціальний педагог, 32 методисти з психологічної служби. З метою забезпечення фахового психолого-педагогічного супроводу дітей із особливими освітніми потребами обласна, районні, міські психолого-медико-педагогічні консультації систематично здійснюють психолого-педагогічне вивчення дітей з порушенням психофізичного розвитку.

9

Розробити та організувати виконання плану заходів центру практичної психології та соціальної роботи обласного інституту післядипломної педагогічної освіти та психолого-медико-педагогічної комісії зі здійснення системного психолого-педагогічного супроводу дітей дошкільного та шкільного віку, які навчаються в умовах інклюзивної освіти


Хмельницьким обласним інститутом післядипломної педагогічної освіти, обласною психолого-медико-педагогічною консультацією та центром практичної психології соціальної роботи розроблено та забезпечується виконання плану заходів із впровадження інклюзивного навчання в загальноосвітніх навчальних закладах.

Протягом року практичними психологами, соціальними педагогами закладів освіти було охоплено діагностичною, консультативною, просвітницькою та корекційно-розвивальною роботою всіх учасників навчально-виховного процесу у закладах впровадження інклюзивної освіти.

Обласна, районні, міські психолого-медико-педагогічні консультації систематично здійснюють психолого-педагогічне вивчення дітей з порушенням психофізичного розвитку, в тому числі, охоплених інклюзивним навчанням. Обласною психолого-медико-педагогічною консультацією проведено круглий стіл з головами шкільних психолого-медико-педагогічних комісій: «Роль шкільних психолого-медико-педагогічних комісій в інтеграції дітей з особливими освітніми потребами в загальноосвітній простір».

Вивчалась система роботи Віньковецької районної психолого-медико-педагогічної консультації з питань впровадження інклюзивного навчання та психолого-медико-педагогічного супроводу дітей в загальноосвітніх навчальних закладах району.



11

Провести семінари для вихователів, вчителів навчальних закладів, які працюють (планують) роботу з дітьми із особливостями психо-фізичного розвитку з проблеми «Реалізація інклюзивної моделі освіти в дошкільних, загальноосвітніх, позашкільних навчальних закладах»

Сектором спеціальної та інклюзивної освіти науково-методичного центру дошкільної, початкової, спеціальної та інклюзивної освіти для вчителів навчальних закладів, які працюють з дітьми із вадами психофізичного розвитку, проведено:

- обласний вебінар з учителями, асистентами вчителів інклюзивних класів «Корекційно-розвиткова робота як складова інклюзивного навчання»;

-    обласний семінар спеціалістів, методистів відділів/управлінь райдержадміністрацій/міських рад «Організація та науково-методичний супровід інклюзивної освіти в загальноосвітніх навчальних закладах»;

- обласний семінар керівників загальноосвітніх навчальних закладів з інклюзивним навчанням «Організація впровадження інклюзивної освіти в навчально-виховний процес загальноосвітніх навчальних закладів».



12

Забезпечити відповідно до потреби щорічне проведення курсів підвищення кваліфікації педагогічних кадрів для роботи з дітьми із особливостями психофізичного розвитку в умовах інклюзивного навчання у дошкільних, загальноосвітніх, позашкільних  навчальних закладах


Обласним інститутом післядипломної педагогічної освіти розроблено 4 нові навчальні програми: для вчителів інклюзивного навчання; асистентів учителів інклюзивного навчання; завідуючих та консультантів районних, міських психолого-медико-педагогічних консультацій (цикл лекцій, семінарських, практичних, самостійних занять). За даними програмами впродовж 2014 року пройшли навчання:

- вчителі інклюзивного навчання (1 група, 22 слухача);

- асистенти вчителів інклюзивного навчання (1 група, 12 слухачів);

-  завідуючі та консультанти районних, міських психолого-медико-педагогічних консультацій (по 1 групі, відповідно, – 17 і 16 слухачів).

Відповідно до потреби обласним інститутом післядипломної педагогічної освіти організовано проведення курсів підвищення кваліфікації педагогічних кадрів для роботи з дітьми з вадами психофізичного розвитку в умовах інклюзивного навчання у дошкільних, загальноосвітніх, позашкільних навчальних закладах:

- вчителів, які працюють з дітьми з особливими освітніми потребами (6 груп, 132 слухачі);

- вчителів-логопедів загальноосвітніх шкіл та дошкільних навчальних закладів (2 групи, 43 слухачі);

- вчителів-дефектологів, (2 групи, 37 слухачів);

- вихователів шкіл-інтернатів (2 групи, 40 слухачів).


13

Організувати роботу постійно діючого  семінару для заступників директорів загальноосвітніх шкіл-інтернатів з проблеми «Інклюзивна освіта: проблеми і перспективи»

Організовано постійно діючий  семінар для заступників директорів загальноосвітніх шкіл-інтернатів, зокрема з питань «Інклюзивна освіта: проблеми і перспективи».

Проведено семінар заступників директорів спецшкіл-інтернатів з навчально-виховної роботи «Науково-методична підготовка спецшкіл, спецшкіл-інтернатів до впровадження Державного стандарту початкової загальної освіти для дітей з особливими освітніми потребами». Організовано засідання творчих груп заступників директорів спецшкіл-інтернатів з навчально-виховної роботи «Вироблення єдиних вимог до змісту і форм методичної роботи в процесі реалізації Державного стандарту початкової загальної освіти для дітей з особливими освітніми потребами з урахуванням нових Типових навчальних планів початкової школи та спеціальних загальноосвітніх закладів ІІ ступеня для дітей, які потребують корекції психічного та (або) розумового розвитку».



14

Організувати роботу навчально-методичного семінару для педагогів з питань організації навчання дітей з особливими освітніми потребами (із залученням  досвідчених педагогів  спеціальних загальноосвітніх навчальних закладів)

Науково-методичним центром дошкільної, початкової, спеціальної та інклюзивної освіти налагоджено співпрацю загальноосвітніх та спеціальних навчальних закладів в організації та впровадженні інноваційних форм і методів роботи індивідуального, інклюзивного навчання, використання ресурсних центрів спеціальних навчальних закладів, як осередків комплексної професійної підготовки вчителів у наданні кваліфікованої методичної, консультаційної допомоги вчителям.

Обласною психолого-медико-педагогічною консультацією організовано роботу постійно діючого семінару на тему: «Форми надання консультативно-методичної допомоги дітям, батькам, педагогам в умовах інклюзивного навчання», який проводиться щоквартально за модулями: «Мультидисциплінарний підхід до організації психолого-медико-педагогічного вивчення та супроводу учнів з психофізичними порушеннями» (модуль 1); «Психологічна готовність та професійна компетентність педагогічних працівників загальноосвітніх навчальних закладів як запорука ефективного навчання дітей з психофізичними порушеннями в умовах інклюзії» (модуль 2); «Розробка і подальше удосконалення спеціальних індивідуальних навчальних планів, програм, посібників та організація корекційного навчання дітей з порушеннями психофізичного розвитку, охоплених інклюзивним навчанням» (модуль 3); «Консультативні та наочно-інформаційні форми і методи роботи з родиною, яка виховує дитину з порушенням психофізичного розвитку» (модуль 4). До проведення семінарів запрошувались педагогічні, медичні працівники, які ділились професійним досвідом роботи з дітьми з особливими освітніми потребами.

Обласною психолого-медико-педагогічною консультацією спільно з сектором спеціальної та інклюзивної освіти Хмельницького обласного інституту післядипломної педагогічної освіти організовано і проведено:

- обласний семінар завідувачів районних методичних кабінетів, науково-методичних центрів та завідувачів районних, міських психолого-медико-педагогічних консультацій: «Забезпечення методичного супроводу навчально-корекційної роботи з дітьми, які мають особливі освітні потреби»;

- обласний семінар-нараду завідувачів районних, міських психолого-медико-педагогічних консультацій «Співпраця Шепетівської районної психолого-медико-педагогічної консультації з громадськими організаціями інвалідів» (на базі управління освіти, молоді та спорту Шепетівської райдержадміністрації);

- вебінари для завідувачів районних, міських психолого-медико-педагогічних консультацій та методистів інклюзивного навчання районних методичних кабінетів: «Консультативно-методична допомога батькам з питань організації інклюзивного навчання дітей з особливими освітніми потребами в ЗНЗ», «Організаційно-методична робота завідувачів психолого-медико-педагогічних консультацій та педагогів загальноосвітніх навчальних закладів щодо організації інклюзивного навчання».



15

Організувати роботу консультаційного пункту для батьків дітей із особливостями психо-фізичного розвитку, які навчаються в дошкільних, загальноосвітніх, позашкільних навчальних закладах в умовах інклюзивного навчання

Обласна психолого-медико-педагогічна консультація спільно з науково-методичним центром дошкільної, початкової, спеціальної та інклюзивної освіти, районні, міські психолого-медико-педагогічні консультації, методисти з питань корекційної освіти районні (міські) методичні кабінети проводять системну консультативно-роз’яснювальну роботу серед батьків щодо необхідності забезпечення права дітей з особливими освітніми потребами на здобуття якісної освіти, в тому числі, за інклюзивною формою навчання шляхом проведення консультацій, бесід, лекцій, тренінгів, корекційних занять. На сайтах відділів (управлінь) освіти, молоді та спорту райдержадміністрацій, міських рад розміщують інформацію щодо стану, програмового, науково-методичного забезпечення впровадження інклюзивної освіти в області. Через засоби масової інформації інформують батьків, педагогічних працівників, громадськість не тільки про проблеми дітей з порушеннями розвитку і труднощами навчання, а й про потенційні їх можливості і досягнення. При всіх спеціальних школах-інтернатах створено пункти консультативно-методичного супроводу сімей, які виховують дітей з порушеннями психофізичного розвитку.

Проект «Інтернатні заклади освіти»

Основні заходи

1

Провести оптимізацію мережі інтернатних закладів відповідно до потреб регіону

  1   2   3


База даних захищена авторським правом ©res.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка