Cпільні програми та проекти на підтримку дитячого читання: херсонський варіант



Скачати 62.85 Kb.
Дата конвертації06.05.2016
Розмір62.85 Kb.
Cпільні програми та проекти на підтримку дитячого читання: херсонський варіант
Бардашевська А.І.

Як відомо, авторитет книги та читання у суспільстві, і особливо серед дітей та підлітків, за два останні десятиліття зазнав кардинальних, я б навіть сказала катастрофічних втрат. У цій професійній аудиторії добре відомими є не тільки статистичні дані зниження інтересу до книги та читання, а і наслідки такого зниження. Дозволю собі лише нагадати, що в світі це явище отримало назву «кризи читання», яка призвела до зниження рівня загальної грамотності та освіти в цілому випускників шкіл. За результатами авторитетної дослідницької програми PISA пострадянські країни, які були обрані базами такого дослідження, посіли 30-і місця (із 40 країн-учасниць). Основний висновок дослідників сформульовано таким чином: «Результаты, полученные в области грамотности чтения, вызывают большую обеспокоенность, во-первых, в связи с низкими количественными показателями, и, во-вторых, в связи с их отрицательной динамикой.» На думку міжнародних експертів, учні-учасники мають значні пробіли в умінні працювати з текстами, що в подальшому ускладнить для них отримання повноцінної освіти. Прогресивні, розвинені країни світу миттєво відреагували цілою низкою масштабних загальнодержавних заходів, національних програм та проектів, націлених на підняття престижу книги та читання, ролі бібліотек у просуванні ідеї важливості прищеплення любові до читання як заняття, яке напряму пов’язане зі становленням успішної особистості.

Завдання просування читання є природним, органічним для будь-якої дитячої, шкільної бібліотеки, а для нашої Херсонської обласної бібліотеки для дітей це завдання стало пріоритетним у останнє десятиліття.

Не вдаючись глибоко в ретроспективу та не зупиняючись на загальнонаціональних програмах, як то: «Найкращий читач України», хотілося висвітлити наші оригінальні проекти підтримки читання, які ми реалізуємо спільно зі шкільними бібліотеками, за їх підтримки та безпосередньої участі.

З 2008 року розгортається широкомасштабна перспективна обласна бібліотечна акція «Читай і стань успішним!». Суть її полягає в залученні до читання, формуванні звички читати в задоволення у дітей молодшого шкільного віку активними читачами-підлітками, що об’єднуються у так звані волонтерські бригади. За умовами акції, такі бригади повинні бути створені при кожній бібліотеці, яка обслуговує дітей – як публічній, так і шкільній.

В процесі роботи діти не тільки разом читають, але й обговорюють прочитане, проводять інші заходи під загальною назвою «Радість читання», визначають кращі книги, з числа яких у подальшому обрані дітьми Читацькі парламенти формують списки книг, рекомендованих для придбання всім бібліотекам-учасницям акції. З метою стимулювання дітей-волонтерів передбачається проведення щорічних обласних фестивалів та конкурсів волонтерських бригад. Перший такий фестиваль відбувся у серпні цього року, в рамках Всеукраїнського саміту директорів обласних бібліотек для дітей та отримав високу оцінку учасників цього високопрофесійного зібрання.

Ця обласна акція проходитиме, згідно зі спільним наказом управлінь освіти і науки та культури і туризму ХОДА, до 2012 року. Організаційно-методична підтримка участі бібліотек, як публічних, так і шкільних, забезпечується через систему міжвідомчих семінарів, обласного та районного рівнів.

Набуває розмаху участь шкільних бібліотек у спільному загальноміському конкурсі «Читання для серця та розуму», який стартував у 2007/2008 н. р. конкурсом на кращий ілюстрований відгук про прочитану книгу серед учнів молодших класів. На фінал було представлено 217 кращих робіт – переможців І, шкільного туру. За умовами, відгуки оформлялися на аркушах паперу формату А3. Відгуки стали сторінками Енциклопедії дитячого читання, що зберігається нині у відділі обслуговування ХОБД. Гортаючи її, можна вибрати книгу для читання, що діти залюбки і роблять. Через це енциклопедія отримала ще одну назву – «Моєму маленькому братикові, сестричці».

(відео)

У минулому навчальному році до конкурсу долучилися учні середнього шкільного віку, які, за умовами ІІ етапу конкурсу з власною назвою «Це класне позакласне читання» створювали книжки-саморобки за мотивами прочитаного. У конкурсі взяли участь учні із 51 школи, що складає 96% від загальної кількості навчальних закладів, проти 81% у 2007/2008 навчальному році. ІІІ етап, згідно з положенням, затвердженим наказом управління освіти Херсонської міської ради, стартує у жовні цього року. До участі в ньому запрошуються старшокласники, які зможуть продемонструвати свої вміння та творчі здібності під час створення авторських проектів на підтримку читання «Класики та сучасники».



Про ці конкурси можна більш детально прочитати в журналі «Русское просвещение», який видається однією з шкіл нашого міста – колегіумом ім. Г. Потьомкіна, за інформаційної підтримки нашої бібліотеки, а також на сайті бібліотеки та на Херсонському міжшкільному порталі «Клас!». Це, до речі, ще один наш спільний з освітянською галуззю проект, який з’явився з ініціативи та на замовлення міського управління освіти. На ньому опубліковані візитівки шкіл міста, матеріали з досвіду роботи кращих педагогів Херсона, розробки уроків та сценарії шкільних заходів, відомості про досягнення та здобутки учнів і педагогічних колективів шкіл та позашкільних закладів. Публікації здійснено за матеріалами, що надаються самими закладами, починаючи з 2006 року, згідно з наказом управління освіти міської ради.

Ще один веб-проект бібліотеки – інформаційний портал «Права дітей» - публікує сценарії шкільних та бібліотечних правознавчих заходів, розробки уроків права з досвіду педагогів Херсонщини.

У цьому році наша бібліотека відзначала своє 85-ліття. Ювілею бібліотеки присвячувався обласний конкурс на кращу літературну та публіцистичну (журналістську) роботу «Бібліотечні фантазії». Завдяки активній участі шкільних бібліотек, які підтримали цей конкурс, його результати виявились вражаючими.

У номінації на кращу літературну роботу переміг Дмитро Румянцев. Його робота не лише цікава, а й надзвичайно оригінальною. На фото ви бачите, в якій "старовинній амфорі, піднятій з дна океану", зберігається цей дивовижний рукопис. Ну чим не експонат для бібліотечного музею?!


Гран-прі конкурсу здобув Денис Веснін за есе «Чому сучасна людина повинна читати?». І як переможець він взяв участь у фестивалі дитячого читання «Книгоманія», який проходив у Львові з 5 по 9 травня ц. р. Участь у фестивалі подвигла його на створення дуже цікавої, я б сказала навіть – зрілої журналістської роботи. Її опубліковано під назвою «Приватний щоденник книгомана (замітки з Фестивалю дитячого читання «Книгоманія» та Форуму видавців України)» в електронному журналі «Літterra» прес-клубу ХОБД.

Серед найбільш успішних програм та проектів, що розвиваються у співпраці з окремими школами, слід згадати пілотний проект формування інформаційної культури школярів, якому буде присвячено один з виступів на нашій секції, а також програми творчого розвитку молодших школярів «Кібершколярики» та «Суцвіття імен». Останні реалізуються у співпраці з школою-гімназією № 20 ім. Бориса Лавреньова і покликані, з одного боку, навчати роботі з інформацією, незалежно від форм її представлення, а з іншого – виховувати любов до книги та читання через бібліотечно-пізнавальну діяльність. Це комплексні програми, які реалізуються за участю таких спеціалізованих структур бібліотеки, як Інтернет-центр, сектор літератури іноземними мовами, сектор періодики і, звичайно ж, ВО 1-4 кл.

В найближчих планах нашої спільної діяльності – проведення обласного Відкритого уроку читання, приуроченого до Всеукраїнського дня бібліотек. Саме тому спільним наказом управлінь культури і туризму та освіти і науки ХОДА від 13/14.08.2009 р. № 95/261 єдиним днем проведення Уроку в нашій області визначене 30 вересня. Згідно з положенням, цього дня в усіх школах регіону повинні проходити різноманітні заходи на підтримку читання за участю відомих особистостей нашого краю, які досягли успіху у житті, творчості, діяльності. Їх особистий читацький досвід повинен стати надихаючим зразком для дітей – учасників акції. Методичні рекомендації щодо організації відкритого уроку, форм його проведення опубліковані на сайті бібліотеки, на сторінці «Дитячим і шкільним бібліотекарям на замітку».

Видатний український педагог В. О. Сухомлинський у статті «Моя педагогічна система» писав: «Я не уявляю собі скільки-небудь сильного впливу на своїх вихованців, якби кожен з них поступово не був уведений у цей чудовий світ — світ книги». Педагог був переконаний, що у справі формування дитини як читача «треба діяти <...> цілеспрямовано, систематично, постійно пропагуючи книгу і готуючи учня до зустрічі з нею».

Ця цитата є знаменником нашої спільної роботи і доводить, що школа і бібліотека різними, притаманними їм, шляхами йдуть до досягнення однієї й тієї ж мети – виховання сучасної, інформаційно грамотної та самостійно мислячої особистості.







База даних захищена авторським правом ©res.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка