1. Обґрунтування необхідності прийняття акта Існуюча система оплати проїзду в міському пасажирському транспорті морально застаріла, має жорстко заданий алгоритм роботи і низку недоліків



Скачати 89.77 Kb.
Дата конвертації07.05.2016
Розмір89.77 Kb.
Пояснювальна записка

до проекту Закону України «Про внесення змін до деяких законів України щодо електронних засобів безготівкової оплати проїзду в міському пасажирському транспорті»
1. Обґрунтування необхідності прийняття акта

Існуюча система оплати проїзду в міському пасажирському транспорті морально застаріла, має жорстко заданий алгоритм роботи і низку недоліків:

неможливість точного обліку транспортних послуг, що надаються пільговим категоріям пасажирів;

неможливість реалізації гнучкої тарифної політики через брак автоматизованих пристроїв перевірки квитків;

великі експлуатаційні витрати – на організацію збору плати за проїзд та реалізацію контролю підприємства витрачають близько 25% від доходу;

слабкий захист від підробок;

неможливість отримання детальних статистичних даних про пасажиропотоки для формування оптимального графіка руху, маршрутів тощо;

незручність для пасажирів, зокрема у зв’язку з використанням різних видів проїзних квитків різними перевізниками.

Крім того, фінансову ситуацію підприємств транспорту ускладнюють проблеми, пов’язані з невчасним та не в повному обсязі відшкодуванням перевізникам витрат на перевезення пільгових категорій громадян.

Так, сьогодні система соціальної підтримки населення України є надмірно складною та непрозорою, охоплює все населення, незалежно від рівня доходів громадян.

Чинними нормативно-правовими актами не врегульовано питання щодо можливості застосування безготівкових систем оплати проїзду громадян у міському пасажирському транспорті, зокрема із застосуванням сучасних електронних засобів, які дають змогу забезпечити як безготівкову оплату вартості проїзду, так і реєстрацію проїзду (фактичний облік) пільгових категорій громадян.

Відповідно до законодавства право на проїзд у міському електротранспорті надають придбаний разовий квиток, закомпостований абонементний талон, проїзний квиток тривалого користування, картка або посвідчення, що дає право на пільговий проїзд згідно із законодавством; на автомобільному транспорті - квиток на проїзд в автобусі та на перевезення багажу (для пільгового проїзду - посвідчення особи встановленого зразка).

Можливість застосування безготівкової оплати проїзду та обліку пасажирів, які мають право на пільговий проїзд у міському пасажирському транспорті, не передбачена нормативно-правовими актами, які регулюють цю сферу, що унеможливлює впровадження світового досвіду використання сучасних ефективних електронних автоматизованих методів безготівкової оплати вартості проїзду та обліку пільгових пасажироперевезень.

Враховуючи зазначене, Міністерством інфраструктури підготовлено проект Закону України «Про внесення змін до деяких законів України щодо електронних засобів безготівкової оплати проїзду в міському пасажирському транспорті» (далі – проект акта), яким пропонується:

увести терміни – «автоматизована система безготівкової оплати проїзду» (далі – АСОП) та «електронний проїзний документ»;

установити, що загальні вимоги до АСОП та електронного проїзного документа затверджуються Кабінетом Міністрів України.

Отже, запровадження системи безготівкової оплати проїзду в міському пасажирському транспорті не тільки удосконалить морально застарілу систему оплати проїзду, а й стане першим кроком на шляху реформування системи пільг шляхом фактичного обліку за допомогою електронних проїзних документів перевезених «пільговиків».

Разом з тим порядок функціонування автоматизованої системи безготівкової оплати проїзду в міському пасажирському транспорті затверджується органом місцевого самоврядування у випадку прийняття рішення щодо запровадження такої системи оплати проїзду.


2. Мета та шляхи її досягнення

Проект акта розроблено з метою створення умов для запровадження органами місцевого самоврядування автоматизованої системи безготівкової оплати проїзду в міському пасажирському транспорті як інструмента управління процесом перевезення пасажирів, який створює передумови для ефективного вирішення проблеми функціонування системи транспортних пільг в Україні.

Основними перевагами впровадження АСОП в міському пасажирському транспорті є:

максимальне підвищення прозорості та точності обліку фактично наданих послуг з перевезення пільгових та інших категорій пасажирів;

надання повної, достовірної та деталізованої інформації про виконану транспортну роботу для вирішення задач аналізу та планування пасажирських перевезень;

виключення можливості використання фальшивих проїзних документів;

зменшення експлуатаційних витрат перевізників на організацію та контроль збору виручки;

підвищення економічних показників роботи транспортних підприємств за рахунок використання зібраної в системі інформації для запровадження та підтримки гнучкої системи тарифів, впровадження нових продуктів та способів оплати;

підвищення прибутковості міського транспорту і, як наслідок, скорочення бюджетного фінансування;

створення необхідних умов для взаємодії з іншими транспортними підприємствами.


3. Правові аспекти

Зазначені питання регулюються такими законами України:

«Про міський електричний транспорт»;

«Про автомобільний транспорт»;

«Про місцеве самоврядування в Україні»;

«Про реабілітацію жертв політичних репресій на Україні»;

«Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи»;

«Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту»;

«Про охорону дитинства»;

«Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні»;

«Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей»;

«Про статус ветеранів військової служби, ветеранів органів внутрішніх справ і деяких інших осіб та їх соціальний захист».


4. Фінансово-економічне обґрунтування

Реалізація проекту акта не потребує додаткових фінансових витрат з державного бюджету, оскільки зазначені зміни лише дають право органам місцевого самоврядування за наявності відповідних коштів у місцевому бюджеті впроваджувати автоматизовану систему безготівкової оплати проїзду в міському пасажирському транспорті, а також обов’язкового використання електронних проїзних документів для пільгових категорій громадян.

На цьому етапі неможливо прорахувати необхідний обсяг коштів для впровадження органами місцевого самоврядування АСОП у тому чи іншому місті, оскільки на цей час не визначено норми (загальні вимоги до АСОП), у тому числі щодо застосування у рухомому складі необхідної кількості пристроїв зчитування, крім того, кожне місто має різну інфраструктуру (різну кількість рухомого складу).

Розрахунок необхідних коштів здійснюється на підставі техніко-економічного обґрунтування щодо впровадження такої системи.

Що стосується необхідності врахування у Державному бюджеті України видатків на компенсацію транспортним підприємствам за пільгові пасажироперевезення з урахуванням даних обліку, то слід зазначити таке.

Питання відшкодування витрат на пільгове перевезення окремих категорій громадян регулюються нормами Бюджетного кодексу України та визначаються законом про Державний бюджет України на відповідний рік. Тобто здійснення достовірного обліку пасажирів, які скористались своїм правом безоплатного проїзду, не вплине на механізм відшкодування витрат, пов’язаних з перевезенням пільгових категорій громадян, але дозволить в подальшому оптимізувати відповідні видатки державного бюджету шляхом реформування системи пільг.


5. Позиція заінтересованих органів

Проект акта погоджено без зауважень Міністерством економічного розвитку і торгівлі України, Міністерством регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України та Державною регуляторною службою України.

Міністерством соціальної політики України проект акта погоджено із зауваженнями, які враховано.

Міністерством фінансів України надано зауваження, які не враховано.

За результатами висновку Міністерства юстиції від 03.08.2015, проект акта погоджено із зауваженнями щодо невідповідності вимогам нормопроектувальної техніки, які не враховано.
6. Регіональний аспект

Проект акта не стосується питань розвитку адміністративно-територіальних одиниць.


6.1. Запобігання дискримінації

У проекті акта відсутні положення, які містять ознаки дискримінації.


7. Запобігання корупції

У проекті акта відсутні положення, що можуть містити ризики вчинення корупційних правопорушень.


8. Громадське обговорення

Проект акта розміщено на офіційному веб-сайті Мінінфраструктури.



9. Позиція соціальних партнерів

Проект акта погоджено без зауважень Асоціацією міст України, Спільним представницьким органом всеукраїнських профспілок та профспілкових об’єднань, Спільним представницьким органом сторони роботодавців на національному рівні.


10. Оцінка регуляторного впливу

Проект акта є регуляторним. Проект акта розроблено з урахуванням вимог Закону України «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності».


10-1. Вплив реалізації акта на ринок праці

Реалізація акта не виплине на ринок праці.



11. Прогноз результатів

Прийняття проекту акта дасть змогу створити умови для запровадження органами місцевого самоврядування автоматизованої системи безготівкової оплати проїзду в міському пасажирському транспорті, удосконалити функціонування системи пільг та в подальшому вирішити проблеми, пов’язані з невчасним та не в повному обсязі відшкодуванням перевізникам витрат на перевезення пасажирів пільгових категорій, створить технічні можливості для здійснення поступового переходу на адресні дотації, сприятиме раціональному управлінню основними факторами, які впливають на економіку підприємств міського електричного транспорту (збільшення ефективності контролю оплати проїзду, зменшення експлуатаційних витрат на утримання штату кондукторів тощо).


В.о. Міністра інфраструктури України В. Омелян

« »_________ 2015 року


База даних захищена авторським правом ©res.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка