5 клас українська література василь симоненко. «Цар плаксій І лоскотон» Мета: ознайомити п'ятикласників з цікавими сторінками життя митця, його твором «Цар Плаксій І Лоскотон»



Дата конвертації05.05.2016
Розмір91.1 Kb.
5 КЛАС

УКРАЇНСЬКА ЛІТЕРАТУРА

ВАСИЛЬ СИМОНЕНКО. «ЦАР ПЛАКСІЙ І ЛОСКОТОН»

Мета: ознайомити п'ятикласників з цікавими сторінками життя митця, його твором «Цар Плаксій і Лоскотон»; розвивати вміння виразно читати казку; виховувати почуття добро­ти, гуманізму, милосердя, взаємоповаги.

ХІД УРОКУ

І. Оголошення теми і мети уроку

1. Мотивація навчальної діяльності. Вступне слово вчителя.

Сьогодні ми знову поринемо у світ казкових подій, який вирує, мов нестримні журавлі, що несуть любов і надію із далеких країн на рідну землю. Таким птахом був талановитий український письменник Ва­силь Симоненко, який залишив нам незабутній спадок: казки для ді­тей, поезії для юнацтва.

2. Рольова гра. Інсценізація спогадів Олеся Симоненка.

Автор. Пам'ятаю, якось прийшов він додому веселий і збуджений. Я ж, навпаки, був насуплений, набурмосений.

Батько. Чого сидиш сумний та невеселий, як сотник Забрьоха?

С и н. Накинувсь він на мене і став лоскотати.

Батько. Ану, козарлюго, вище голову!

Син. Тату, напиши мені казочку. Всім щось пишеш, а мені?

Батько. Обов'язково напишу! — і знову лоскотав мене.

Син. А про що?

Батько. Про себе. Тільки буду я там, як добрий дядько Лоскотон. Хочеш?

Син. Еге ж...

Автор. Потім він не спав цілу ніч. А наступного дня під вечір вже декламував мені казку про дивного і доброго Лоскотона, про царя Плак­сія і його мерзенного Макаку-Забіяку.



Учитель. Додому вам було завдання прочитати казку «Цар Плаксій та Лоскотон» В. Симоненка. Про що вона. (Учні відповідають).

3. Робота в групах.

Учні досліджують текст (діляться на V груп). І група «Цар Плаксій»

Запитання І групі:



  1. Де знаходилася краса-країна Сльозилий, хто був її царем?

  2. Зачитайте опис царя Плаксія і його сімейства.

  3. Чим займалася сім'я Плаксія?

  4. Зачитайте, який наказ видав цар.

  5. Як карали за сміх царські посіпаки жителів країни?

  6. Чому цар любив дитячий плач?

Доки інші групи з'ясовують питання, перша група малює сімейство царя Плаксія.

// група «Дядько Лоскотон»

Запитання II групі:



  1. Хто ж іше проживав у диво-царстві?

  2. «Усне малювання»: яким ви уявляєте дядька Лоскотона? (Опишіть)

  3. Зачитайте опис Лоскотона.

  4. Чому охоронці злих законів полювали за дядьком Лоскотоном?

  5. Та чи боявся їх Лоскотон?

/// група — «Арешт Лоскотона»

Запитання III групі:



  1. Що звелів зробити слугам цар Плаксій?

  2. Яка буде за це нагорода?

  3. Чого боявся Плаксій?

  4. Де переховувався Лоскотон?

  5. Чому не могли знайти Лоскотона посіпаки?

  6. Чому саме капітан Макака спіймав дядька Лоскотона?

  7. Зачитайте сцену арешту Лоскотона.

  8. Намалюйте, будь-ласка, карикатуру на капітана Макаку.

ІVгрупа «Весілля в палаці»

Запитання IV групі:



  1. Допоки Лоскотон сидів за ґратами, що робилося в палаці?

  1. Якими ви уявляєте справжніх наречених, і як зображає їх Василь Симоненко?

  2. У чому полягає місія придворного поета? Чому він був товстий?

  3. Зачитати, як вихвалявся цар Плаксій? На вашу думку, які б із відомих вам музичних інструментів звучали на весіллі Макаки і Нудоти?

У група «Звільнення Лоскотона» і «Продовження весілля»

Запитання V групі:



  1. Хто прийшов на допомогу Лоскотону в темницю?

  2. Куди вирішила йти «здружена сім'я»?

  3. Яким чином виявляли радість у палаці Плаксія?

  4. Зачитайте, як здолав Лоскотон Плаксія.

  5. Як уплинув сміх на рідних і придворних царя?

  6. Чому, на вашу думку, переміг Лоскотон?

  7. Хорове читання маршруту в країну Лоскотона.

4. Підсумкова бесіда.

  1. Чи сподобався вам цей твір і чим?

  2. Чого навчає нас ця казка?

  3. Назвіть казкові елементи твору.

4) Чи потрапляли ви в країну Плаксія і Лоскотона? Де було вам краще і чому?

5) Як, на вашу думку, казка — це вигадка чи дійсність? Чи траплялися у вашому житті казкові елементи?

А в зошити занотуємо тему казки й основну її думку

5. Заключне слово вчителя.

Цей твір вчить мудрості й розсудливості, сміливості й власного сві­тосприймання. Нехитрий сюжет казки обростає веселими Подробицями, дотепними зворотами, випромінює життєрадісне світобачення.

II. Оголошення балів успішності

III. Домашнє завдання

1.Виписати з літературознавчого словника пояснення термінів віршовона мова, рима, строфа (для юних літературознавців). 2. З'ясувати значення власних імен, топонімів у творі.
В. СИМОНЕНКО «ЦАР ПЛАКСІЙ І ЛОСКОТОН». ХАРАКТЕРИСТИКА ДІЙОВИХ ОСІБ ТВОРУ

Мета: охарактеризувати дійових осіб казки, їх спосіб життя і поведінку; з'ясувати літературознавчі терміни «віршована мова», «рима», «строфа», виховувати гуманіста, патріота; розвивати естетичні смаки п'ятикласників.

ХІД УРОКУ

I. Оголошення теми і мети уроку, мотивація навчання

Учитель. Між фольклорною і літературною казкою, як відомо, іс­нує велика відмінність. Фольклорна казка, відшліфована віками, поєд­нує в собі простоту, наївність, безмежне багатство уяви. Вона — це від­биток досвіду поколінь. А літературна казка представляє самого автора: риси його характеру і стилю.

II. Актуалізація опорних знань учнів

Гра «Карусель»

Запитання учасникам:



  1. Яка різниця між прозовою та віршованою мовою?

  2. Навести зразок віршованої мови.

  3. Чим користуються поети під час написання поезій?

  4. Чи використав риму В. Симоненко у казці? Наведіть приклади.

  5. Що таке строфа?

  6. Зачитайте приклади строфи.

III. Сприймання й засвоєння учнями навчального матеріалу

1. Бесіда.



  • Який спосіб життя вели дійові особи казки?

  • Які вчинки притаманні персонажам твору?

  • Чи можемо розділити їх на групи? Як саме? За якими ознаками?

2. Робота в групах.

Учні об'єднуються у дві групи. Завдання для груп (написані на дошці). / група



  1. Яким був Плаксій?

  2. Зачитайте портрет царської сімейки.

  3. Як ви оцінюєте вчинки царя?

  4. Якими виступають царські посіпаки?

  1. Чи викликають у вас відразу царські посіпаки і цар?

II група


  1. Яким був Лоскотон?

  2. Зачитайте опис дядька Лоскотона.

  3. Різниця між царем та дядьком Лоскотоном.

  4. Чому дядько мав багато друзів серед бідняків?

  5. Чим приваблює образ Лоскотона?

Учитель. А зараз слово лінгвістам. З'ясовуємо топонім «Сльозо-лий», власні назви Лоскотон, Плаксій, Нудота, Плакота, Вай-вай, Макака-забіяка.

3.Робота в зошитах.

За допомогою вчителя діти складають схему «Я — концепція».

4. Проблемні питання.

1) Чому Лоскотона Василь Симонснко показав у образі дядька, а не хлопчика, дідуся?


  1. Що стало причиною «самознищення» капітана Макаки?

  2. Чому веселий Лоскотон «носить дітям сміх у розмальованій торби­ні»? Згадайте Дідуся Мороза, святого Миколая, адже вони теж мають такі торбини. Про що це свідчить? (про гостинність)

  3. Кажуть, що сміх продовжує життя. А яка ваша думка?

  4. А чи можна купити або продати сміх?

5. Міжпредметні зв'язки. Слово вчителя.

Відповідь на це питання ви можете отримати у героя повісті відо­мого німецького письменника Джеймса Крюса «Тім Талер, або Прода­ний сміх».

Тім Талер продав свій сміх, отримавши багатство і незалежність, але щастя так і не знайшов. І тільки друзі допомогли йому повернути втра­чений сміх. Тому будьмо обачні у своєму виборі.

IV. Оцінювання учнів

V. Підсумок уроку

Сьогодні наш човен знань вирушив у казкові мандри, так як виру­шав багато років тому для Симоненкового сина Лесика і внучки Мирославки. Нехай несуть його нестримні хвилі вперед, а ми, його пасажири, візьмемо із собою веселого дядька Лоскотона і силою сміху будемо ви­корчовувати будь-яке зло, що стоїть на шляху добра і справедливості.



VI. Домашнє завдання

Скласти усний твір-роздум «Для чого людині сміх».


База даних захищена авторським правом ©res.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка